2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Fantastiske Skabninger og hvor de Findes

Skrevet: Maria HauerslevDato: 06.04.2017

I slutningen af 2013 meddelte J.K. Rowling, at hun ville udvikle og skrive en forhistorie til Harry Potter universet, med udgangspunkt i den opslagsbog, som Harry Potter mange år senere finder i biblioteket på Hogwarts, ’Fantastiske Skabninger og hvor de findes’, skrevet af Newt Scamander næsten 70 år tidligere… Filmen er den første i en serie af fem film.

New York 1926; noget forstyrrer balancen mellem troldmænd og mennesker, kaldet NoMajs (Mugglere). Samtidig er en af mørkets mest frygtede troldmænd, Gellert Grindelwald, forsvundet sporløst, efter at have spredt rædsel overalt i Europa. Lykkeligt uvidende om uroen ankommer den unge troldmand, Newt Scamander, til New York. Det er sidste stop på hans globale ekspedition på udkig efter klodens mest fantastiske skabninger. De er alle magisk gemt væk i hans uskyldig udseende rejsekuffert. Storbyens spændinger forværres, da den intetanende NoMaj, Jacob Kowalski, ved et uheld kommer til at slippe nogle af Newts skabninger løs. Det er et alvorligt brud på det magiske hemmelighedsdekret og får den tidligere Auror (mørkemagtsjæger), Tina Goldstein, til at øjne chancen for at få sit gamle job som Auror tilbage. Med Newts skabninger løs i storbyen ligner New Yorks gader snart en slagmark og myndighederne ser magtesløse til. Situationen udvikler sig så alvorligt, at den truer med at åbne døren mellem de to verdener og give adgang for den fanatiske gruppe af NoMajs, kaldet Ny Salems Filantropiske Selskab, der kæmper for at afsløre den magiske verden. Direktøren for magisk sikkerhed i MACUSA, (Magisk Congres, USA), Percival Graves, beskylder Newt og Tina for at stå bag uroen, så de må flygte sammen med Tinas søster, Queenie og Jacob. De må gøre skaden god igen og hjælpe med at genfange Newts elskede, men også farlige skabninger, før de eller andre kommer yderligere til skade. I virkeligheden er situationen meget farligere end nogen aner, for deres forsøg på at redde de fantastiske skabninger bringer dem snart på kant med den magiske verdens allermørkeste kræfter, hvilket kan tvinge troldmændenes og menneskenes verdener ud i et altudslettende sammenstød…

Manuskriptet til den helt nye originale serie om Newt Scamanders eventyrlige oplevelser med Fantastiske Skabninger og hvor de findes, er skrevet af J.K Rowling og filmen er, som de sidste fire Harry Potter film, instrueret af David Yates.

Fantastiske skabninger: Grindelwalds forbrydelser

6 DP70 maskiner ud af 6.

"Fantastiske Skabninger og Hvor De Findes" instrueret af David Yates med Eddie Redmayne i den dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 30.03.2017.

Før Harry Potter var der Newt Scamander (Eddie Redmayne). Newt Scamander ankommer til New York med en magisk kuffert fyldt med mystiske og ikke mindst magiske væsener. Ved et uheld og mødet med No-Maj’en, Jacob Kowalski (Dan Folger), slipper en håndfuld skabninger fri i den ikke magiske verden. Men samtidig er der mørk magi på spil, der truer afsløring af den magiske verden og Newt Scamander må gøre sit bedste for at redde New York og den magiske verden.

Eddie Redmayne træder i karakter som Newt Scamander, som mange Harry Potter-fans allerede kendte til før filmen overhovedet var kommet på tale. Han spiller i denne fortælling, den dyreelskende troldmand, der redder og plejer magiske væsener, der alle sammen bor i hans magiske kuffert. Da MACUSA – den Magiske Kongres i USA – får nys om, at Newt ved et uheld har sluppet nogle af skabningerne løs, er de overbeviste om, at han er den troldmand, der står bag ødelæggelserne rundt i byen. Han må derfor med hjælp fra Jacob Kowalski og Tina Goldsein (Katherine Waterston) skynde sig at finde alle skabningerne inden Graves (Colin Farrell) får fingrene i Newt.

Filmens manuskript er skrevet af ingen anden end J.K. Rowling selv. Det er hendes første officielle manuskript hun har skrevet, da teaterforestillingen, The Cursed Child, i London ikke helt tæller. Til gengæld er det et fremragende manus hun har leveret og man kan tydeligt høre, at det er tro til hendes univers. Der bydes på fornøjelig dialog og hjertevarme ved det tilbagevendte univers som mange fans har ventet på. Man mærker igennem hele filmen at handlingen og karaktererne er familiære med Rowlings tidligere Harry Potter værker. Selvfølgelig er der mange detaljer fra Potter bøgerne, der ikke kom med i deres film, men da Fantastiske Skabninger ikke har en bog for forelæg som de tidligere film, står den meget stærkere som en uafhængig film. Til trods for det er Fantastiske Skabninger stadig afhængig af selve Potteruniverset.

Udover Newt, der skal finde sine skabninger, så følger vi også drengen Credence (Ezra Miller). En dreng, der mishandles af sin mor og hjælper Graves, der lover ham et bedre liv, hvis blot han hjælper Graves med at finde en heks. Det viser sig, at det faktisk er Credence, som Graves leder efter, og er den der har ødelagt dele af byen med sine undertrykte magiske evner. Evner som ikke engang Graves kan hamle op med. Men Graves går med en hemmelighed.

Musikken er skrevet af Alexandre Desplat, den samme komponist, som lavede musikken til de sidste to Harry Potter film. Fantastiske Skabninger summer af masser af Potter magi!

• Before Harry Potter: A New Era of Magic Begins!
• Characters
- The Magizoologist
- The Goldstein Sisters
- The No-Maj Baker
- The New Salemers
- The President and the Auror
• Creatures
- Meet the Fantastic Beasts
- Bowtruckle
- Demiguise
- Erumpent
- Niffler
- Occamy
- Thunderbird
• Design

Der er masser af bonusmateriale, der står med åbne arme og trækker en tilbage til den magiske verden. Selvfølgelig er det tydligt hvor meget i Fantastiske Skabninger der er visuelle effekter, men det er først i bonusmaterialet vi får en chance for at se hvor meget der faktisk ikke er visuelle effekter. Vi får chancen for at se, hvor meget detalje og tid der blevet brugt på det store, samt de mindre sets og kulisser. Skulle man frygte, at  det kun er Rowling og Yates, der sidder og taler, så frygt ej, der er masser af interviews med kostumedesignere, skuespillere og mange flere.

Rowling og Yates har samlet mange fra Harry Potter holdet, hvilket skabte det fantastiske resultat. Fantastiske Skabninger og Hvor De Findes er en helt igennem flot og fantastisk film, der oser af magisk nostalgi! Eddie Redmayne leverer en fænomenal optræden som Newt Scamander, med sin kuffert og kærlighed for magiske skabninger. Som kæmpe fan er jeg spændt på hvad Rowling og Yates finder på i fremtiden, da fem kontrakter til Fantastiske Skabninger er blevet skrevet, så skal vi kun vente til næste år på at vende tilbage til dette fantastiske univers.

6 ud af 6

Dansk titel: Fantastiske Skabninger og hvor de Findes
Fantastic Beasts and Where to Find Them
 17.11.2016
30.03.2017
Spilletid: 133 min
2,39:1
Warner Brothers
Cast: Newt Scamander (Eddie Redmayne), Portentina Goldstein (Katherine Waterston), Credence (Ezra Miller), Percival Graves (Colin Farrell), Gnarlack (Ron Perlman), Queenie Goldstein (Alison Sudol), Henry Shaw Sr. (Jon Voight), Jacob Kowalski (Dan Fogler), Mary Lou (Samantha Morton)
Instruktør: David Yates
Manuskript & Historie: J.K.Rowling
Producer(e): David Heyman, Steve Kloves, J.K.Rowling & Lionel Wigram