2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

The Nun

Skrevet: Maria HauerslevDato: 12.02.2019

"The Nun" instrueret af  directed Corin Hardy udgives på Bluray den 24. januar 2019.

En ond kraft har fundet frem til klosteret Carta i Rumænien. Nonnerne er rædselsslagne og tyes til dødelig synd. Da Frenchie (Jonas Bloquet) finder en af nonnerne hængt foran klosteret bliver vatikanet indblandet og sender Fader Burke (Demián Bechír) til Rumænien sammen med novicen Søster Irene (Taissa Farmiga) for at opklare hvilken en ond kraft der er i spil.

The Nun er en (endnu) en uhyggelig tilføjelse til Nattens Dæmoner universet, der først optræder i Nattens Dæmoner 2 og derefter i Annabelle: Creation og har nu fået sin egen gotiske fortælling, der nok skal skræmme dig ud på kanten af sædet.

Fader Burke og Søster Irene bliver hurtigt draget ind i mystikken der vandre rundt i korridorerne i Carta Klosteret. Allerede i løbet af første nat på klosteret bliver Fader Burke offer får de første hjemsøgte korridorer og rodes ud i nattens skygger, imens han jager hans fortids skyld i form af en lille dreng. Efter en heltemodig redning på en hjemsøgt kirkegård lever The Nun allerede højt op til Nattens Dæmoner universet, med dens uhyggelige nonner og og pludselige tåge der bliver fremvist som en god type gyserfilm.

Dagen efter får Søster Irene muligheden for at udspørge de forskellige nonner der bor på klosteret. Søster Irene fortæller tidligere at hun har haft oplevelsen af syn hun mener kommer fra Gud, så man sidder lidt med fornemmelsen om der stikker noget mere under. Alle nonner virker fraværende, og kan egentlig ikke give nogen forklaring uden en overordnet nonne begynder at nedstirre de nonner der taler med Søster Irene, indtil Søster Oana afslører hvad der tidligere er sket på klosteret, før det onde kom til.

The Nun holder fast i masser af uhyggelige tropes, som skikkelser for enden af gangen, skikkelser af personer som man ved ikke længere er i live, besættelser, illusioner og bare ren uhygge spreder sig igennem filmen fra første øjeblik filmen starter.

Taissa Farmiga gør et super godt stykke arbejde som Søster Irene med sin symbolske renhed og hengivenhed. For de store fans af Nattens Dæmoner universet, ved de fleste at Taissa er yngre søster af Vera Farmiga der spiller Lorraine Warren i samme univers, som også har evnen til at fornemme eller se hvad ånder har gjort, eller modtage varsler i form af syn og man kan så derfor sidder og undre sig om der er også er en filmisk relation mellem de to karakterer, da The Nun foregår i 1950’erne og derfor flere år før Nattens Dæmoner starter.

Med besejring over den onde nonne sidder man lidt forundrede over hvordan kommer nonnen tilbage i Nattens Dæmoner 2, hvordan er den forbundet ind i hele universet?

Bonus materiale
• A New Horror Icon
• The Conjuring Chronology
• Gruesome Planet
• Plus, Over 10 Minutes Of Deleted Scenes!

Bonus materialet er godt skruet sammen. Det fortæller fint om hvordan filmen er skruet sammen, men heller ikke afslører sammenhængen mellem filmen i det samme univers. James Wan har enten skrevet eller produceret de forskellige film i Nattens Dæmoner universet, og han holder tydeligvis på hemmelighederne til de fremtidige film der kommer de kommende år.