2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Filmen om Radiserne: Med Nuser og Søren Brun

Skrevet: Maria HauerslevDato: 08.05.2016
Udlånt af Twentieth Century Fox Home Entertainment

Søren Brun, Nuser, Tomas, Trine og resten af de elskede Radiser får til jul deres debut på det store lærred i 3D. Søren Brun, verdens mest elskelige taber, er typen, man ikke forventer sig meget af. Han har det med hele tiden at lave kludder i tingene, hvilket især hans skrappe klassekammerat Trine aldrig lader ham glemme. Når Søren Bruns drage f.eks. endelig letter, snubler han over sig selv og skaber en masse ulykker omkring sig. Derfor er selvtilliden heller ikke helt i top, da han forelsker sig i den nye pige i klassen, hende med det smukke røde hår. ”Jeg håber, jeg kan vise hende mit nye jeg,” drømmer Søren Brun. Men nu er Søren Brun jo Søren Brun, og selvom han forsøger at imponere hende – han deltager i skolens talentkonkurrence, han lærer at danse, og han færdiggør en skoleopgave for dem begge – synes det hele at gå galt. Han må nemlig redde sin lillesøster til talentkonkurrencen, han sætter en lille katastrofe i gang under sin dans, og skoleopgaven destrueres af Den Røde Baron og hans fly, som Søren Bruns hund Nuser fra toppen af sit hundehus og i fuldt pilotkostume jagter. Men igennem al modgangen giver Søren Brun aldrig op. Og gad vide, om der alligevel er noget ved Søren Bruns væremåde, som den rødhårede pige godt kan lide?

Filmen om Radiserne: Med Nuser og Søren Brun er baseret på Charles M. Schulz' legendariske tegneseriestriber og skabt af folkene bag Ice Age-filmene. Manus er skrevet af Schulz' søn og barnebarn, Craig og Bryan Schulz, i samarbejde med Cornelius Uliano, og filmen viser hele verden, at selv den mest undertippede dreng får sit øjeblik i solen.

”Jeg græmmes.” - Søren Brun

”Filmen om Radisserne” er instrueret af Steve Martino med Noah Schnapp i den dominerende hovedrolle udgives på Blu-ray den 28.04.2016.

”Der flytter en ny ind i kvarteret!” bliver der råbt mellem Radisserne og endnu engang oplever vi Søren Brun blive forelsket i Den Lille Rødhårede Pige. Sådan starter filmen, på en rigtig venlig facon der tillader nye ansigter ind i Radissernes verden. Der kommer et rigtig fint indtryk af hvem der er hvem, og filmen åbner børnevenligt deres arme til enhver der vil se mere til Søren Brun og hans venner.

Søren Brun er som altid sin egen modstander, og det ses tydeligt når han lige skal tilføje et ekstra twist og det så går helt i kage og Trine hurtigt gør ham opmærksom på at alt er hans skyld. ”Klap nu lige hesten Trine,” sidder man lidt og tænker, ”hvorfor skal du være så grov?” men sådan er karakteren jo skruet sammen og man kan måske helt komme til at tænke på en lignende person der selv har været sådan i ens eget liv. Så ender man selv lidt ved muren – som Tomas og Søren – og græmmes over den slags mennesker, men så slår det én: ’Hey! Det giver jo en hvis realistisk dybde til filmen at Trine er som hun er, at Søren er som han er.’ Men til trods at Trine er så tarvelig så får Søren alligevel samlet sig masser af gåpåmod og vist hvad han er værd over for Den Lille Rødhårede Pige.

Søren Brun falder endnu engang pladask for hende og er målrettet om at tale med hende. Altså, når han nu engang har fået samlet alt sit mod, og dét kan altså godt tage lidt tid. Men det er nu også hans beslutsomhed og stikke-halen-mellem-benene-øjeblikke der er med til at give filmen et godt grin.

Man kender jo selv de øjeblikke hvor man endelig har fundet mod nok, men så rammer livet en hårdt i ansigtet, og så tør man alligevel ikke, det er den form for genkendelighed i Radissernes humor der er med til at bære filmens historie gevaldigt.

Manuskriptet er fyldt med vittigheder og selvrefleksioner på livets omstændigheder og hvordan de kan ændres på nul-komma-fem, som Søren Bruns eksistentielle krise til Rikke Rasks opmuntring.
Det er friskt, det er vittigt og det er gode gamle standarder der sætter gang i nostalgien.

Musikken er skrevet af Christophe Beck (Frozen). Han har sammensat et fint score der er primært baseret på klaveret, måske endda Schrøders klaver, dog med lidt mindre Mozart inde over stilarten. Derudover har Meghan Trainor også sneget sig med på soundtracket og det virker i starten måske som en lidt underlig kombination med det lidt poppet musik nummer ”Better When I’m Dancing” der spiller under rulleteksterne, men efterhånden giver det et godt smil på læben og at der faktisk er plads til meget mere diversitet i Radissernes univers.

Hvis Schulz’ karakterer ligger éns hjerte nær og man har undgået filmen, fordi man er bange for at animationen måske ville ødelægge den originale tegnestreg, så kan man roligt ånde lettet op. Til trods for at Søren Brun og alle hans venner er animeret ødelægger det på ingen måde den originale streg. Det er tydeligt at instruktøren har ville benytte sig af den samme streg som Schulz selv gjorde, og løftet den fremragende ind i det 21. Århundreds animationsverden og bevist af det er faktisk muligt at kunne bevare noget så krøllet som Søren Bruns smil. Derudover er der også mange flere, tydelige, farver med i filmen, som meget fint også er med til at løfte filmen, når Søren Brun rammer (igen og igen) sine eksistentielle kriser, så filmen ikke bliver alt for deprimeret.

• Snoopy Snippets
• ”Better when I’m Dancin’” Meghan Trainor Music & Lyric Videos
• You Never Grow Up, Carlie Brown
• Peanuts Sibling Salute
• Learn to Draw Snoopy, Woodstock, and Charlie Brown
• ”Get Down with Snoopy and Woodstock” Music Video
• Behind the Scenes of ”Better When I’m Dancin”
• Snoopy’s PLaylist
• Ice Age Short: Cosmic Scrat-astrophe

Der er masser af bonusmateriale man kan sidde og kigge på, der på forskellige niveauer alt sammen vægter på hvor vigtigt det var for Martino at Schulz familien kunne accepterer hans beslutninger, og som vi kan se på filmen har Schulz familien i den grad holdt filmen og karaktererne tro. Dette er klart en film Søren Bruns og radissernes far kunne være stolt af.

Filmen om Radisserne er helt klart et slag i ansigtet af nostalgi der kræver at få opmærksomhed, og det har de sørme også fortjent. Jeg voksede ikke op med Radisserne, men jeg ved hvem de er og til trods for at karakterne er mere end 60 år gamle, så kan de stadig have noget nutidigt i sig der taler til alle aldre. Derudover er det også en af de flotteste Blue Sky produktioner som jeg har set siden deres første filmudgivelse i 2002. Der er en fantastisk humor i filmen der kan få en til at klaske sig på låret eller grine så meget at der ikke kommer nogen lyd ud på grund af ens latterkrampe, og den vægtes simpelthen så fint igennem de 90 minutter som filmen varer.

5 ud af 6

Dansk titel: Filmen om Radiserne: Med Nuser og Søren Brun
Original titel: The Peanuts Movie
 25.12.2015
Bluray premiere: 28.04.2016
Spilletid: 88 min
1,85:1
Paramount Pictures / 20th Century Fox
Søren Brun: Mathias Mikkel Ipsen/Noah Schnapp. Nina Brun: Marie Dietz/Mariel Sheets. Trine Van Pelt: Iris Mealor Olsen/Hadley Belle Miller. Tomas Van Pelt: Harald Kaiser Hermann/Alex Garfin. Rikke Rask: Kaya Moon/Venus Omega Schultheis. Franklin: Lucas Lomholt Eriksen/Marleik Walker. Lotte: Rebecca Phillipson/Rebecca Bloom
Steve Martino
Forfattere: Craig Schulz, Bryan Schulz & Cornelius Uliano
Producere: Paul Feig, Michael J. Travers, Craig Schulz, Bryan Schulz & Cornelius Uliano