2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Isle of Dogs

Skrevet: Maria HauerslevDato: 27.10.2018

"Isle of Dogs" instrueret af Wes Andersons udgives på Bluray den 18. oktober 2018.

Isle of Dogs er endnu et af Wes Andersons finurlige fortællinger. Den Japanske by Megasaki vælger at deportere alle hunde da der er frygt for at de har fået hunde-influenza og for at undgå smitten hos borgerne bliver alle hunde deporteret til Skraldeøen, der ligger uden for Megasakis kyst. Her rotter flere hunde sig sammen for at overleve de hårde omstændigheder de pludselig bliver udsat for, og da den lille pilot Atari pludselig nødlander på Skraldeøen, hjælper den lille hundeflok bestående af familiehundenene Rex, Duke, King, Boss og strejferen Chief med at finde Ataris hund Spotts. Det viser sig at Atari er borgmesterens myndling og onkel, som har udgivet en masse propaganda omkring hunde og Atari kæmper sammen med sine nye bedste venner om at få Megasakis borgere til at indse at hundenene stadig er menneskets bedste ven.

Bryan Cranston, Bill Murray, Edward Norton, Jeff Goldblum og Bob Balaban er stemmerne bag filmens hoved-hunde og castet for gode skuespillere stopper ikke bare her. Vi er også ledsaget af Scarlett Johansson, Tilda Swinton, F. Murray Abraham og selveste Yoko Ono. Sammen er de alle sammen med til at fremføre en finurlig og spøjs film der resonere meget fint med Wes Andersons tidligere værker som bl.a. Fantastic Mr Fox, da Isle of Dogs er en dukkefilm. En anden lille detalje man bliver gjort opmærksom på i starten er filmen er at alle indfødte taler deres eget sprog, i den forstand at japanere taler japansk, den amerikanske udvekslingsstuderende Tracy taler engelsk, og ved nyhedsprogrammer har vi en tolk der oversætter nyhederne så de kan komme ud internationalt, hvorimod alle hunde er oversat til engelsk selvom de er fra Japan.

Der er masser af humor i filmen der bliver benyttet i bl.a. hundenes kropsprog og deres dialog som også er meget naturlig og neutral og ikke over-excited som hunde nogle gange kan være, og det kendetegner også Wes Andersons typiske form for humor, at den er lidt quirky og seriøs på samme tid, og det passer bare godt sammen når det er Wes Anderson der står bag roret.

Derudover er hele fortællingen om Atari og hans søgen på Spotts virkelig flot sat op. Da det er en stop-motion eller dukkefilm er der lige pludselig nogle helt andre projekter der går i gang i forhold til, end når man laver en film med mennesker. Skraldeøen er omringet af hvirvelstrømme i vandet, men vandet er ikke lavet af rigtig vand, røg og ild er lavet ud af stof, men det bemærker man ikke, medmindre man virkelig kigger efter, for det hele ser så “virkeligt” ud. Man kan godt se at det ikke er virkeligt, men man bliver godt og grundigt taget ved næsen hvordan filmens special effects er typiske practical effects og de fungerer super godt!

Derudover er der ikke to scener der er ens med al den baggrunds detalje mængde, man kan hele tiden få øje på noget nyt og scenerne har næsten lige så meget at fortælle som hundene har.

Musikken er lavet af Alexandre Desplat, som også tidligere har lavet musikken til Fantastic mr Fox, Grand Budapest Hotel og Moonrise Kingdom af Wes Anderson. Den er fornøjelig og man kan mærke at Desplat har styr på sine japanske musik genre. Det er dog ærgerligt at der ikke er en kendingsmelodi som stadig sidder i hovedet efter filmen er slut, men musikken er dog stadig godt komponeret.

Bonus materiale
- Animators
- Isle of Dogs Cast Interviews
- Puppets
- An Ode To Dogs
- Megasaki City And Trash Island
- Weather and Elements
- Gallery

Der er fokus på lidt af hvert i bonus materiale, men selvfølgelig mest afsløring på hvordan Isle of Dogs er blevet til, og hvordan værkstedet bag kreationerne og dukkerne har samlet hele denne fine og detaljeret film på banen, hvilket giver en god sammenligning hvis man er fan af dukkefilm og stop-motion, hvordan de laver dukkerne og hvordan de får dem til at bevæge sige, da det ofte ændre sig fra film til film.

The Grand Budapest Hotel

Isle of Dogs er i den grad en speciel film, med en vis form for humor, der er gentagende fra de tidliger Wes Anderson film. Der er både humor og masser af politisk spænding over fortællingen der er med til at give hundene og menneskene deres egen specielle karakter. Det er en spækfyldt actionfilm, men det er heller ikke det man forventer af en Wes Anderson film, der forventer man noget der er lidt finurligt og neutralt med masser af humor, og det bliver der sandelig også leveret.

Opdateret søndag, 03 januar 2021 08:47:35