2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Fantastiske skabninger: Grindelwalds forbrydelser

Skrevet: Maria HauerslevDato: 15.04.2019
Udlånt af Warner Brothers

Fantastiske skabninger: Grindelwalds forbrydelser (Originaltitel: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) Ude på DVD, Blu-ray, 3D Blu-ray, Blu-ray Extended Cut & 4K UHD 1/4

Welcome back to Hogwarts magiske verden. Newt Scamander hverves af Hogwarts-professoren Albus Dumbledore i kampen mod den onde troldmand Gellert Grindelwald, hvis plan om at herske over ikke-magiske væsener truer med at splitte den magiske verden. Oplev: Eddie Redmayne, Jude Law, Johnny Depp mfl. Ekstra materiale DVD: Fantastic Special Feature: Le Ministére des Affaires Magiques: The French Ministry

Fantastiske Skabninger: Grindelwalds Forbrydelser instrueret af David Yates med Eddie Redmayne i den dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 1. april 2019.

Newt Scamander (Eddie Redmayne) er tilbage med nye pudsige kreaturer. En ung Albus Dumbledore (Jude Law) opsøger ham og sender Newt til Paris for at finde Credence Barebone (Ezra Miller) før den onde Grindelwald (Johnny Depp) gør. Paris kalder kraftigt på vores hovedpersoner. Credence er i live og alle prøver at finde ham. Dumbledore opsøger Newt og sender ham hurtigt af sted for at redde Credence før Grindelwald får fingre i drengen.

I takt med den store gemmeleg, ser vi igen fantastiske skabninger, brillant magi og smukke omgivelser i 1930’ernes Paris. Magi er alle steder og det skal jeg love for at man ser i Fantastiske Skabninger: Grindelwalds Forbrydelser. I den forrige film fik vi set Grindelwald blive taget til fange, men i denne efterfølger ser vi udfoldelsen af hvem Grindelwald er som person. Hvem der gemmer sig bag navnet alle Harry Potter fans kender til?

Det er tydeligt at J.K. Rowling har lært at give sine karakterer drivkraft, da alle der leder efter Credence har deres egen årsag til det, det er rart at se at hun kan forbedre sine karakterer og hvordan man skriver en historie med flere gråzoner, og på den måde undgår hvad der er sort og hvidt i sådan et eventyr. Det gør nemlig Grindelwalds karakter så interessant, da manden ikke bare er god gammeldags ond fordi han synes om det, men at han har en kraftig holdning til hvorfor han har ret.

Da Grindelwalds Forbrydelser har en tydligere gråzone, er der også flere sidehistorier for at forstå hver rolles baghistorier. Credence er i Paris for at lede efter sin familie. En familie der eftersigende skulle være en gammel fuldblodsslægt af troldmænd. I stedet finder vi ham i et cirkus, hvor han møder ingen ringere end Nagini, men ikke i den form som de fleste kender hende i. Queenie og Jacob oplever problemer i deres forhold, hvilket splitter dem ad hurtigt i filmen, selvom der stadig er masser af følelser imellem dem. Dumbledore er mere eller mindre under opsyn af ministeriet for magi pga. hans tidligere forhold til Grindelwald, som viser sig at have en større betydning end man lige skulle tro. Disse sidehistorier er kun en håndfuld af hvad der er med i filmen, og de får alle sammen en nærmest ligevægtig betydning for filmens fremgang.

Musikken er skrevet af James Newton Howard, og man kan tydligt høre at historiens udvikling fra Newts første rejse til Amerika til Grindelwalds udvikling som tidens mest frygtede troldmand. Det er en tyngde i musikken der hjælper historien med at fortælle ikke kun det mørke og onde, men også magien vi så godt kender fra Harry Potter; det er hjemligt og foranderligt, men også magisk og mørkt.

Grindelwalds Forbrydelser indeholder flotte effekter, helt fra kostumer, set design, til de visuelle effekter der danser rundt fra tryllestav til tryllestav. Der er styr på hvordan billederne igennem hele filmen skal se ud. Hver scene har deres eget æstetiske look, som på flere måder virker genkendeligt når man har befundet sig i denne magiske verden.

Bonus materiale
- J.K. Rowling: A World Revealed
- Wizards On Screen, Fans in Real Life
- Distinctively Dumbledore
- Unlocked Scene Secrets
- Deleted Scenes

J.K. Rowling har som forfatter stor indsigt i hvordan hendes verden med troldmænd er skruet sammen. Hun giver igen gode forklaringer på hvordan vores troldmænd får deres drivkraft fra. Det er nemlig fascinerende hvordan de på settet har skabt sociopaten Grindelwald og blevet er til den vi ser på skærmen. Derudover får vi også et indtryk i hvordan den unge Dumbledore er blevet til, og hvem han er som person, professor i Mørkets Magter, og ikke mindst hvem han er i forhold til Grindelwald.

Fantastiske Skabninger og hvor de Findes

Den første Fantastiske Skabninger film gav os et lille indtryk i hvad denne nye serie kommer til at omhandle, Grindelwalds Forbrydelser viser os tydeligt at en masse er på spil. Der er utrolig meget at byde på og giver måske fans en fornemmelse af en a la tv-serie, med masser af detaljer som mange fans drømmer om, da der er masser af uopklaret spørgsmål ved filmens slutter, og ikke på en plothul facon, men på en cliffhanger, som vi vil vente spændt på når næste Fantastiske Skabninger vil komme i biograferne.

Vi ser langsomt udfoldelsen af hvem Grindelwald er, hvem han er i forhold til Dumbledore, men det der nok chokerer alle Harry Potter fans er hvem Credence i virkeligheden er og hvilken rolle han nu vil påtage sig i fremtiden.

Grindelwalds Forbrydelser indeholder mange informationer, og det er svært at rumme dem alle sammen på en gang, derfor er man nødt til at se filmen flere gange for at være helt sikker på at man får alle informationer med.