2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

The Fault In Our Stars

Skrevet: Maria HauerslevDato: 02.11.2014

16-årige Hazel Grace Lancasters skarpe tunge matcher hendes knivskarpe blik for livets absurditeter. Hun skiftevis elsker og irriteres af sine overbeskyttende forældre, og hun vil hellere dykke ned i sin yndlingsbog En fyrstelig lidelse end gå ud og finde nogle nye venner.

Det lyder alt sammen som en klassisk teenager, men Hazel har samtidig kræft i skjoldbruskkirtlen, der har spredt sig til lungerne, ruller rundt med en iltflaske, som hun er forbundet til ved næsen, og mister pusten op ad trapper. En typisk dag for hende lyder: tid hos lægen, reality-tv og så støttegruppe, som med dens lidt for frelste under- og overtoner er det, Hazel allermindst gider.

Imidlertid er det i støttegruppen, at Hazel støder på den unge verdensmand Augustus Waters, en tidligere high school-basketballstjerne, der har måttet lade det ene underben til knoglekræft, og hvis mentale hurtighed matcher Hazels. Snart spirer et venskab og en forelskelse imellem de to, og det lykkes Augustus at få kontakt til den opmærksomhedssky forfatter af En fyrstelig lidelse, Peter Van Houten, som Hazel flere gange forgæves har skrevet til for at få svar på en masse spørgsmål til bogen.

Snart sætter Hazel, Augustus og Hazels ængsteligt seje mor Frannie (Laura Dern) kursen mod Amsterdam, hvor Van Houten bor. Og selvom turen er magisk, viser det sig, at de svar, Hazel leder efter, ikke kommer fra Van Houten, men fra det eventyr, hun deler Augustus i deres ’lille uendelighed’. En flænge i himlen er baseret på bogen af samme navn og er skrevet af John Green. Den udkom i USA i 2012 med titlen The Fault in Our Stars og blev oversat til dansk samme år.

Allerede fra filmens begyndelse kan man mærke at John Green, forfatter af bogen med samme navn, har haft stor indflydelse på filmens skabelse. Både Shailene Woodley (Divergent) og Ansel Elgort (Divegent) er som skabt til rollerne Hazel Grace Lancaster og Augustus Waters. I den uendelige diskussion om filmene følger deres bog til punkt og prikke, må man erkende at der er visse sider i bogen der ikke har overlevet turen til det store lærred. Personligt synes jeg det er synd, men det er også fordi man har knyttet sig til bogens indhold og de forskellige figurer og deres sygdomsramte liv. Specielt når man kigger på de slettede scener i bonusmaterialet, så er der et par scener man godt kunne have bragt med i filmen, uden det ville have gjort noget. Derudover har filmen den samme dominoeffekt som bogen, hvilket bør have en klapsalve. The Fault in Our Stars starter nemlig ud som en typisk teenage popkulturs roman, hvor alt i slutningen vender sig til det gode og ingen i bogen er kræftramte længere. Du kan ligeså godt glemme den lykkelige slutning, for John Green har skrevet en dødrealistisk roman, som flere kan relatere til, kræftramte eller ej.

Medmindre man ikke har læst bogen, vil man på ingen måde kunne sidde forberedt på den emotionelle rutsjetur, der fremtræder i historien om Hazel Grace (Shailene Woodley) og Augustus (Ansel Elgort), men dem der har læst og praler til skyerne hvor forberedte de er på den syge rollercoaster lyver. En Flænge i Himlen, eller The Fault in Our Stars har via bogen, og nu også filmen, knust så mange hjerter og fremtvunget så mange tårer at man ville ønske man aldrig havde læst bogen eller set filmen. Det er en kærligheds historie, man hader at elske.

The Fault in Our Stars er en meget sørgelig, og inspirerende historie om den cancerramte Hazel Grace, der møder Augustus Waters, der også var canceroffer. Udover et indblik i deres fremskredne kærlighedsliv, bliver der givet et billede og et indtryk af hvordan andre mennesker ser på verdenen, når de ved de ikke har særlig meget tid tilbage. Jeg er ikke skuffet over filmen, jeg synes at den i samarbejde med John Green, Shailene, Ansel Elgort og Josh Boone (Stuck in Love) har opnået det helt rigtige niveau og er en rørende, smuk film som man bør opleve med sin veninde.

Ekstrmaterialet er meget tyndt. Der er ikke så meget, kun små promo features med skuespillere/instruktøren/forfatteren.

BD
• Extended version of The Fault In Our Stars