2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

X-Men Days of Future Past

Skrevet: Maria HauerslevDato: 23.10.2014

I X-Men: Days of Future Past kæmper det ultimative X-Men-team for mutanternes overlevelse hen over to tidsperioder. De elskede karakterer fra den originale X-Men-film-trilogi slutter sig sammen med deres yngre selv fra fortiden for at ændre en skelsættende begivenhed og udkæmpe en episk kamp, der kan redde vores fremtid. Logan/Wolverine, der ejer evnen til at hele, sendes med hjælp fra Kitty Pryde fra en nær fremtid tilbage i tiden, nærmere bestemt 1970’erne, for at forhindre den apokalypse, som fremtidens X-Men og menneskeheden står over for. De gruopvækkende robot-våben, The Sentinels, går ikke længere kun efter mutanter, men alle levende væsener. Wolverine kontakter Charles Xavier, der er Wolverines fremtidige mentor Professor X. Charles er på dette tidspunkt dog i dyb krise over at have mistet sin førlighed og over at være blevet svigtet af sin før så nære ven, kamæleonen Raven/Mystique. Wolverines arbejde er derfor dobbelt: Ikke alene skal han forsøge at få Charles til at genvinde troen, han skal samle et superteam af X-Men – alt fra den flabede og lynhurtige Quicksilver til den dæmoniske Magneto og den evige kilde til splid, Raven/Mystique. Men spørgsmålet er, om selv foreningen af så mange ekstraordinære

X-Men web

wiki

X-Men: Days of Future Past starter ud meget prompte i en postapokalyptisk verden, med en kort fortælling om hvad der er sket siden sidst, så folk der ikke har set eller kender til de forrige X-Men film kan få en fornemmelse over hvad plottet kan gå hen og blive. Mutanter kæmper for deres liv og der er ikke sparet på effekterne mellem deres evner og deres fjender, Sentinellerne, maskiner der har til opgave at udrydde alle mutanter fra jordens overflade. Man sidder med en fornemmelse og et spørgsmål omkring de her robotter, hvor kommer de fra? Hvem har skabt dem? De var da ikke med i de forrige film. Men det kommer der svar på.

Sammen med de kæmpende mutanter – fra Xavier's Skole for Talentfulde Unge – bliver vi som publikum smidt ud i en halsbrækkende kamp og man når lige og få pusten med de mange fede og ekstremt flotte effekter der har forladt tegneserien og kommet frem på film.

Det er en endeløs krig som X-Men er havnet i, og den eneste måde de kan stoppe den er ved at sende Wolverine (Hugh Jackman) tilbage til 1973, hvor krigen mod mutanterne i det små begyndte at tage form. Men trods krigen tilbyder X-Men: Days of Future Past på mange sjove kommentarer der referer til tidligere film eller X-Men serier og herlige scener man ikke kan lade være med at grine til. Tidsrejser er ALTID farligt at lege med, det har vi i hvert fald lært fra film og visse TV-serier, men det er også den risici som får en til at sidde på kanten af stolen i spænding, selvom man et eller andet sted godt ved at det her er en superheltefilm, så det ender nok godt. Men spændingen er der og kan ikke tages fra en. Wolverine finder frem til både en yngre Charles Xavier (James MacAvoy) og yngre Hank McCoy, aka. Beast (Nicholas Hoult), og sammen med Quicksilver (Evan Peters) får de Magneto (Michael Fassbender) ud af den nok mest bevogtede bygning i hele USA.

Igennem filmen bliver X-Mens historie ridset meget godt op, og ideen med at tidsrejse er godt gennemtænkt og filmen er i sig selv meget flot lavet. De første X-Men og de nyere fra X-Men: First Class sammensætning er vidunderlig og skaber en god illusion mellem fortid og fremtiden, der stadig co-eksistere med hinanden.
Som alle Marvel og superhelte film er der påkrævet en skurk, og i X-Men: Days of Future Past har Peter Dinklage (Game of Thrones) overtaget rollen som Dr. Bolivar Trask, der er hjernen bag Sentillerne og trods sin lille størrelse, X-Mens’ store fjende. Vi får også mødt den skønne Jennifer Lawrence (The Hunger Games) som atter er i rollen som den dødfarlige Mystique, der nu arbejder alene i forsøg på at standse Trask’s arbejde på Sentinellerne. Hendes modspil med de andre X-Men sætter endnu engang en på sædekanten.

X-Men: Days of Future Past er X-Men film seriens syvende film i en lang række af klassikere i Marvel universet. Kan du bare ikke få nok af X-Men, så kan du allerede indenfor de næste 3-4 år forvente at se de næste X-Men film, heriblandt Deadpool (2016), X-Men: Apocalypse (2016), en fortsættelse på The Wolverine (2017) og X-Force (hvis udgivelsesår stadig er ukendt) som der arbejdes på.

X-Men tilhører Marvel, som vi alle ved er det en genre, eller en type film som har ekstra meget gammastråling, og guddommelig kræfter, med mutantgener. Marvels film vil altid være krydret og en oplevelse som man bare skal tage ind. Det er en meget stor stærk mundfuld der lige bliver givet os og det er bare fedt!

We’re with you Marvel, to the end of the credits!
I stort set alle Marvel film kan man efter rulleteksterne se en sneak peak, på en af de næste film som Marvel har gang i. Hvis du er tilhænger af Marvel, anbefales der at du ser rulleteksterne færdig på alle de Marvel film du har i din samling, da de alle er forbundet med hinanden.

• Classification: M
• Double Take: Xavier & Magneto
• Sentinels: For a Secure Future
• X-Men Reunited
• Gag Reel
• Deleted Scenes

Bryan Singer skabte de første X-Men film og har bragt nye energier til de forskellige X-Men skuespillere. I bonusmaterialet får man lov til at opleve hvor meget de første X-Men føler sig hjemme, og der fortælles om nye mutanter. Der er interviews med Patrick Stewart og James McAvoy, Michael Fassbender, og Ian McKellen og et hyle morsomt sæt af Gag reel af skuespillerne der har det episk på settet. Fantastisk fascinerende bonusmateriale.

Dansk titel: X-Men: Days of Future Past
X-Men: Days of Future Past
 22.05.2014