2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Star Trek Into Darkness

Skrevet: Maria HauerslevDato: 27.09.2016

I 'Star Trek Into Darkness', fortsættelsen til J. J. Abrams' 'Star Trek', er Kaptajn Kirk og Spock tilbage. Da besætningen på Enterprise vender hjem fra det ydre rum, finder de en ustoppelig, altødelæggende kraft midt inde i Starfleet, der har ødelagt flåden, og alt hvad den står for. Da Kirk, Spock og Co. vender hjem er verden er i krise.

Kirk bliver sat i spidsen for en menneskejagt, der bringer vores helte til en krigshærget verden. Her skal de skal pågribe en mand, som dybest set er et masseødelæggelsesvåben, og Enterprise-holdet kastes ind i et episk skakspil på liv og død. Kærligheden bliver sat på prøve og venskaber rives i stykker.

Star Trek

Star Trek II - Khan's Hævn

Star Trek movie

Filmen er fyldt med spænding der holder dig på kanten af sædet næsten hele filmen igennem, samtidig giver dig et godt grin nu og da. Det er en rigtig fed Sci-Fi film for drengerøve og fans, men man behøver ikke være tilhænger af serien for at kunne nyde Star Trek: Into Darkness og man behøver heller ikke at se den forrige fra 2009 for at forstå den. Dog går filmen hen og virker længere end den egentlig er, da der sker super meget i filmen så det næsten er svært at få det hele med én gang.

Anmeldelse

Fra det øjeblik jeg satte mig ind i biografen blev jeg øjeblikkeligt overvælde af hvilken dimension det her eventyr foregår i og er allerede forelsket i det her univers. De tusinde mange detaljer og effekter er fantastiske og et brillant arbejde fra Star Treks art departement! Man bliver smidt ud i en hæsblæsende mission og man aner ikke hvad der foregår, men det sørger de glimrende skuespillers karaktere for. Chris Pine (Star Trek, De Eventyrlige Vogtere) dukker atter op som USS Enterprises arrogante Kaptajn Kirk. Chris Pine’s arbejde er så formidabelt da Pine ofte besidder roller der har en hvis arrogance eller føler sig bedreviden i forhold til karakterens position, den vare lever Pine fænomenalt og man empati med karakteren Kirk fra starten af. Kirk er den typiske helt, der lidt overvurderer sine chancer - han handler efter fornemmelse, ikke fornuft.

USS Enterprise’s besætning, den herlige maskinmekaniker Scotty (Simon Pegg, Mission Imossible: Ghost Protocol), løjtnanten Uhura (Zoë Saldana, Avatar) og kommandør Spock (Zachary Quinto, American Horror Story), har hver deres små og store øjeblikke og fylder filmen til det yderste med spænding og kvikke bemærkninger. Mange af bemærkninger virker som referencer til selve serien eller forrige film, men J.J. Abrams har veludført manuskriptet så det enhver der ikke har fulgt med Star Trek faktisk har chance for at kunne nyde filmen og følge mere eller mindre med.

Når filmens ’super’ skurk rigtigt kommer i spil med Benedict Cumberbatch (Sherlock) i rollen, er det bare fantastisk castet! En brite eller to i en populær franchise som Star Trek giver film på denne størrelse endnu et lag og Cumberbatch fremfører en fremragende skurk! En britisk skurk gør amerikanske film 100 gange federe, det er helt sikkert accenten der tilføjer noget ”skummelhed” (eksempelvis Tom Hiddlestons’s rolle – Loki - i The Avengers og Thor) da karaktere som Khan er brillant til at spille et magtspil hvor antagonister ved mere end vores protagonister, han virker uovervindelig, men det viser sig at ligegyldigt hvor stærk man er, har man altid en svaghed. Dette bliver også Khans fald.

Der kan siges meget om de forskellige skuespillere, men en ros til de andre der har været med til at lave disse film. Michael Giacchino (Rataouille, Mission Impossible) har komponeret den majestætiske musik, der på et øjeblik kan give enhver gåsehud der går ned langs rygsøjlen på den gode måde! Fotografen Daniel Mindel har fået øje på de fede effekter til de forskellige, og igennem flere scener rundt i Enterprise kan få en til at minde om 2001: A Space Odessy. Roberto Orci, Alex Kurtzman og Damon Lindelif holder liv i de gamle Star Trek væsner, og dukker op igennem hele filmen, som Klingons, Gorn og andre mystiske væsner der gør filmen mere intens! Som en lækker feature optræder Leonard Nimoy igen som en ældre version af Spock.

Star Trek : Into Darkness viser mere end noget andet hvor vigtigt ægte venskab er. Som sangeren Alex Gaskarth har sagt det: "Best friends are the ones you'd take a bullet for, but they are the ones you could put a bullet in as well". Dette beviser kaptajn Kirk og førstestyrmand Spock til fulde. De har et særligt bånd, som kun forstærkes gennem filmens plot.

• The Enemy of My Enemy
• Ship to Ship
• The Klingon Home World
• Creating the Red Planet
• Attack on Starfleet
• Brawl By the Boy

Det er et super lækkert stykke bonus materiale der kommer rundt omkring settet på optagelserne, om hvordan mange filmeffekter er kommet til at se så vellykket ud. Men selvom man sidder og ser de næste 30minutters bonus materiale så kunne det uden tvivl gøres længere, og med evt. kommentarer fra de mange skuespillere om deres reaktioner på optagelserne.

Dansk titel:
Star Trek Into Darkness
 06.06.2013