2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Independence Day - 20th Anniversary Edition

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 11.07.2016
Udlånt af Twentieth Century Fox Home Entertainment

"Independence Day - 20th Anniversary Edition" instrueret af Roland Emmerich med Will Smith, Bill Pullman, Jeff Goldblum og Randy Quaid i de dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 27. juni 2016. Det er en speciel 20 års jubilæums udgave med 2 skiver, og filmen i to versioner. Biografversionen, og en forlænget udgave. "Independence Day" beskriver scenariet hvor Jorden angribes af aliens fra det ydre rum, og om hvordan alverdens lande finder sammen om en fælles ydre fjende og til sidst besejrer de ekstraterrstriale fjender. Undevejs smaders mange ting på spektakulær vis, med masser af bulder og brag. vandt en OSCAR for de bedste visuelle effekter i 1996. Fuld fortjent, for havde man nogen sinde tidligere set så imponerende billeder af flyvende tallerkner og krigscener?

Månens overflade ryster, fodsporene fra Apollo 11 udviske hurtigt og en stor sort skygge dækker snart det hele. Et kollosalt rumskiber flyver traditionelt hen over kameraet på vej mod Jorden i baggrunden. Alt er som det skal være i en invasionsfilm af denne slags. Hysterisk, sjovt og helt over-the-top, imens der spilles "The end of the world as we know it".

"Independence Day" begynder den 2. juli hvor nogle temmeligt store rumskibe pludselig befinder sig svævende over verdens storbyer.

Der var ellers udsigt til en forholdsvis normal morgen for President Thomas J. Whitmore (Bill Pullman) i det Hvide Hus. Han kone Marilyn (Mary McDonnell) er i Californien og arbejder på hans genvalg. Samtidigt er David Levinson (Jeff Goldblum) på vej til arbejde på cykel, efter et spil skak med sin far Julius Levinson (Judd Hirsch). En klog og jovial mand og ham der senere skal redde dagen for alle indbyggere på jorden, skal det senere vise sig. I Californien vågner Kaptajn Steven Hiller (Will Smith) og hans kone Jasmine Dubrow (Vivica A. Fox) fordi de kan mærke et jordskælv. Vi introduceres til og følger de forskellige skæbner  på klassiske katastrofefilmmanér igennem filmens 2 timer og 30 minutters spilletid.

Vi introduceres til de flyvende tallerkner, og det faktum, at de afbryder al radiokommunikation verden over. Det viser sig hutigt at der ret aggresive, og slet ikke interesserere i at at kommunikere med jordboeren. De vil blot overtage planeten, og skal lige have homo sapiens udryddet først.

Men de har gjort regning uden vært. Det er jo ikke godt og præsidenten, må tage affære med sine rådgivere. Brilliant spillet af Robert Loggia (General Grey) and James Rebhorn (Albert Nimziki). Samtidigt har David fundet ud af hvad der er på spil, og han cykler resolut til det Hvide Hus for at informere hans forhenværende hustru, der er præsidenten's nærmeste rådgiver. Faren er overhængende og der er kun kort tid at handle i. Det Hvide Hus evakueres i sidste øjeblik, og dermed er starten gået til et aktionbrag af en film, der sjældent er set siden. Med masser af humor og aktion, drøner "ID4" derudaf, og er nok et gensyn værd på TV i fuld Bluray opløsning og fantastisk 5 kanal stereo.

"Independence Day" er et solidt stykke underholdning, med en masse selvironi og adskillige referance til andre klassiske film, som f.eks. "2OO1", "Nærkontakt af Tredie Grad" og "Højt at Flyve". Vi kommer forbi Area 51, USA's top hemmelige center for UFO videnskab og får at vide, at siden Roswell i '50erne, har de været i gang med at kopiere E.T.'s viden.

Manuskriptet er sjovt, og der fyres vittigheder af i en lind strøm. Musikken er skrevet af David Arnold, og der er super godt, voldsomt og stort. Et big booming soundtrack der passer fint til filmens patriotiske stemning. Special effects med de store 20 km brede flyvende tallerkener er flot lavet, og man får virkelig et godt indtryk af størrelsen. Dødsstjernen i "Star Wars" kommer nærmest noget der er lige så stort som ID4's tallerkner. Det er svært ikke at blive skræmt, hvis det var virkelighed en dag.

Billedet på Burayen står meget fint. Helt skarpt og utroligt detaljeret. Farverne og dynamikken i billederne er state-of-the-art og lydsiden er meget imponerende med masser af dynamik og stereo og surround effekter. Husk at afspille filmen HØJT. En stor og nostalgisk oplevelse at gense ID4 med al dens ødelæggelse, kaos og panik. Alt i alt en fed oplevelse, der giver 5 DP70 maskiner.

Denne 20 års 2-disc jubilæums udgave
indeholder en ny forlænget udgave af filmen samt premereversionen fra 1996. BluRay leveres med 2 disk, der er ikke noget papirindlæg og der er følgende bonusmateriale:

DISC 1:
• combat review
• ID4 Datastream Trivia Track (Theatrical Version)
• commentary by roland Emmerich and Dean Devlin (Theatrical and Extended cuts)
• commentary by Oscar®-Winning special Effects supervisors Volker Engel and Doug smith*

DISC 2:
• All-New 30-Minute Documentary — Independence Day: A Legacy Surging Forward
• Gag reel
• creating reality
• ID4 Invasion Mock-umentary
• The Making of ID4
• sonic separator
• Monitor Earth Broadcasts
• Gallery

Dansk titel:  Independence Day
Independence Day 20th Anniversary
 11.10.1996
27.06.2016
Spilletid: 145 min
2,39:1
 English DTS-HD-MA 5.1
20th Century Fox
Skuespillere: Will Smith (Captain Steven Hiller), Bill Pullman (President Thomas J. Whitmore), Jeff Goldblum (David Levinson), Mary McDonnell (First Lady Marilyn Whitmore), Judd Hirsch (Julius Levinson), Robert Loggia (General William Grey), Randy Quaid (Russell Casse), James Rebhorn (Albert Nimziki), Adam Baldwin (Major Mitchell)
Director:
Roland Emmerich
Writers: Dean Devlin, Roland Emmerich