2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Star Trek: The Roddenberry Vault
Guldgrube af dokumentar til film, fans og kultur interesserede

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 02.01.2017

Film, fans og kultur interesserede kan dykke dybt ned i kreationen af en af popkulturens bedst kendte serier med pakken Star Trek: The Original Series - The Roddenberry Vault. Som en del af Star Treks 50-års Jubilæum vil den udkomme 13. december 2016 og vil være den perfekte gave til at ligge under juletræet. Pakken indeholder hele tre BD disks fyldt med masser af never-before-seen footage fra Star Trek: The Original Series.

Fra engelsk pressemeddelse:

“Recognizing the value of the footage, CBS painstakingly catalogued, transferred, analyzed, and pieced together these Vault materials, which include alternate takes, deleted scenes, omitted dialogue, outtakes, and original visual FX elements!“

Star Trek II - Khan's Hævn
Star Trek
Star Trek Into Darkness
"Star Trek Beyond"

En meget fin udgivelse i anledning af TV serien's 50 års fødselsdag, der hører hjemme hos enhver Star Trek entusiast. 5 DP70 KINOMASKINER til "Star Trek: The Roddenberry Vault".

Model af Rumskibet Enterprise imens det bliver fotograferet i studiet. Fundet på nettet.

Paramount Pictures home Video har udgivet en luksus BluRay med mere end 10 timers film og ekstramateriale om den klassiske TV serie Star Trek, der blev sendt i TV i 1960'erne's USA.

Udgangspuktet for denne udgivelse er alle de fraklip, og alternate takes, der oprindeligt blev lavet til serien, og som alle troede var forsvundet for længst. Imidlertid havde seriens oprindelig idemand Gene Roddenberry hans hustru Majel Barrett gemt alle disse optagelser i deres garage. Star Trek blev optaget på 35mm film, og under normale omstændigheder blev optagelser, der ikke blev brugt, smidt væk igen, når optagelserne var færdige. Gene Roddenberry gemte heldigvis det hele, og 40 år senere fandt hans søn en masse filmspoler med disse optagelser. Det har taget 10 år at gennemgå disse rå optagelser, og nu kan de endelig præsenteres for alle Star Trek's fans.

Det er mange af disse optagelser, der ligger til grund for de mange "Special Features" på denne udgivelse. Endvidere indeholder denne BluRay 12 specielt udvalgte Star Trek TV afsnit, fordelt med tre på hver disc. Hvert afsnit er i denne udgivelse forsynet med flere lag af forskellige lydspor som f.eks isoleret musik spor (TV seriens musikunderlægning), kommentarspor, eller et specielt forbedret mix til hjemmebiografen. Der er således rig lejlighed til at høre og se (eller gense) sine favoritafsnit på alle mulige forskellige måder.

"Inside The Roddenberry Vault" er en 3-delt dokumentar på sammenlagt 90 minutter fordelt på alle tre discs. I hver afsnit tages der udgangspunkt i de genfunde fraklip, slettede scener, udeladt dialog, og originale visuelle effekt optagelse af rumskibe mv, og mange af de oprindelige skuespillere og produktionsfolk interviewes om deres oplevelser fra settet dengang TV serien blev produceret. Bl.a. interviewes William Shatner, George Takei, Walter Keonig, Nichelle Nichols, Gary Lockwood, Clint Howard, Elinor Donahue, Michael Forest, Leslie Parrish, Richard Edlund, Bill Nye, Adam Nimoy, Chris Doohan og Gene Rodenberry's søn Rod Roddenberry, der fandt optagelserne i garagen. Det er spændende at høre Richard Edlund fortælle om hvordan effekterne blev lavet meget hurtigt, fordi der ikke var uendelig meget tid til at producere series enkelte afsnit. Richard Edlund (1940) etablerede i '80erne "Boss Films" hvor de lavede special effects til film som Die Hard, Ghostbusters og Jagten på Røde Oktober. Endvidere interviewes nogle entusiaster om TV seriens betydning for TV kulturen dengang og nu.

De genfundende klip , der vises i "Inside The Roddenberry Vault", vises som de er fundet - falmede billeder fra en fjern fortid. Udlånt af Paramount Pictures

For en ikke-fanatiker af Star Trek universet, er det meget spændende at høre de "lærde" om historier og plottwists, der er beskrevet i manuskripterne, men som aldrig har været med i de færdige afsnit. Der er åbenbart gået mange rygter om det ene og andet i Star Trek kredse, og ting og sager, der har været forsvundet i årevis. De genfundende fraklip og optagelse fra studierne, er nu med til at give TV serien et ekstra lag af forståelse for kulturen bag Star Trek og Gene Roddenberry's vision for TV serien. De genfundende klip, der vises i "Inside The Roddenberry Vault", vises som de er fundet - falmede billeder fra en fjern fortid. Producenten af denne 3-dobbelte BR udgivelse har ikke forsøgt at bringe farverne tilbage - de er som der er. Falmede billeder. Det syntes jeg heller ikke gør noget, det føles oven i købet som ekstra autentisk. Well done!

De 12 særligt udvalgte Star Trek afsnit er præsenteret i vidunderlige farver, og ser så friske ud som den dag de blev optaget. Det er tvivlsomt om de overhovet så så flot ud, den dag de blev sendt første gang på NBC's network imellem 1966-1969. Det er en fornøjelse at kikke på, og det forbedre lydspor gør oplevelse meget fin, når man genser TV serien Star Trek på denne BluRay, der leveres med 3 skiver, og indholdet er fint trykt på omslagets cover. Man skal blot tage det ud af plasticomslaget for at læse om indholdet. En meget fin udgivelse i anledning af TV serien's 50 års fødselsdag, der hører hjemme hos enhver Star Trek entusiast. 5 DP70 KINOMASKINER til
"Star Trek: The Roddenberry Vault". Der er følgende bonusmateriale på de tre BluRay diske af Star Trek: The Roddenberry Vault.

• Disc One:
Episodes