2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Ocean’s 8

Skrevet: Maria HauerslevDato: 02.12.2018

Debbie Ocean beslutter sig for at tage hævn over en tidligere kæreste der har sendt hende i fængsel. Sammen med sin veninde Lou sammensætter de det et hold af tidligere veninder, med deres egne skills til at begå den perfekte forbrydelse til den årlige Met Gala i New York.

Debbie Ocean (Sandra Bullock) er ude af fængslet på prøvetid og den betingelse af at hun ikke kontakter nogle af sine kriminelle bekendte. Som det første hun gør er at kontakte hendes gamle veninde Lou (Cate Blanchett) og fortælle hende at hun vil stjæle Cartier’s Toussaint, en smuk ædelstens halskæde. I Ocean’s 8 kan man godt glemme det traditionelle stjæle-fra-en-bank-lignende-box plot. I Ocean’s Eight er det glamourøst, der er spænding, og det er 8 stærke individuelle kvinder som gennemfører dette coup.

For at gennemfører dette coup skal der både være adgang til Met galaen, i form af invitation og i form af arbejdskraft. Instruktøren Gary Ross har sammensat 8 fantastiske stærke kvindelige skuespillere, som Sandra Bullock, Cate Blanchett, Helena Bonham Carter, Sarah Paulson, Rihanna, Mindy Kalling, Awkwafina, og Anne Hathaway, og alle kvinder har deres egen personlighed og deres egne styrker som de bidrager til dette projekt.

Flowet i filmen glider som smør. Alt er planlagt ned til mindste detalje, indtil modedesigneren Rose Weil (Helena Bonham Carter) støder på flere problemer med Toussaint halskæden de skal have adgang til. Men selvom hele planen egentlig forløber som den skal er der hele tiden nogle små bump de støder ind i, men de små bump bliver hurtigt løst på en effektiv måde, som giver filmen et godt grin og en pirrende fornemmelse af om planen nu lykkes.

Det er tydeligt at der har været fokus på at fjerne det kedelig stereotypiske look en kvinde normalt får, hvis en mand havde haft hovedrollen og derfor styret historien. Det er tydeligt at kostume designeren, Sarah Edwards, har givet de forskellige kvinder deres egen elegance, i enten deres hipster jeans, sorte jumpsuits eller suburb kjoler, de kommer alle sammen fra en anden baggrund, og bryder derfor kvindestereotypen om at skulle være dødlækker, og sexet og at det er deres eneste funktion, men her bliver der fremvist så meget mere end bare at være en dulle med stor læber, langt smooth hår, og åleslanke former.

Musikken er med til at løfte filmen helt fantastisk. Det er desværre ikke scoren, skrevet af Daniel Pemberton, man husker eller lytter efter, men sangene, der styrer montagerne igennem filmen. Til gengæld er musikken af Daniel Pemberton ret fedt lavet når man lytter til dem efter man har set filmen, og det er tydeligt præget af at det er en heist film. Musikken giver også et lækkert indtryk af at disse kvinder ikke er kun med for at se pretty ud, men at de har meget at byde på og kender deres styrker!

Bonus Materiale:
- A Heist in Heels
- Ocean’s Team 3.0
- Reimagining the Met Gala
- Deleted Scenes

Der er ikke meget indhold i bonus materialet, og de forskellige spots man kan se siger meget det samme, og man kunne sagtens have lavet en lang behind the scenes spot i stedet for tre spots og slettede scener. Med det sagt er det ikke dårligt indhold, det er lækkert indhold med hvad instruktøren og screenwriterne har i tankerne om Ocean’s 8. Der er interviews med de forskellige kvinder og hvad deres oplevelser på filmen var, der er et lækkert fokus på at scenografien i de forskellige scener.

Det er så lækkert at se en film med kvinder i hovedrollerne i en filmserie der allerede har involveret George Clooney og Brad Pitt. Der er ikke forskel på hvem der er mest kvalificeret til at udføre et coup af sådan en høj kaliber. Der er blot den elegance, at kvinder gør det i høje hæle og mere elegant end mænd.

Filmen er flot skruet sammen, både med holdet af skuespillere, kostume designere, scenografer, og meget mere da det hele blot fungere som det skal.