2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Exodus Gods and Kings

Skrevet: Maria HauerslevDato: 03.05.2015
Udlånt af Twentieth Century Fox Home Entertainment

Ridley Scott, instruktøren af det Oscar-vindende historiske brag Gladiator og sci-fi-klassikeren Alien, står bag Exodus, den bibelske fortælling fra Anden Mosebog om hebræernes udvandring fra Egypten ført an af Moses. Christian Bale spiller Moses, der vokser op ved det egyptiske hof sammen med Egyptens kommende farao, Ramses, begge i den tro at de er fætre. Ramses skal overtage tronen fra sin far Seti, og den intelligente Moses fungerer som Ramses’ nærmeste rådgiver og hans næstkommanderende. Imidlertid har Seti større tiltro til Moses’ lederevner end til sin egen søns. Noget, både Ramses og hans mor, Tuya, er mere end bevidste om. Uroen på paladset skal vise sig at være et forvarsel, for en dag fortæller slaven Nun Moses, at han i virkeligheden er hebræer og dermed slave. Da Moses var spæd, beordrede Egypten alle nyfødte hebræiske drenge dræbt, og Moses blev derfor sat ud i en kurv på Nilen og fundet af Faraos datter, der tog ham til sig som sin egen søn. Først kan og vil Moses ikke tro det, men sandheden kommer frem, og i vrede og vantro sender Ramses Moses ud i ørkenen og mod den visse død.

Moses overlever, og han når en landsby langt fra Egypten, hvor han gifter sig med Zipporah. I flere år lever han som bonde, indtil Gud kalder på ham og fortæller ham, at hans folk har brug for ham. Moses drager nu atter mod Egypten for at bede Ramses om at frigive de 400.000 slaver, hvis kår kun er blevet værre, siden Moses forlod dem, ikke mindst fordi Ramses har ladet den overdådige by Pi-Ramses bygge til ære for sig selv.

Men Ramses afviser Moses’ forespørgsel. Noget, han ikke skulle have gjort, for nu får Ramses og det egyptiske folk Guds vrede at føle: Den ene plage efter den anden skyller ind over Egypten, fra krokodiller, der æder hinanden og alle de folk på Nilen, de kan komme i nærheden af, over frø-, flue- og græshoppe-invasioner og siden et vansirende udbrud af bylder og læsioner. Moses forsøger at advare Ramses om den mest grufulde af plagerne – i løbet af én nat vil den førstefødte søn af alle egyptere blive dræbt – men Ramses vil stadig ikke frigive slaverne. Plagen rammer, og Ramses’ egen søn dør. Da han opdager, at ingen slavebørn er døde, beordrer han fuld af vrede og sorg Moses og hans folk til at forlade Egypten. Nu drager Moses med et helt folkeslag af sted mod Det Røde Hav og Kanaan, det forjættede land. Ramses, der er desperat og ude af stand til at indrømme sit nederlag, sætter med en stor hær i ryggen efter de flygtende hebræere for at slå dem ihjel. Og Moses og Ramses, der engang kaldte sig brødre, kommer nu en sidste gang til at stå ansigt til ansigt med hinanden.

Noah

2 DP70 maskiner ud af 6.

Der er ikke noget mere storslået, end de gamle fortællinger fra Biblen fremvist i flotte billeder, som Ben Hur fra 1959 eller The Ten Commandments fra 1956. Det er langsomme og flotte billeder og som publikummer får man lov til at nyde de flotte scenografier og de veldekorerede kostumer. Film der i dag er blevet til klassikere, blandt mange film entusiaster. I Exodus Gods and Kings har Ridley Scott (Alien & Hannibal) valgt at kombinere en række træk fra de gamle klassikere og nutidens nærbilleder og hektiske klipning. Der er noget at se på i stort set hver scene. I dag med greenscreen og computergenereret billeder, er de gamle film fra 50’erne mere majestætiske med de næsten 3000 statister.

Historien om Moses, der skilte vandene, kender alle fra kristendom og derfor er det lidt underligt at Amerika, et meget kristen religiøst land, der tidligere har lavet utallige film om bibelske fortællinger, alligevel vælger at lave om på meget af fortællingen. Man må sidde tilbage og tænke på om Ridley Scott har valgt at ny fortolke fortællingen om Moses. Derudover er der mange historiske fejl, som historie entusiaster kan pege fingre af. I stedet for en Moses der gennemgår en karakterudvikling, som forsøger at løse problemerne, som han gør i biblen, har vi en action helt med krigerfaring der i stedet optræner mænd og undgår Ramses så meget som muligt.

Christian Bale (Batman trilogien) spiller Exodus Gods and Kings' hovedrolle, Moses. Bale indeholder ikke én eneste dråbe hebræiske blod, og det har ført til den kæmpe diskussion af Hollywoods whitewashing, hvilket er meget forståeligt, da en større del af skuespillernes afstamning er hvide englændere eller amerikanere. Enkelte skuespillere, heriblandt John Turturro og Sir Ben Kingsley har afstamning i Italien og Indien og mange af filmens kvindelige skuespiller kommer fra Spanien, men - men i det mindste er der ingen der har de helte blå øjne og gyldne hår, som Charlton Heston havde i Ben Hur. Idet mindste kunne Charles Heston artikulere så det var til at forstå hvad der blev sagt i forhold til Christian Bales Batman mumleri.

Den spanske filmkomponist Alberto Iglesias (Tinker Tailor Soldier Spy) har komponeret et flot, og gåsehudsfremkaldende soundtrack, hvilket sammen med det scenografiske under trækker et par stjerner op.

Jeg husker tydligt hvor mange gange jeg så Prinsen af Egypten (Dreamworks’ tegnefilm fra 1998) da jeg var mindre, og jeg kan huske hvor spændende den var! Man sad som sømmet til sædet fra første øjeblik, hvor Faraoens soldater bliver sendt for at slå alle drenge børn ihjel, men Moses slipper væk i en sivkurv og bliver reddet af Faraoens datter. Den mængde spænding fra Moses første øjeblikke som barn bliver overhovedet ikke vist, så den mængde af forståelse for polarisering mellem egyptere og israelitter bliver ikke rigtig vist. Sandt at sige er jeg efter 17 år stadig mest imponeret over Dreamworks arbejde på historien om Moses end Ridley Scotts langtrukken film på 2 timer og 30 minutter. Vi ved at der er en konfrontation mellem Moses og Ramses i biblen, hvor Moses forlanger at Ramses lader israelitterne gå, men det sker ikke i Ridley Scotts fortælling. I stedet dukker Moses først op inden den sidste plage og fortæller Ramses skal passe på sit barn, før dødsenglen besøger Egypten og dræber alle førstefødte egyptiske børn. Hadet mellem Moses og Ramses er også meget tydeligere i Prinsen af Egypten end i Exodus Gods and Kings, hvilket må være meget pinligt for Ridley Scott at blive overrumplet af en Dreamworks film fra 1998.

Filmen startede egentlig flot ud, men hen ad vejen blev filmens imponere størrelse mindre og mindre imponerende. Jeg havde forventet meget, eftersom det er Ridley Scott bag roret og nutiden teknologi til at kunne skabe de mest fantastiske scener, men sad tilbage skuffet over filmens konstante kaos.

• The Exodus historiske guide
• Slettede og forlængede scener