2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

The Grand Budapest Hotel

Skrevet: Maria HauerslevDato: 12.08.2014

Tag med ud på en fantastisk rejse i The Grand Budapest Hotel

The Grand Budapest Hotel: En legendarisk portier og en piccolo på et berømt hotel i mellemkrigstiden bliver nære venner og oplever mange uventede eventyr i en tid med drastiske forandringer.

The Grand Budapest Hotel fortæller den fantastiske historie om Gustave H., en legendarisk concierge på et berømt europæisk hotel i mellemkrigstiden og piccoloen Zero Mustafa, der bliver hans nærmeste ven og fortrolige. Historien involverer tyveriet og genvindingen af et uvurderligt stykke renæssancekunst og kampen om en enorm familieformue - det hele sat på baggrunden af et kontinent der er i pludselig stor dramatisk forandring.

Wes Anderson har skabt en komisk og farverig film om consiergen, M. Gustave H, på The Grand Budapest Hotel. Ralph Fiennes (Harry Potter & Skyfall) spiller hovedrollen som M. Gustave H, der bestyrer det overdådige lagkage-udseende Grand Budapest Hotel, med hård hånd og uendelig digtoplæsning. Hans forhold til en af gæsterne (Tilda Swinton) ændres fuldstændigt, og meget spontant, da hun bliver fundet myrdet og har efterladt ham alt, inkl. ”Boy with apple”-maleriet, der sætter gang i jagten på consiergen og piccoloen fra The Grand Budapest Hotel.

Ralph Fiennes, som nutidens generation bedst kender som Lord Voldemort fra Harry Potter filmene, præsterer en herlig og komisk præstation og der er noget at grine over stort set hele filmen igennem. Hans arbejde sammen med Tony Revolori, der spiller piccoloen Zero, udfolder sig under filmens mange pludselige, samt pudsige, hændelser og giver filmen ekstra meget kulør.

Wes Anderson har oveni købet formået at lave et hav af karaktere til filmen, og med så mange skuespillere der står i kø for at være med i hans film har skuespillere som: Bill Murray, Jude Law, Tom Wilkinson, Tilda Swinton hver fået en karakter der hver især har en hvis betydning for historien. Fx er Adrien Brodys rolle, Dimitri, giver selv det lidt mystiske Dracula-look til filmens skurk. Tom Wilkinson forestiller forfatteren/fortælleren, mens Jude Law overtager rollen som den yngre forfatter/fortæller. Bill Murray, Bob Balaban, Owen Wilson, Wallace Wolodarsky, Fisher Stevens og Waris Ahluwalia danner tilsammen The Crossed Keys Society (De Krydsede Nøglers Loge) der er en hemmelig loge for conciergeses. Det at der er så mange kendte ansigter med i filmen gør filmen helt fantastisk!

En række af Wes Andersons kendetegn er hans konstant symmetriske kameravinkler, opdeling af filmens akter og brede vifte af skuespillere i hans film. Selv i The Grand Budapest Hotel bliver der benyttet humor i den velkoreograferet optræden og den komik-dramatiserede musik af Alexandre Desplat (King’s speech & Harry Potter). Musikken er med til at give et kvikt tempo, der går så tjept at det gør publikum forpustet i de mange scener; samtidig giver det kvikke tempo filmen det sidste prik over i’et til at gøre det til en slags tegnefilm optræden. Der sker den ene hændelse efter det andet og der er meget sjældent pause til at kunne puste ud. Derudover er formaterne fornemt sat sammen. Hvert format har hver deres tidsperiode igennem filmen. Endnu et typisk kameratræk i Andersons film opstår, når kameraet igennem filmen sjældent bevæger sig eller er håndholdt. Kameraet står enten stille, eller køre på skinner igennem filmen, mens der er bevægelse fra skuespillernes side. Fotografisk er The Grand Budapest Hotel en helt eminent flot film, med et artistisk præg og meget flot belysning.

• Bill Murray Tours The Town
• Vignettes
• Promotional Featurettes