2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Sex på Scenen

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 30.05.2014

20th Century Fox's musical
"Sex på Scenen" fotograferet af Leon Shamroy i 35mm CinemaScope er udkommet på Bluray og den ser helt fantastisk ud. Det er en gammel film helt tilbage fra 1954, da CinemaScope lige var lanceret. Det er det meget brede filmformat som dengang blev brugt til musicals i stor stil. "Sex på Scenen" er ingen undtagelse. Den brager ud af TV skærmen i fantastiske DeLuxe color og 4-spors stereo. Man kan virkelig høre hvor lyden kommer fra. Hvis en skuespille står i venste sider of taler, ja så kommer lyden ud fra den vensktre højttaler. For mig er det med til at skabe den bedste biografillusion. Det er en omgang rendyrket Americana om en showbizz og variete kunstnerne The Donahues, en famlie med tre børn, der turnerer rundt i USA. Som tiden går bliver de til "De Fem Donahuse", når de voksne børn er med i showet. Den ene søn er formidabel til at danse (Donald O'Conner) og datteren (Mitzy Gaynor) bådse synger og danser. Den sidste synger, og vil hellere være præst. Familien gennemgår flere prøvelser - børnene blive mere populære end forældrene, og vil hellere arbejde solo. Kærligheden gør livet besværligt, og kræver sine ofre. I en lille rolle ses Marilyn Monroe synge og danse (en lille smule). Man ser hende faktisk også først 29 minutter inde i filmen. Det er slet ikke den store og dybe familiedrama, og det skal det heller ikke være. Det er light entertainment.

Hele familien Donahue linet op i det brede CinemaScope format. Udlånt af 20th Century Fox

Musikken er af Irvin Berlin, og det swinger fint i 4-spors stereo. Flere gange kan man høre hans musik, hvor man siger "How, det har jeg vist hørt i en anden film", f.eks. "Dancing Cheek to Cheek" fra Fred Astaire filmen "Top Hat" tror jeg nok. Man laver desværre ikke musik soem denne mere, men heldigvis har vi de gamle film at både se og lytte til som kompensation. Alfred Newman har dirigeret muskkken, og selvfølgelig er musikken til 20th Century Fox logoet med "CinemaScope extension". Efter mange uden denne extension, blev det brugt igen da "Star Wars" havde premiere i 1977.

Marilyn Monroe med hendes fantastiske kvindelige kurver i CinemaScope i en scene fra filmen "Sex på Scenen". Udlånt af 20th Century Fox

"
Sex på Scenen" er lidt corny at se idag hovedsageligt for den "over the top" stil som film havde midt i 1950erne. Det er rendyrket musical fra 20th Centruy Fox. Det er ren underholdning med flotte musical numre i ca 2 timer. Marilyn Monroe er med i filmen i en birolle, og beretter egentlig ikke til den eksponering hun får på BlyRay coveret. Det er i langt højere grad Mitzi Gaynor's film. Hun var i starten af 20erne i denne film, og hun er helt vidunderlig. Hun både synger og danser som en drøm, og så gør det jo heller ikke noget at hun ser godt ud. Hendes store gennembrud kom ganske få år senere i Todd-AO musicalen "South Pacific" fra 20th Century Fox og Magna, men det er en anden historie.

"Sex på Scenen" er fotograferet af Leon Shamroy, der fylder lærredet godt ud i CinemaScope formatet. Det nye filmformat er som skabt til musicals med brede scenerier af dansene skuespillere og flot scenedekoration. Blurayen har fine farver fra DeLuxe i denne udgave af filmen.

"Sex på Scenen" er en fornøjelse at se, og man glædes over, at det med Bluray teknologi, er muligt at genopleve de gamle film i så flot lyd - og billedkvalitet.

Filmplakat med et passende stort CinemaScope logo, og siluetten af det store buerede lærred, der var meget typisk for Fox's CinemaScope film.

• Trailer til filmen