2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Mission Impossible 1-3

Skrevet: Maria HauerslevDato: 21.03.2012

"Mission: Impossible"
blev instrueret af Brian De Palma og fik premiere i 1996. Fans blev introduceret til Ethan Hunt inklusiv hele spion universet omkring ham. Hans mission i Prag ikke går som planlagt og Ethan bliver stemplet som forrædder. Han må bruge sine spion evner til at få renset sit navn og redde sit liv.

"Mission: Impossible II" er et actionkamp og mesterværk af John Woo og udkom i 2000. En afhoppet agent truer med at slippe en helt ny form for terror løs på Jorden og kun Ethan Hunt kan stoppe ham.

"Mission: Impossible III" blev instrueret af J. J. Abrams i 2006. Det er den samme instruktør der har bragt os den nyeste Mission Impossible Ghost Protocol. Ethan Hunt er gået på tideligt pension, men alligevel kommer hans hans overordnede fra hans fortid og har brug for hans evner en gang til. Sprængfyldt, nervepirrende film med overraskende drejninger.

Mission Impossible 4

Mission Impossible I

Jeg havde længe hørt om "M-I-1", men havde aldrig set den. Da jeg så fik muligheden for at se den blev jeg overvældet af spænding, action og meget mere. Jeg så den første gang efter havde set Knight and Day, hvor Tom Cruise også har rollen som spionen der bare har styr på alverdens umulige sager og allerede dér kan man se hvor han har det fra: "Mission Impossible". Ethan Hunt bliver introduceret for mig som en person der har styr på sagerne, og har vennerne på teamet tæt på sig og allerede da de første eksplosioner går i gang får jeg får ondt af Ethan, efter han har mistet sit team, pga. bileksplosioner, knivstik og et skydegal mand – det er i hvert fald det jeg går ud fra.

Som den eneste tilbage på sit team bliver jeg sammen med ham meget mistroisk over alt og alle på filmens personer. Pulsen bliver holdt oppe takket være Ethans flugt og den advarsel om at han er den skyldige og fjenden af IMF (Impossible Mission Force). Men som seer er vi blevet bevidnet om at han ikke er, og Ethan er som den jagtet i den vanskelighed at han ikke kan stole på nogen, og jeg synes at det er monster fedt at vi har den følelse, som seer. Jeg føler mig næsten som et vidne hele filmen igen, indtil slutningen, hvor vi finder ud af at vi er blev snøret og vi finder ud af hvem der faktisk er skurken.

"Mission Impossible 1"
får også fat i flere kendte skuespiller, bl.a. Jon Voight ("National Treasure", "Transformers"), Kristin Thomas Scott ("Jeg har Elsket dig for Længe"), og Jean Reno ("Da Vinci Mysteriet"). Jeg synes det er en fed måde at sætte et hold sammen på og to af dem bl.a. er af fransk baggrund.

Der bliver ikke sparet på pengene til rekvisitter og ideer. Alle ideer og planer iværksættes og starter kapløbet mod fjenden.

Instruktør: Brian De Palma
Idé: Bruce Geller, David Koepp, Steven Zaillian & Robert Towne
Skuespiller: Tom Cruise, Jon Voight, Kristin Thomas Scott
Musik: Danny Elfman
Længde: 110min
Format: 2.35 : 1
Release: 23. August 1996, DK

Man får meget serveret og en fed oplevelse man får med, men det er ikke en film man vil se 24/7

Mission Impossible II

Tom Cruise gør endnu engang et fantastisk og halsbrækkende job som Ethan Hunt.

Historien er vildt fed, at skurken starter med at være en bakterie, som derefter bliver stjålet fra dr. Nekhorvich, hvorefter vi finder ud af at skurken er en MIF-spion ved navn Sean Ambrose (Dougray Scott fra Hitman & Enigma). Det er fedt med koncepten: tyven efter den anden tyv. Inspiration kommer fra det gamle græske oldtid, men ideen er fed!

Allerede fra første sekund vi ser Ethan, eller det er hvad vi tror vi gør, med noget, men da doktor Dr. Nekhorvich pludselig kalder Ethan for Dimitri bliver jeg forvirret og tænker: er det meningen – eller hvad sker der?

Jeg blev helt lettet da jeg så at han var en anden. Skurken.

Flotte landskaber starter allerede i filmens begyndelse, Rocky Mountains hvorefter Ethan dukker op på ferie, måske lidt ekstremt for min smag, men hey – det er "Mission Impossible", så er det jo ingen ting at klatre på bjergene, uden sikkerhed foranstaltninger.

Da Nyah Nordoff-Hall (Thandie Newton, fra "2012", "RocknRolla" & "Jagten på Lykke") træder ind i filmen, bliver den straks meget mere interessant, hvordan Ethan kommer til at håndtere damerne, specielt en tyv, som hende.

I Sevilla bliver vi informeret mere, og herfra går det lidt ned ad bakke. Efter Luther Stickell (Ving Rhames fra "Mission Impossible 1", "Mission Impossible 3" & "Piranha") og Billy Baird (John Polson, fra "Hide and Seek") kommer ind I billedet, begynder filmen – ikke at blive kedelig – men den bliver lang I det, og ikke lige så Impossible, som den første. Mens deres hovedkvarter er i en lille hytte i Australien og Nyah i Sean Ambrose.

Ved udslettelse af bakterien, Chimera, bliver stemningen holdt, sammen med vejret. Endelig sker der noget action, og et klimaks der er så chokerende en aktion fra Nyah! Efter Nyahs decideret tilfangetagelse skal Chimera og dens bekæmper, Bellerophon, sælges og der starter korruption og blackmail mod Biocytes direktør inden den lange ventede actionscene, som er blevet savnet.

Musikken for en til at blive revet med, og man sidder på stolekanten, og jeg mener at Hans Zimmer ("Pirates of the Caribbean", "Sherlock Holmes" & "Inception") har gjort et fedt arbejde med musikken!

"Mission impossible" er en flot film og har styr på detaljerne, men der kan også være for mange, hvilket jeg synes der er i den her version af "Mission Impossible". Men det er helt klart en film der er værd at se!

Actionen er blevet erstattet af teori og gennemgang af planer, hvilket jeg synes er ærgeligt, at man skal sidde og holde styr på ALT hvad de siger og forstå hvad det er de mener og først efter en time sker der noget, som får seeren til at holde vejret af spænding. Scenerne er lange og mange af dem af optaget i slowmotion, hvilket jeg synes er meget ærgeligt.

Instruktør: John Woo
Ide: Bruce Geller,Ronald D. Moor, Brammon Braga, & Robert Towne
Skuespiller: Tom Cruise, Ving Rhames, John Polson, Thandie Newton & Anthony Hopkins
Musik: Hans Zimmer
Længde: 123 min
Format: 2.35:1

Mission Impossible III

Tom Cruise er tilbage som Ethan Hunt i den tredje og næstsidste film i "Mission Impossible" serien. Han er klar med sit gear og sit team, som består af Luther Stickell (Ving Rhames), Shen Lei (Maggie Q) og Declan Gormley (Jonathan Rhys Meyers).

Midt i sin forlovelsesfest bliver Ethan Hunt ringet op og sendes allerede nu ud på sin ny mission. At få den forsvunden Lindsey Farris (Kerri Russell) tilbage til staterne. Scener med eksplosioner, menneskejagt og kollapsende bygninger dør Farris af den mikroskopiske sprængladning der er implanteret i hendes hoved.

Den mislykkede mission for teamet tilbage til staterne, da Ethan bliver ringet op for at vide han har modtaget post fra den nu afdøde Farris. En modtaget magnetisk mikrodot der ser ud til at være blank, men med en skjult besked, der leder dem til Vatikanet, hvor deres mand befinder sig.

Den sadistiske våbenhandler, Owen Davian (Phillip Seymour Hoffmann) tager til Rom for at hente ”kaninpoten”, et hemmeligt våben, som Ethan og hans team må få fat i så det ikke ender i de forkerte hænder. Ethan forklæder sig som Davian, narrer vagterne og for alle folk til at tro, at Davian er død i en bileksplosion. På vej tilbage til staterne vågner Davian op og i stedet for at bukke under og udlevere ”kaninpoten” truer han i stedet Ethan med at dræbe alle dem han holder nær, blandt andet lægen, Julia (Michelle Monaghan) som han giftede sig med kort før missionens påbegyndelse.

Tilbage i Staterne får Luther afkodet den lille mikrodot, som Farris sendte Ethan, i en videoforklaring om at Lindsey har opdaget telefonsamtaler med Davian fra Direktør Brassel’s (Ethan’s chef) kontor og mistænker ham derfor at være en ”muldvarp”. På samme tidspunkt bliver Davian’s fangetransport angrebet og i al kaos og panik bliver Davian reddet. I al bekymring tænker Ethan på Davian’s trussel om Julia og hendes sikkerhed. Igen bliver han ringet op, men af Davian, der forklarer ham at han ar 48 timer til at finde og udlevere ”kaninpoten” til ham, i Shanghai.

Men Ethan kommer ikke længere end til et op bevarelses celle, pga. sine voldsomme aktioner. Det lykkes ham at flygte hele vejen til Shanghai, hvor han også finder sit team. Sammen planlægger de deres næste træk. Teamet får fat i ”kaninpoten” efter at have sprunget fra den ene bygning til den anden, der næsten får pulsen til at enten stoppe eller pulsere endnu hurtigere af spænding og er klar til at redde Julia, men Ethan vil gøre det selv, i den position at han ikke vil risikere sit teams liv.

Den hektiske kamp er dog ikke slut endnu, ved Ethans ankomst bliver han slået ud, indsat en mikro-sprængladning, ligesom Farris, og kort efter sin opvækning ser han Julia sidde foran sig med Davians pistol for panden. Davian bliver ved med at true Ethan med Julias liv, eftersom ”kaninpoten” ikke er i hans besiddelse. I luften hænger ens åndedræt, da Davian trykker på aftrækkeren og Ethan sidder tilbage med et chok. Det er umuligt at tænke på det bedste for vores helt hvis liv er tabt på gulvet.

Musgrave (Billy Crudup) forsikre Ethan om at det ikke er Julia der sidder myrdet foran ham, men en ingen af Davians folk, med en maske der presser Ethan. De chokerende nyheder tager atter form for Julia er stadig væk, men ikke langt fra vores helts placering. En hektisk og spændende kamp mod tiden og med Julias liv som indsats overvinder Ethan Davian og hans mænd. Den forvirrede og bange Julia forvandler sig til den impulsive kvinde hun er, når det gælder at redde liv; da Ethan beder hende om at slå ham ihjel med elektriske stød og derefter vække ham til live igen. Det sidste spændende åndedrag hænger stadig i luften, som ånde om vinteren.

Til slut begiver den nulevende Ethan Hunt og Julia Meade sig igennem Shanghai, imens Julia for første gang bliver introduceret til sin mands virkelige liv.

Instruktør: J.J. Abrams
Idé: Alex Kurtzman, Roberto Orci, J.J. Abrams & Bruce Geller
Skuespillere: Tom Cruise, Phillip Seymour Hoffman, Ving Rhames, Maggie Q & Jonathan Rhys Meyers
Musik: Michael Giacchino

Realease DK: 5 maj, 2006
Technical Specs: 126 min, Farve
Format: 2.35:1
Priser & nomineringer:
Vundet: California on Location, Empire Awards UK, Golden Trailer
Normineret: World Stunt Awards, Visual Effects Society Awards, Teen Choice Awards.

Jeg synes "MI3" er en fantastisk, hektisk og nervepirrende film om et kapløb mod tiden. En action film, hvor der hele tiden sker noget. En film der holder en på stolekanten hele vejen igennem, lige fra start til slut det er hvad MI3 er. For første gang får vi lov til at se forklædningsprocessen, hvilket gør filmen og historien bedre og mere interessant – endelig får vi lov til at se hvordan arbejdsprocessen er før missionen starter. En fantastisk action, med ekstreme stunts, biljagter, eksplosioner, forklædninger, internationale rejser og en forræder i IMF bureauet! – En film der må ses!

Opdateret søndag, 03 januar 2021 08:47:37