2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

The Revenant

Skrevet: Maria HauerslevDato: 07.06.2016
Udlånt af Twentieth Century Fox Home Entertainment

Leonardo DiCaprio har hovedrollen i en af de mest omtalte film i 2016 - The Revenant - som udkommer på Digital HD og 4K Ultra HD, Blu-ray og DVD d. 2. juni fra Twentieth Century Fox Home Entertainment. Ikke alene er The Revenant en af de mest omtalte film i år, den er også en af de mest roste film. Udover at trække tre Oscars hjem har filmatiseringen af bogen rundet 380 millioner dollars i billetindtægter.

Inspireret af virkelige hændelser, følger The Revenant historien om den legendariske opdagelsesrejsende Hugh Glass (DiCaprio) i sin jagt på overlevelse og retfærdighed. Efter et brutalt bjørneangreb bliver pelsjægeren Hugh Glass efterladt og må klare sig gennem en nådesløs vinter i vildmarken. Dette episke eventyr fanger menneskets helt særlige overlevelsesinstinkt.

Sammen med hæder ved Oscar-uddellingen modtog The Revenant også tre Golden Globes, fem BAFTA’s, en DGA-pris for bedste instruktør (Iñárritu) og SAG-pris for bedste skuespiller (DiCaprio), foruden mange andre anderkendelser. Filmen indeholder fantastisk cinematografi af Emmanuel “Chivo” Lubezki, som har været Oscar-vinder tre gange i træk (Gravity, Birdman), samt fremragende skuespilspræstationer i form af Tom Hardy (Mad Max: Fury Road), Domhnall Gleeson (Brooklyn), Will Poulter (The Maze Runner) og en debut til den store scene, Forrest Goodluck.

"The Revenant" instrueret af Alejandro González Iñárritu med Leonardo DiCaprio i den dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 02.06.2016.

Efter Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) bliver kvæstet af en grizzly-bjørn, bliver han efterladt i vildmarken med sine alvorlige kvæstelser og sin myrdet søn. Et had og et ønske om hævn over hans morder. En hævntørst der er så stærkt at Glass, med alvorlige kvæstelser tvinger sig selv igennem det hårde vinterterræn.

DiCaprio (Titanic og Inception) har påtaget sig en meget stille rolle som Hugh Glass, selvom han befinder sig meget urolige omgivelser. Man mærker hurtigt – og ikke bare fordi det er DiCaprio der har sat sig i førersædet som hovedrollen – at han er en mand med mange erfaringer og hændelser i rygsækken. Og der kommer kun mere i rygsækken, for lad os indse det, det er ikke let at stå op fra de døde. Glass har tidligere levet sammen med indianere med kone og barn (Forrest Goodluck), hvor han både har lært at jage, og tale som indianerne ville gøre og drager nytte af det inden han efterlades.

Vladimir Nabokov sagde engang ”Forfatterens mission er at få hovedrollen op i et træ, og derefter kaste sten på hovedrollen.” Det kan man roligt sige er The Revenant i en nøddeskal. Ud over kvæstelserne han fik fra bjørnen, er hans søn blevet myrdet af rejsekammeraten Fitzgerald (Tom Hardy), han er på flugt fra fjendtlige Ree-indianerne, sulten trænger sig på og tilfredsstilles i råt bisonkød, og vejret bliver bare ikke bedre.

Alle filmens givne omstændigheder giver tydeligvis et helt andet blik på overlevelse da der ikke er blevet benyttet særlig mange speciel effects, hvilket blot giver et autentisk billede på den ekstremt hårde rejse igennem landet, end de film der bare lige filmes med greenscreen på et filmstudie.

Normalt er det hovedrollen der har de fleste replikker, men ikke i The Revenant og det måske også meget fint at Dicaprio ikke har så mange replikker når han er så meget alene. Han kan ikke engang gå disney-mode og tale med skovens dyr da størstedelen af dyrene er gået i vinterhi. Der dannes en fin balance mellem tale og stilhed, hvor dialogen primært opstår mellem Fitzgerald og Kaptajn Henry, der spilles af Domhnall Gleeson der tidligere er blevet set i Star Wars og Harry Potter.

Emmanuel Lubezki har været ultra skarp på fotograferingen og forvandler nærmest The Revenant til moving art af Moder Natur. Det trækker også gevaldigt op på karaktergivningen da der ikke er benyttet kunstlys til at give en bedre belysning i det mørke nætter eller de is-grå dagtimer, og det hjælper endnu mere på den autentiske fornemmelse hvor hård og rolig Moder Natur egentlig kan være.

Musikken kommer ikke i vejen for filmen, da musikken er en meget dyb, diskret og beroligende sammensætning af musik. Soundtracket er smukt komponeret af Carsten Nikolai og Ryuichi Sakamto der primært har valgt at benytte sig at streng-instrumenter til at kunne balancerer mellem tristheden og kampen for overlevelse og understøtter også elegant grænsen mellem den indre ro og indre vrede hos Glass.

Man får i den grad noget for pengene. Filmen har en stærk instruktør, der ved hvilken historie han vil fortælle, et stærkt cast med Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson og Will Poulter, hvis skuespillerevner i den grad er blevet sat på prøv i så voldsomme terræn som ses i filmen, og nogle æstetiske og kraftige billeder der alt i alt bliver leveret på 2,5 time.

Blu-ray-udgaven indeholder den storslåede dokumentar “A World Unseen”, der tager seeren ind i verdenen i USA i det 19. århundrede og afdækker visionen bag The Revenant og dens paralleller fundet i verdenen i dag igennem filmens visuelle instruktør sammen med DiCaprio. BluRay leveres med 1 disk, der er ikke noget papirindlæg. Der er følgende bonusmateriale:

• Gallery
• “A World Unseen” – A Documentary of The Revenant

Det er ret ærgerligt at der ikke er mere extra materiale end dokumentaren der lige varer omkring de 40 minutter. Jeg ville egentlig gerne have set og hørt lidt mere fra skuespillernes side, hvad de dem selv havde oplevet, hvilke grænser de havde brudt som skuespillere. I stedet får vi en meget flot dokumentar omkring hvor svært det var at lave filmen, samt forsøget på at portrættere de indianer stammer der har rødder helt tilbage til Ree og Pawnee stammerne, som også nævnes i filmen.

The Revenant vil i den grad gå over i historien, som den film der, endelig, gav Leonardo DiCaprio sin Oscar, hvilket så sandelig også var velfortjent og på tide.
Instruktøren Alejandro González Iñárritu beviser igen at historier kan fortælles på forskellige måder siden han hittede med Birdman i 2014, om det fortælles i et langt klip igennem New York, eller igennem Amerikas vildmarker, men lige meget hvilket scenarie Iñárritu vælger, er det tydeligt at der bliver brudt masser af grænser.

Filmen bliver også lidt lang, er der jo nogen der siger og ja 2,5 time er lang tid at sidde og se en mand i klædt en bjørneponcho kravle hele vejen igennem vildmarken, bare for ikke at tage sin hævn i en lidt Hollywood-iseret afrunding. Havde filmen fået en halvtime mere til at kunne runde historien fuldt af ville man nok have efterladt biografen med en fornemmelse af katarsis.

Dansk titel: The Revenant
The Revenant
 21.01.2015
02.06.2016
Spilletid: 156 min
2,39:1
Paramount Pictures / 20th Century Fox
Hovedroller: Leonardo DiCaprio (Hugh Glass), Tom Hardy (Fitzgerald), Domhnall Gleeson (Kaptajn Henry), Will Poulter (Jim Bridger), Forrest Goodluck (Hawk), Paul Anderson (Anderson), Kristoffer Joner (Murphy), Joshua Burge (Stubby Bill), Lukas Haas (Jones), Brendan Fletcher (Fryman), Duane Howard (Elk Dog), Arthur Redcloud (Hikuc), Grace Dove (Powaqa)
Alejandro G. Iñárritu
Manuskript: Alejandro G. Iñárritu & Mark L. Smith
Producere: Alejandro G. Iñárritu, Arnon Milchan, Steve Golin, Mary Parent, Keith Redmon & James W. Skotchdopole