2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Transformers Age of Extinction

Skrevet: Maria HauerslevDato: 18.11.2014

Instruktøren Michael Bay og producenten Steven Spielberg har skabt den bedste "Transformers" nogensinde! Menneskeheden står over for en ny, dødelig trussel, og det er op til Optimus Prime og Autobots at redde verden. Men da regeringen vender dem ryggen, tvinges de til at søge hjælp hos opfinderen Cade Yeager (Mark Wahlberg) og de skrækindjagende Dinobots.

2 DP70 maskiner ud af 6.

Åbenbart er autobotterne ikke længere allierede med menneskene. I stedet er menneskene gået imod ailens og transformerne er ikke længere velkommen, i dette meget fremtidige dystopiske USA. Det er det billede vi bliver givet, men et kvarter efter, har vi mødt de mennesker som fungere som hovedpersonerne, arbejder et SWAT sammen med en decepticon? Hvaaad? Efter tre Transformers film burde hele SWAT, Section 7 og hele USA vide at dem de skal kæmpe imod og ikke med decepticons og ikke autobots. Den eneste fornuftige på dette tidspunkt er opfinderen Cade (Mark Wahlberg), der står i gæld til halsen. Der går aaaaaal for lang tid før man finde ud af hvorfor at USA’s regering jagter transformerne. Og taget i betragtning at Cade er opfinderen, så er det ærgeligt han ikke er mere opfindsom igennem filmen.

Men herefter er det som om filmen kommer ned på et niveau der ikke længere er et ærværdig Transformers niveau. Filmen er lang, og kunne have været skrevet meget bedre, hvis Michael Bay og manusforfatterne, Roberto Orci, Alex Kurtzman og John Rogers fra den første film, havde fundet sammen ville historien være bedre fortalt.

Der er flere ting der irritere mig igennem de 2 timer og 45 minutter. Fx irritere mig at en opfinder fra Texas, der ikke har tid til andet end at købe skrot og er mindre opmærksom på sin datter (Nicola Peltz), pludselig ved alt om en hovedbygning i Chicago. Taget betragtning af det ikke er realistisk med Transformers der kommer fra rummet og lever iblandt os, så bør filmen stadig have en realistisk grænse. Der er en grænse for hvor meget en karakter ved om det interiør i en bygning, som han aldrig har hørt om og det er synd at der er så mange løse ender, som ikke bliver forklaret ordentligt. Spillet mellem Cade og datterens kæreste Shane (Jack Reynor) fortsætter dødkedeligt, selv når de prøver at redde hende, i et forsøg på at være heltemodige og dramatiske ødelægges spillet fra starten af.

Derudover virker Nicola Peltz’s (The Last Airbender) skuespil er fladt og der er ikke noget spændende ved karakteren… altså helt ærligt Michael Bay, du har arbejdet sammen med flere kvindelige skuespiller i dine hardcore badass film, hvad gik galt, fordi den her har intet at byde på, som Megan Fox (de to første Transformers), Rosie Huntington-Whiteley (Transformers 3) og endda Scarlett Johansson (The Island) der sparker mere røv end nogen anden kvinde. Det er lidt som om at hele filmen er 90 % anime stereotypisk inspireret. En time og 45min inde i filmen beskriver – nok den eneste gode skuespiller castet til den her film – Jousha Joyce (Stanley Tucci) at deres projekt på deres egen transformer, Galvatron, var en fiasko, ærligtalt er det en ret præcis beskrivelse på filmen. Den lagde godt ud, men lidt efter lidt begyndte der bare at dukke flere kiksere op. Sørgeligt…

Noget positivt? Selve filmen er flot fotograferet og der er en god dialog, i starten og i slutningen, der er velvarieret mellem det seriøse og det komiske, hvilket giver karaktererne lov til at have de ekstreme biljagter, der lever op til de tidligere Transformers film. Lyden på filmen er som en spindende Lamborghini der accelerer med ATMOS lyd. Alle vibrationer kan mærkes, selv hvis man prøver at skrue ned. I bund og grund kommer humoren fra de sarkastiske autobotter, og opfinderen Joshua Joyce der spilles af Stanley Tucci (The Hunger Games), der mere eller mindre har overtaget John Turturro’s rolle fra de forrige film. Det er først i løbet af de sidste 50 min at der kommer bedre humor frem i filmen, end der har været igennem hele filmen.

Bonus Materiale:
På bonus materialet bliver der prædiket om hvor dybe karaktererne er og hvor meget potentiale historien har, og man sidder lidt og facepalmer sig selv, for intet af det der bliver sagt kommer til udtryk i filmen. Og det er altså synd at et helt film hold ikke kan se eller hører hvor meget de overvurdere den her film. Og med så ringe en film er 3 timers bonusmateriale noget man bare ikke gider at se.

• Transformers Age Of Extinction High Definition
• Over 3 timers ekstra materiale
• Special Features