2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Paper Towns

Skrevet: Maria HauerslevDato: 23.11.2014

”You have to get lost, before you find yourself.”
- Margo Roth Spiegelman

Paper Towns, der er baseret på bestselleren skrevet af John Green (forfatteren bag bl.a. En flænge i himlen), er en fortælling om at blive voksen, og handler om den fornuftige Quentin og hans mystiske nabo, Margo, der elsker mysterier så meget, at hun selv bliver et. Quentin Jacobson (Nat Wolff), eller ’Q’, er intelligent, en loyal ven og en romantiker. Han er 17 år gammel og i hans sidste år på High School. Q tror på, at alle får et mirakel i livet, og hans eget kom, da han var 9 år: Dengang Margo Roth Spiegelman (Cara Delevingne) flyttede ind på hans vej.

Margo er sprudlende og opsøger ethvert mysterium, mens Q er forsigtig og tilbageholdende. Så selvom Q og Margo legede sammen som børn, er de gledet fra hinanden. Men en nat, blot et par uger før afslutningsfesten på skolen, dukker Margo op ved Qs vindue, som hun også gjorde som barn, og tager ham med ud på en hemmelig mission: Hun vil hævne sig på sin utro kæreste, og som de gennemfører Margos meget opfindsomme hævnagter, får hun åbnet Qs øjne for, at der er mere i livet end planer om fremtiden.

Næste morgen er Margo væk. Hun er forsvundet og har ikke sagt noget til nogen… Eller har hun? Q begynder at finde spor, der tilsyneladende kun er lagt til ham – ledetråde til, hvor hun er taget hen, og hvorfor hun forsvandt. I Qs jagt på at finde ud af, hvad disse spor betyder, begynder et nyt eventyr. Q, vennerne Ben og Radar samt pigerne Lacey og Angela tager på en road trip for at finde Margo, og de kommer langsomt nærmere en opklaring. På vejen finder Q ud af, hvad ægte venskab egentlig vil sige, og han begynder at forstå de kompleksiteter, der gemmer sig i det mysterium, der er Margo.

”Paper Towns” er instrueret af Jake Schreier med Nat Wolff i den dominerende hovedrolle udgives på Blu-ray den 23.11.2015.

Quentin (Nat Wolff) er en typisk stille dreng, der har været forelsket i den mystiske Margo, lige siden hun flyttede ind i kvarteret med sine forældre. En aften dukker Margo op i Quentins vindue og beder ham om at komme med på en hævn-mission, som vil forandre Quentins syn på tilværelsen. Næste morgen er Margo forsvundet og Quentin er sikker på at hun har efterladt ham spor, som han kan bruge til at finde hende igen. Sammen får han hjælp af sine to gode venner, Ben (Austin Abrams) og Radar (Justice Smith).

Quentin er som sagt en meget stille dreng på sit sidste år i High School, og Margo er den sprællevende og mystiske pige på samme årgang, som Quentin altid har haft et meget godt øje til. Man forventer en rigtig romantisk løsning i slutning af filmen, da der er så mange typiske film træk der lægger op til denne genre, hvor drengen får pigen til sidst. Men nu er det en John Green fortælling, og John Green har altid en lidt anden plan end hvad vi selv har. Både Nat Wolff og Cara Delevingne har et super godt sammenspil, i de få scener de rent faktisk har med hinanden, og stiller nogle klare kontraster mellem virkelighedens mange personligheder.

Som sagt ligger filmen op til en helt vild romantisk slutning, men i stedet - fordi det er John Green - tager Paper Towns’ slutning en vending, der giver en noget at tænke over. Hvad vil jeg ikke sige, da det næsten er individuel tænkning.
Paper Towns har også en guest-appearence fra The Fault In Our Stars, hvilket peppede min opmærksomhed op, da vennegruppen tager af sted på road-trip for at finde Margo.

Selvom det meste af Paper Towns handler om Quentins forsøg på at finde Margo, bliver der også fokuseret på Quentins to venner, Ben og Radar, specielt da da Prom er ved at nærme sig er Radar meget fokuseret på at hans forhold med kæresten er helt perfekt til den store aften, og Ben har selvfølgelig et kæmpe crush på Margos bedsteveninde. Men derudover er Ben også med til at levere det meste af Paper Towns humor, hvilket egentlig gør filmen mindre tung. Musikken er også med til at holde tempoet oppe, og kommer på ingen måde i vejen for filmens tempo eller historie.

Filmens billede er knivskarpt, ligesom lyden og skuespillet.

• Alternate Scene
  • The Making of Paper Towns
  • Gag Reel John and Nat: Lightning Round
  • John and Cara: Lightning Round
  • Photo Gallery
  • And More!

Ekstra materialet er fornøjeligt at se på. Forfatteren John Green er entusiastisk med under hele filmens optagelse, og man fornemmer der har været meget god stemning på settet under filmens tilblivelse. Der er både til et godt grin med Gag reel og en glimt til de mange slettede scener der ikke nåede med i filmens slutresultat.

Man kan tydeligt mærke at man er i gang med at se en film som er skrevet af John Green. John Green har tidligere skrevet bogen The Fault In Our Stars, en ægte hjerteknuser hos alle læsere og seere, der som film udkom sidste år. Karaktererne virker mondæne, men alligevel er der noget mystisk og spændende, der får karaktererne til at virke dybe og virkelige. Nat Wolff, der spiller hovedrollen Quentin i Paper Towns, var også med i The Fault In Our Stars som Isaac, men det ænser man nærmest ikke, og gør derfor et helt fortrinligt arbejde som skuespiller.

Alt i alt en meget fornøjelig film, som man ikke behøver at følge helt med i, med gode skuespillere og en sød historie.

Dansk titel:  Paper Towns
Paper Towns