2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Pingvinerne

Skrevet: Maria HauerslevDato: 28.04.2014

Superspioner fødes ikke – de udklækkes. Kom ind under fjerene på de bedste og sjoveste agentpingviner i den globale spion-branche: Skipper, Kowalski, Rico og Rekrut. Disse eliteste af eliten slår deres talenter sammen med en tjekket undercover-organisation, Nordenvinden, som ledes af den majestætiske ulv Agent Fortrolig (vi kunne godt fortælle dig hans rigtige navn, men så var vi nødt til… ja, du ved). Sammen skal de sætte en stopper for den nederdrægtige Dr. Octavius Brine – eller Dave, som han hedder, når han er sit sande jeg, nemlig en slibrig blæksprutte – og hans plan om at udslette alle søde pingviner i verden.

Det hele starter med, at Skipper, Kowalski og Rico finder ud af, at det egentlig er noget mærkeligt noget bare at gå i en lang pingvin-række hen over isen uden at tænke en selvstændig tanke, så de stikker af fra flokken for at forfølge deres drømme. Dog i første omgang et vildfarent æg. Ægget udklækkes, Rekrut viser sit nuttede ansigt, og agent-firkløveret er en realitet.

Sammen farer de ud i ”den prægtige fremtid”, bl.a. bryder de på Rekruts fødselsdag ind i Fort Knox, der har en madautomat fyldt med pingvinernes livret, osteguffere. Desværre støder de ved samme lejlighed på blæksprutten Dave. Dave sprutter af bitterhed over pingviner som dyreart, fordi de i tidernes morgen med deres nuttethed stjal spotlyset fra Dave i den ene zoologiske have efter den anden.

Dave har en ondsindet plan om at forvandle alle pingviner til grimme vanskabninger, hvilket resulterer i, at Nordenvinden, verdens mest tjekkede agenter, melder sig på banen. De hjælper nemlig dyr, der ikke kan hjælpe sig selv. Hurtigt opstår der en kamp mellem Nordenvindens sofistikerede leder Agent Fortrolig og den street-smarte Skipper. Agent Fortrolig mener ikke, at Skippers team kan klare opgaven.

Samtidig er der interne problemer i pingvin-gruppen. Rekrut vil så uendeligt gerne betragtes som fuldgyldigt medlem, men Skipper har svært ved at tage Rekrut alvorligt og kalder ham typisk for ”sekretær” eller ”maskot”.

Men Rekrut får mere end rig lejlighed til at vise sit værd, som turen går over stok og sten for pingvinerne, fra Antarktis, Venedig og ørkenen til Shanghai, New York og … Kentucky. De involveres i mere spionage, flerarmede kampe med en hær af blæksprutter og får spist uanede mængder af deres knasende livret, der kan forstyrre selv den mest myndige planlægning.

Pingvinerne fra Madagascar er med andre ord sluppet løs på det store lærred.

Madagascar 3: Efterlyst i hele Europa

De opgraderet og top seje pingviner, Skipper (Tom McGrath), Kowalski (Chirs Miller), Private (Christopher Knights) og Rico (Conrad Vernon), er tilbage i deres helt egen film. Pingvinerne har, efter deres medvirken i de 3 første Madagascar film og deres egen spin-off serie, taget biografen med eksploderende storm og dem der elskede Madagaskar universet har glædet sig til at se hvad pingvinerne nu kunne finde på!

Der bliver leveret en meget alvorlig historie, som indebærer gadgets, alverdens pingviners forsvinder fra deres zoo, spionudstyr som når James Bonds standard, og en gemen skurk i form af blæksprutten Dave (John Malkovitch), der selvfølgelig har en modbydelig ond plan.

Derudover har den oscarnomineret Sherlock stjerne Benedict Cumberbatch påtaget sig rollen som ulven Classified, lederen i The North Wind Elite og han er akkompagneret af Ken Jeong (Hangover trilogien), Annet Mahendru (The Americans) og Peter Stormare (Fargo), og sammen er de den mest elite gruppe, eller det tror de i hvert fald indtil de møder Skipper, Kowalski, Private og Rico. Alle nye karakter levere en hyle skæg personlighed der har et klog svar klar på aftrækkeren. Lattermuskelen er i hvert fald i gang mange gange i løbet af filmen, men da hver karakter har deres meget store personlighed og deres moment to shine i takt med filmens fremgang, virker det nogen gange som om at det tager for lang tid at have så mange unødvendige replikker eller scener med.

ER man en rigtig film nørd, og følger man godt med i filmens forløb kan man spotte flere referencer til andre populære actionfilm, så som Abernes Planet, Star Trek, Star Wars og endda The Avengers! Det giver filmens scener en form for genkendelighed, og tilføjer noget mere humor. Selvom filmen virker rettet mod børn, så er indeholder filmen masser af humor der ikke er rettet mod de små, men unge voksne og op efter som har oplevet klassikerne Pingvinerne er inspireret efter. Med alle de referencer bliver filmen hurtigt overdrevet, det virker lidt for meget, MEN Pingvinerne fra Madagascar er overdrevet og det er dét der gør filmen til en herlig animeret action film!

• Music videoes
• Do the Penguin Shake with tWitch
• Cheezy Dibbles Ad
• Gallery
• World of Dreamworks

Ofte har dreamworks film en masse ting at byde på i bonusmaterialet, men denne gang skuffer materialet en smule. Ofte er der interviews med instruktøren, eller skaberne, sågar skuespillerne, men det er blevet skåret fra. I stedet er der blevet tilføjet to musikvideoer, én tilegnet til filmens skurk Dave, og sangen i rulleteksterne. Derudover er der det traditionelle bonusmateriale ”World of Dreamworks” som egentlig bare viser, trailers til Dreamworks andre film.

Dansk titel: Pingvinerne fra Madagascar
Penguins of Madagascar
 18.12.2014
30.04.2015
Spilletid: 92 min
1,85:1
Dreamworks/20th Century Fox
Hovedroller: Skipper: Henrik Prip/Tom McGrath. Kowalski: Lasse Lunderskov/Chris Miller. Rekrut: Allan Olsen/Christopher Knights. Dave: Niels Olsen/John Malkovich. Agent Fortrolig:Mads M. Nielsen/Benedict Cumberbatch. Kort Lunte: Peter Pilegaard/Ken Jeong. Korporal: Mikael Roupé/Peter Stormare. Eva: Vicki Berlin/Annet Mahendru. Kong Julien: Søren Ulrichs/Danny Jacobs. Mort: Peter Secher Schmidt/Andy Richter
Instruktører:
Eric Darnell & Simon J. Smith. Manuskript: John Aboud, Michael Colton & Brandon Sawyer. Karakterer: Eric Darnell & Tom McGrath. Producere: Lara Breay & Mark Swift. Redigering: Nick Kenway. Musik: Lorne Balfe