2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Noah

Skrevet: Maria HauerslevDato: 05.09.2014

Man får hurtigt et indblik i hvordan filmen Noah er blevet fortolket. Skaberne, Darren Afronofsky (Black Swan) og Ari Handel (Black Swan) tager ikke blot udgangspunkt i hvordan Noah byggede arken, der skulle redde ham og hans familie, samt to af hvert dyr fra syndfloden, men også hvem han og hans familie var. Noah lærer i en ung alder at Skaberen er ham der giver liv og styrke til dem der tror på Ham, men efter brodermordet på Abel, valgte Caine (og Caines slægt) at flygte og starte et nyt liv. Men hvor kommer Noah så fra? Jo fra den tredje bror, Seth, som man ikke rigtig hører så meget om i kristendoms timerne. De to resterende brødre danner (på mirakuløst vis) en slægt, en der tror på skaberen og en der ikke gør. På den måde har vi som seere allerede dannet et billede af hvem der er de gode og hvem der er de onde.

Tilbage til filmen, der foregår laaaaaang tid efter syndefaldet i Edens have.

Det er let at se at filmen er historisk fortolket, der er blevet taget hensyn til bl.a. videnskabens evolution, hvilket har givet filmens dyr mange nye og never-before-seen-look. Selv landskabet er noget man kun kan drømme om at se og vi ser hvad det faktisk er. En vild ødemark. Alt er fortolket til en helt ny udgave af Noahs ark. Filmen balancere godt mellem mirakuløse scener, med Skaberens handlinger, og virkeligheds drama, der påføreres Noahs familie.

Russell Crowe får, i form af Noah, en besked fra Skaberen om at Han vil oversvømme kloden med en syndflod, men inden det sker skal Noah redde to af hvert dyr og hans egen familie, fordi menneskeheden er forblændet med ondskab og grådighed. Men først skal Noah til Matusalem der gengives i en spøjs form a Anthony Hopkins (Thor og Zorro). Der får han et frø fra Edens have, der skal give træ til Arken, og samtidig vil sære stenvæsner kaldet the Watchers, Skaberens faldne engle, hjælpe med at bygge arken.

Om bord på arken fortæller Noah historien om begyndelsen eller Skabelsen, som uden tvivl er en af mine ynglings scener i Noah. ”Synd er gået i arv fra generation til genration.” fortæller Noah, og samtidig vises en række silhuetter af mennesker igennem historien og frem til i dag der har slået hinanden ihjel. Der er utvivlsomt nogle der mener at Noahs fortælling om Skabelsen er forkert fortalt, men alt i alt er fortællingen et kompromis mellem biblen og videnskab, og resultatet er helt utroligt fremført! Er man bekendt med historien, og Skaberens gerning om at rydde verden for alt ondt, er det vigtigt at skrive sig bag øret at Noah ikke er en venlig mand, som man måske tror og der vil være nogle scener hvor han er direkte skræmmende samt ubehagelig.

Michael Wilkinson er kommet med fantastiske designs og kostumer til alle karakterne og der er skabt noget lighed mellem mænd og kvinder, og er med til at gøre filmen, mere eller mindre, tidsløst. Det samme gælder musikken. Clint Mansell (Black Swan) har skrevet et spændende og næsten lidt sci-fi præget soundtrack, der er med til at holde fokus på filmen.

Noah er tydeligt en film der kan blive diskuteret længe over, med dens universelt præget detaljer, mellem religiøse og ikke religiøse mennesker, om historien er korrekt fortalt eller om den bare er en underholdende film. Jeg er ikke selv troende og tror ikke på noget af det der står i biblen, men derfor kan jeg stadig underholdes af historien som Afronofsky har fået skabt. I sidste ende er det en film man kommer til at gruble over. Trods dens flotte billeder og det fine skuespil, så virker det som om filmen er længere end nødvendig. Men dog bør den ses da der ikke laves mange film baseret på biblens historier, som for 50-60 år siden.

Noah er tydeligt en film der kan blive diskuteret længe over, med dens universelt præget detaljer, mellem religiøse og ikke religiøse mennesker, om historien er korrekt fortalt eller om den bare er en underholdende film. I sidste ende er det en film man kommer til at gruble over. Trods dens flotte billeder og det fine skuespil, så virker det som om filmen er længere end nødvendig. Men dog bør den ses da der ikke laves mange film baseret på biblens historier, som for 50-60 år siden.

Bonusmateriale:
• Iceland: Extreme Beauty
• The Ark exterior: A battle for 300 cubits
• The ark interior: two by two

Bonus materialet er meget tyndt og primært fyldt med billeder af det flotte Island, der er blevet brugt som baggrund for filmen Noah. Man mister hurtigt interessen da der er mere billede end kommentarer fra instruktører, set designere, eller skuespillerne der har arbejdet på settet.

Dansk titel: Noah
Noah
 03.04.2014