2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Spy

Skrevet: Maria HauerslevDato: 03.10.2015

Melissa McCarthy er Susan Cooper - CIA-analytiker og kvinden der styrer teknikken og guider agenter, når bureauets farligste missioner skal føres ud i livet. Samtidig er hun hemmeligt forelsket i sin super charmerende agentkollega (Jude Law), og da han forsvinder og en anden agents identitet bliver bragt i fare, får hun endelig muligheden for at blive undercover agent i den virkelige verden. Hendes mission er at infiltrere en farlig våbenhandlers underverden og forhindre en global katastrofe, og hun sendes nu af sted under forskellige identiteter, som ikke alle er lige flatterende. Missionen går naturligvis ikke helt efter planen… Særligt fordi den meget selvglade agent Ford (Jason Statham) blander sig i Susans planen – han mener nemlig, at han er meget mere passende til opgaven end Susan Cooper! Det er tredje gang, at Melissa McCarthy og instruktør Paul Feig slår de komiske pjalter sammen – de to har tidligere samarbejdet på de massive komediesucceser Brudepiger og The Heat. Denne gang har Feig tilføjet en masse action til den velkendte komik og sat fortællingen i smukke europæiske rammer. De vibrerende, fremmede miljøer i Rom, Paris og Budapest bidrager kun til Susans forvirrende overgang fra kontorstol til feltarbejde i den internationale spionages dunkle verden.

”Spy” er instrueret af Paul Feig med Melissa McCarthy i den dominerende hovedrolle udgives på Blu-ray den 8. oktober 2015.

Susan Cooper (Melissa McCarthy), en skrivebordsagent i CIA, sendes i felten efter Rayna (Rose Byrne) neutraliserer CIAs bedste agent, Bradley Fine (Jude Law). Rayna, en snobbet rigmandsdatter, har i sinde at sælge en atombombe og må derfor stoppes. Susan Cooper sendes direkte til Europa med udstyr og hemmelig identitet for at udføre et godt stykke spion arbejde.

Manuskriptet er en sammenkogning af sarkasme, humor, action og selvfølgelig masser spion udstyr. De dyre biler, de glamourøse falske identiteter og lækre hoteller er ikke det Susan Cooper oplever på sin allerførste mission. Det gør også derfor filmen meget sjovere når Spy går væk fra det typiske spion træk, som man ofte oplever i James Bond eller Mission Impossible.

Melissa McCarthy (Bridesmaids og The Heat) og Miranda Hart (Call the Midwife og Smack the Pony) er derfor de helt perfekte partners in crime, i denne kvinde domineret spionfilm. Begge skuespillere formår at holde filmens humoristiske standard oppe, lige meget hvor seriøs filmens historie udfolder sig, og det resulterer i, når filmen er set færdig, at lattermusklen er godt øm.

En af sidehistorierne, er den ugengældte kærlighed der er mellem Susan Cooper og Bradley Fine (Jude Law). Når Bradley Fine pludselig dør er Cooper mere end klar til færdiggøre Fines mission, som en slags sidste ære til hans minde. Det giver Coopers karakter motivation og ønske om hævn over filmens skurk. Da vi, ud af det blå, finder ud af at Fine ikke er død regner man hurtigt med at Cooper og Fine vil valse mod en smuk solnedgang, men nej! Filmen tager en dejlig, forfriskende slutning når Cooper vælger en tøse aften i stedet for en romantisk aften, sammen med hendes store kærlighed. Sådan! Og ved at tilføje prikken over i’et, accepterer Fine Coopers valg. YES! Ikke al det stereotypiske romantik hvor kvinden giver efter til manden, som til tider kommer til udtryk i den klassiske spionfilm.

Theodore Shapiro (The Secret Life of Walter Mitty) har skrevet musikken til Spy, men det har dog ikke gjort det helt store indtryk da jeg ikke har en melodi fra filmens soundtrack, som en ørehænger. Til gengæld har Shapiro skrevet en meget Adele lignende sang, kaldet Who Can You Trust, der præsenteres med en kraftig stemme og et storslået orkester, som en rigtig spionsang skal introduceres.

Lyde er der masser af. Da Spy jo trods alt er en spionfilm kan man ikke forvente en stille film. Der er masser af skud, biljagter, og eksplosioner og det kan tydligt høres.

Efter filmens hæsblæsende og halsbrækkende eventyr kan bonusmaterialet virke en smule små kedeligt, sammenlignet med filmens indhold. Bonusmaterialet burde have indholdet mere af hvordan scener var blevet skabt, eller en musikvideo med Ivy Levan der synger titelsangen, i stedet for Alternate scenes og On Lady Nancy’s Secret Service. Tilføjelser som egentlig kunne have været med i filmen bliver lidt for meget af det gode.

• On Lady Nancy’s Secret Service - Version 1 & 2
• In Sea of Secret Weapons
• How SPY Was Made
• Classified Alternate Scenes
• Department Heads Commentary (Theatrical & Unrated Version)

Ifølge Paul Feig var det meningen at Spy skulle er en sjovere udgave James Bond, og han har i sandhed skabt en kvindelig udgave af en typisk James Bond film, med mere humor og et større udvalg af kvindelige skuespiller (som det burde være). Filmen har nogle skønne elementer, som man virkelig kan sidde og grine af, som det tøsede venskab mellem Susan og Nancy, eller den stereotypiske italienske karakter, Aldo, der lægger an på alt der har et sæt bryster.

Filmen kan til tider gå hen og blive ret så rapkæftet at det dialogen i filmen kan virke unødvendig. Det giver dog lige et øjeblik til at få vejret igen efter de ufattelige mange jokes der optræder igennem filmens 2 timer.
Der er klart brug for flere film som Spy, der viser at kvinder – lige meget hvilken størrelse de findes i – også kan redde verden, som en kvindelig James Bond.

Dansk titel: Spy
Spy