2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Nat på Museet - Gravkammerets Hemmelighed

Skrevet: Maria HauerslevDato: 26.06.2015

Gør dig klar til den vildeste og mest eventyrlige Nat på Museet nogensinde. Larry Daley rejser til London, hvor gamle kendinge og nye karismatiske bekendtskaber forenes i et heroisk forsøg på at redde magien, før den forsvinder for evigt.

Alt er godt på Natural History Museum i New York: Tidligere nattevagt Larry Daley står i spidsen for de ”visuelle effekter”, da museet holder en gallamiddag i anledning af deres nye planetarium. Visuelle effekter, som i virkeligheden er museets udstillede dyr og historiske karakterer – bl.a. den tidligere amerikanske præsident Teddy Roosevelt – der ved hjælp af en magisk tavle vækkes til live om natten. Imidlertid er tavlen ved at miste sin kraft, og midt under gallamiddagen går alle figurerne amok, og de ved efterfølgende ikke, hvad der er sket.

Larry må nu tage hele vejen til Londons British Museum med sit trofaste kuld af udstillede venner, da det er det eneste sted, de kan få tavlen repareret og få hemmeligheden om tavlen at vide. På deres vej møder de bl.a. Tilly, den snakkesalige nattevagt på det britiske museum, den kække ridder Sir Lancelot, som på samme tid er en stor hjælp og en stor sten i skoen, og farao over Nilen, Merenkahre, der kan hjælpe den amerikanske delegation med hemmeligheden om tavlen. Men det bliver mildt sagt ikke en nem ekspedition, for i tavlens nærvær bliver udstillingerne på British Museum også levende. Kan Larry nå at løse mysteriet og redde sine gamle venner fra at blive til voks for evigt?

Velkommen til en vild Nat på Museet.

"Nat På Museet 3: Gravkammerets Hemmelighed" er instrueret af Shawn Levy (Nat På Museet trilogien). Han har endnu engang allieret sig med Ben Stiller (Nat På Museet, Secret Life of Walter Mitty), Robin Williams (Jumanji, Aladdin) og alle de andre fra de tidligere Nat På Museet film. Filmen er blevet udgivet på Blu-ray den 25. juni 2015.

De tidligere Nat På Museet film har lidt efter lidt begivet sig udenfor New Yorks Museum of Natural History’s grænser og da tavlen, der får hele museet til at vågne om natten, mister dens magiske evner må museumsvagten Larry Daley (Ben Stiller) derfor rejse til London, hvor den eneste der ved noget om den tusinde års gamle tavles hemmeligheder, Ahkemnrahs far (Sir Ben Kingsley), befinder sig. Men det der skulle være en tomands mission med Larry og faraoen Ahkmenrah (Rami Malek) bliver pludselig skubbet til side da Teddy Roosevelt (Robin Williams), Atilla the Hun (Patrick Gallagher), Cowboyden Jebediah (Owen Wilson) og Romeren Octavius (Steve Coogan) og flere fra museet i New York har sneget sig med på eventyret til British Museum og her møder de den ædle ridder Lancelot (Dan Stevens) som viser sig ikke at være så ædel alligevel, men efter en jagt igennem Londons gader og et komisk besøg af Hugh Jackman (X-Men: Days of Future Past) og Alice Eve (Star Trek: Into Darkness) på det lokale teater, kommer magien tilbage i Ahkmenrahs tavle og de elskværdige voksfigurer er reddet endnu engang.

Ben Stiller giver en hyle-morsomt optræden sammen Robin Williams, Dan Stevens og Rebel Wilson. Komedien der indgår i filmen er med til at løfte historien og gøre den mindre tung, og når filmen indeholder flere variationer af størrelsesforhold fra dinosaur til miniature landskaber, så kan man ikke lade være med at sidde og grine af de forhindringer der kommer i vejen for figurerne. Historien følger meget godt efter de to første film – hvilket ofte er svært indenfor filmindustrien, for hvordan topper man noget der var godt og hvordan gør man det bedre? Shawn Levy kender i hvert fald hemmeligheden, og måske er det den rigtige casting som er hemmeligheden, og ikke ren white-washing fra Hollywood. Skuespillerne fra filmene har nemlig en eller form for landsrelation til deres roller og det skaber en troværdighed til selve figuren (Helt klart noget Hollywood kan lære af).

Filmene er i sig selv undervurderet og det er sådan en skam, da de 3 film alle har mange små scener, der hver i sær har noget at byde på!

Manuskriptet virker helt naturligt, fyldt med sarkasme og alvorlighed, og efter at have kigget ekstramaterialet igennem afsløres der at skuespillerne ikke har været lænket til deres replikker, men har fået lov til at freestyle og skabe deres egne replikker, for at skabe en sjovere og mere troværdig historie. Fordi et helt museum, der burde være livløst, pludselig bliver levende er der så meget at se på i stort set alle scener. Der er næsten ikke et eneste objekt, maleri eller kunstværk der ikke bevæger sig og det er dedikation! Og apropos dedikation er Nat På Museet den sidste film Robin Williams optræder i og derfor er filmen dedikerede til den dygtige skuespiller der døde sidste sommer.

Alan Silvestri (The Avengers, COSMOS: A Space Odessy) har skrevet musikken, der er sidder som den skal. Det øger spændingen fint, og holder historien i gang på en helt rigtig måde. Billedet står skarpt som det skal og har til tider en næsten 3D effekt, uden de der bøvlede briller, som egentlig sænker 3D effekten i biografen...

Man får virkelig noget for pengene, og det er næsten synd at der ikke har været mere reklame for filmen i Danmark som der har været i London og USA, for filmen har noget at byde på for alle.

- Deleted/Extended Scenes
- Improv, Absurdity ,and Cracking up - The Comedy of the Night at the Museum: Secret of the Tomb