2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Independence Day: Resurgence

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 13.11.2016

Kalenderen siger 4. juli, den amerikanske Independence Day, og i et soveværelse plastret til med tegninger af udefinerbare figurer og noter vågner den tidligere amerikanske præsident Thomas J. Whitmore (Bill Pullman) op fra atter et mareridt om rumvæsner, der angriber jorden. Whitmore, der ledte angrebet på – og til sidst sejrede over – de angribende rumvæsner for 20 år siden, er overbevist om, at et nyt angreb er på vej. Men ingen tror ham. På militærets  forsvarsbase på månen, etableret efter angrebet i 1996, sidder piloten Jake (Liam Hemsworth) og keder sig. Hans problemer med autoriteter har fået ham degraderet fra pilot på de avancerede kampfly til styrmand på de sløve moon tugs. Kedsomheden varer imidlertid ikke ved, for det viser sig, at Whitmore har ret. Under et besøg i den afrikanske republik D'Umbutu, hvor vraget af et af rumskibene fra 1996 har gravet sig ned, opdager David Levinson (Jeff Goldblum) og psykiater dr. Catherine Marceaux (Charlotte Gainsbourg) fornyet aktivitet fra rumvæsnerne. Og inden nogen får set sig om, invaderes jorden af fjendtligsindede rumvæsner, der ankommer i et rumskib, hvis størrelse langt overgår dem, der invaderede jorden for 20 år siden, og som med en egen tyngdekraft river hele byer op. Ikke kun Whitmore, Jake, David, Catherine og Dikembe, men også præsident Lanford (Sela Ward), Whitmores datter Patricia (Maika Monroe), to af heltene fra krigen i 1996, den koleriske videnskabsmand Dr. Brackish Okun (Brent Spiner) og Davids far Julius Levinson (Judd Hirsch), går nu op imod, hvad der synes at være en uovervindelig fjende for at redde verden fra total udslettelse.

”That's definitely bigger than the last one.” David Levinson

Independence Day - 20th Anniversary Edition

2 DP70 maskiner ud af 6.

Det nye afsnit af "Independence Day", der havde biografpremiere i sommeren 2016, og som nu er udkommet på fejlfri BluRay, er desværre ikke noget mesterværk. For 20 år siden havde "Independence Day" premiere med Will Smith of Jeff Goldblum i de de bærende hovedroller. Det var underholdende, spændende, sjovt og spektakulært. Fortsættelsen mangler Will Smith, og al den humor og spændingsopbygning, den første film havde. Slaglinien på den amerikanske plakat lød nogenlunde sådan her "Vi havde 20 år til at forberede os....det havde de også". Instruktøren havde også 20 år til at forberede en fortsættelse, men desværre falder denne histore imellem to stole og er hverken ret sjov eller ret spændende.

Den nye "Independence Day" er imidlertid ret flot, og storslået, og en flot demo af hvad man kan med computere i filmproduktioenr i disse tider. Spektalulære optrin med MEGET store rumskibe, 5000 km i diameter, der nærmest skygger for hele jordklodens nordpol. Ufatteligt store, så det vil tage flere timer at flyve fra den ene side til den anden. Logikken tager de ikke så tungt i filmen, og de flyver ind til centrum af rumskibet i et snuptag og skyder lidt rundt, for at kapre et par fremmede alien-jetjagre. Eller sådan noget. På dette tidspunkt er man alligevel ret ligeglad. Desværre. Filmen føles forjaget. Der skulle bare gang i så meget action som muligt. Ikke så maget forklar-mig-røv osv. I den sidste ende fornemmede jeg, at det var den samme film film som for 20 år siden. Bare med større rumskibe, og flere bad-ass aliens. Filmen mangler  logik, hjertevarme, humor og Will Smith.

BluRayen ser meget fin ud. Meget skarpe og farverige billeder. Godt man stadig kan få film på dette format. Der er ikke noget indlagt papir om filmen, kun selve skiven. Farver er mættede og står meget fint. Helt klare og skarpe billeder fra start til slut.

Der er følgende bonusmateriale:

• Deleted Scenes with Audio Commentary
• Director’s Audio Commentary
• The War of 1996
• Another Day: The Making of Independence Day: Resurgence (4-Part Documentary)
• Gag Reel
• Concept Art Galleries
• It’s Early, ABQ!

"Another Day: The Making of Independence Day: Resurgence" er OK, hvis man gerne vil vide mere om produktionen af denne film. Der er mange fine scener fra optagelserne, og især hvordan greeen-screen studierne har været brugt flittigt til at producere filmens spektakulære optrin.

Dansk titel: Independence Day: Resurgence
Independence Day: Resurgence
 23.06.2016
10.11.2016
Spilletid: 119 min
2,39:1
  7.1 DTS HD Master Audio
Cast: Jeff Goldblum, Liam Hemsworth, Maika Monroe, Joey King, William Fichtner, Charlotte Gainsbourg, Vivica A. Fox, Bill Pullman, Sela Ward, Brent Spiner, Judd Hirsch, Grace Huang, Mckenna Grace, Gbenga Akinnagbe, Jessie Usher, Deobia Oparei
Instruktør: Roland Emmerich
Manuskript: Roland Emmerich, Dean Devlin, Nicolas Wright, James A. Woods & James Vanderbilt
Historie: Roland Emmerich, Dean Devlin, Nicolas Wright & James A. Woods