2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

"Star Trek Beyond"

Skrevet: Maria HauerslevDato: 30.11.2016

"Star Trek Beyond" instrueret af Justin Lin med Chris Pine i den dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 24.11.2016

Kaptajn Kirk (Chris Pine) og hans besætning er halvejs på deres fem års mission, hvor deres mål er at opdage ukendte planeter i galaksen. USS Enterprise gør holdt på Stjernebasen Yorktown og modtager under deres ophold et nødsignal, som Kirk straks beslutter sig for at komme til undsætning, men hvad der starter som en redningsmission forvandler sig hurtigt til et baghold og hele besætningen må evakuere for at overleve. Vores helte splittes ved evakuering på planeten Altamid, de er styrtet ned på, og de må sætte deres tillid til den strandede Jaylah (Sofia Boutella) og gøre alt hvad de kan for at komme væk fra Altimid inden den sande skurk Krall (Idris Elba) destruerer Yorktown.

For første gang stævner Kaptajn Kirk ud med USS Enterprise for at udforske egne af rummet, hvor intet menneske før har sat sin fod. På sin femårige mission møder de imidlertid en fjende, som de ikke havde forudset, og rumskibet bliver ødelagt af Krall, mens de få overlevere er strandet på planeten Altamid – spredte og uden sikker viden om, hvem der har overlevet. Kirk selv har den trofaste og altid optimistiske Chekov med sig, Spock er strandet i et noget konfliktfyldt samarbejde med lægen Bones, løjtnant Uhura og Sulu udgør også et par, mens Scotty er helt alene … I hvert fald indtil han møder Jaylah, en tidligere overlevende fra et af Kralls angreb. Nu gælder det for de spredte besætningsmedlemmer om at finde hinanden og på en eller anden måde slå igen over for den mystiske Krall.”Star Trek Beyond” fejrer 50-året for Star Treks fødsel som TV-serie i 1966. Det er den tredje film i seriens nyeste inkarnation med Chris Pine som Kirk, Zachary Quinto som Spock og Karl Urban som Bones. Justin Lin har instrueret efter et manuskript af Doug Jung og Simon Pegg, der ud over at spille Scotty også er selverklæret Star Trek-nørd.

Star Trek

Star Trek Into Darkness

PDF: STAR TREK BEYOND

Chris Pine giver os en splittet Kirk der er usikker på hvad det vil sige at være Kaptajn James Tiberius Kirk, der tvivler på om han ville være ligeså god og modig som sin far. Fra hvad vi har set i de forrige film så ved vi som publikum godt hvad det vil sige at være Kaptajn Kirk, og vi har set hvordan han går fra en ungkarl til en erfaren voksen der savner spænding i hverdagen.

Filmen fokuserer mere på de andre karakterer, Star Trek Beyond handler ikke kun om Kirks usikkerheder, men udviklingen blandt alle karaktererne, som blandt andet, Spock (Zachary Quinto) og Uhuras (Zoë Saldana) forhold der kommer til en ende, og hvordan Spock har i sinde at forlade Stjerneflåden for at gå i Ambassadør Spocks (Leonard Nimoy) fodspor. Star Trek Beyond fyldes med input fra flere vinkler og vores helte må træde et skridt tilbage for at finde ud af hvad de selv vil, og hvordan de finder sig selv.
Doug Jun har slået sig sammen med Simon Pegg, som vi kender bedre som USS Enterprises mekaniker Scotty, og sammen har de skrevet et manuskript som i den grad topper de forrige films dialog, og tilføjet en intenst spænding med masser af humor. De forrige film var skrevet i en meget blockbuster-dialogstil, som var mere eller mindre uafhængige af hinanden, men Star Trek Beyond rammer en helt anden tone som virker mere i stil af seriens personlighed. Jun og Pegg puster derudover et nyt pust af kemi ind i filmen når besætningen bliver splittet til alle vinde på Altimid, og der prøves kemi af mellem Spock og Bones (Karl Urban), Kirk og Chekov (Anton Yelchin), og Uhura og Sulu (John Cho) og det er lattervækkende, man sidder næsten og beder om mere dialog mellem dem alle sammen da filmene ikke har udforsket disse venskaber ligeså meget i de forrige film.

Da Star Trek Beyond jo er en sci-fi film er det primært CGI og special effects vi får serveret, og hold da op hvor bliver det fint serveret på et sølvfad. Blandt andet bliver Yorktown introduceret med flotte panoreringer omkring dets bygninger, med cirkulære fortov der sender en ned ad memorylane til 2001: Space Opdessy i den klassiske stewardesse scene, der går på hovedet med sine gravity-sko. Det er et fantastisk flot syn man møder når man introduceres til CGI-effekterne.

Musikken er igen skrevet af Michael Giacchino, og igen har han lavet et rigtig fedt score til Star Trek trilogien.

• Beyond the Darkness: Story Origins
• Trekking in the Desert: On Location in Dubai
• To Live Long and Prosper: 50 Years of Star Trek
• For Leonard and Anton

Der er en rigtig fin mængde ekstra materiale man kan mæske sig i, som kommer rigtig godt om hvordan filmen er blevet opbygget blandt andet med ny instruktør og flere medforfattere, og byder også på en meget fin lille nekrolog til Leonard Nimoy der spillede Ambassadør Spock og Anton Yelchin der spillede Chekov, der begge to døde før filmen kom ud i biograferne.

Star Trek Beyond topper trilogiens eventyr. Vi får leveret vores helte med mere dybde end hvad vi hidtil har set, og vi får leveret endnu mere udvikling i de forskellige venskaber. Vi får lov til at se et af de eventyr som måske ikke truer hele galaksen, men kun den enkelte Stjernebase, og hvordan de forskellige karakterer er når de ikke er i uniform og får lov til at slappe bare en lille smule af. Justin Lin der har fungeret som instruktør på Star Trek Beyond har i den grad gjort et rigtig flot stykke arbejde.

Dansk titel: "Star Trek Beyond"
"Star Trek Beyond"
 21.07.2016
24.11.2016
Spilletid: 122 min
2,39:1
Hovedroller: Chris Pine (Kaptajn Kirk), Zachary Quinto (Commander Spock), Karl Urban (Bones), Zoe Saldana (Uhura), Anton Yelchin (Chekov), John Cho (Sulu), Simon Pegg (Scotty), Sofia Boutella (Jaylah), Idris Elba (Krall)
Instruktion: Justin Lin
Manuskript: Simon Pegg & Doug Jung
Producers: J.J. Abrams