2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Mordet i Orientexpressen

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 12.04.2018

Det, der starter som en luksuriøs togrejse gennem Europa, udvikler sig hurtigt til et af de mest stilfulde og spændende mysterier, som nogensinde er fortalt. Inspireret af Agatha Christies elskede klassiker, fortæller "Mordet i Orientekspressen" historien om tretten fremmede mennesker, der alle er under mistanke for et mord begået ombord på toget. Den verdenskendte detektiv Hercule Poirot må i kamp mod tiden gøre alt for at løse sagen, før morderen slår til igen.

Stjernespækket cast
Kenneth Branagh skal forsøge at opklare det mystiske mord i rollen som mesterdetektiven Hercule Poirot. Med på den luksuriøse togrejse er også Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Judi Dench, Penélope Cruz, Daisy Ridley, Josh Gad, Willem Defoe og Leslie Odom, jr., som alle på den ene eller anden vis kommer i Poirots søgelys undervejs i filmen.

Kenneth Branagh nøjes dog ikke med at spille hovedrollen i "Mordet i Orientekspressen" – han har nemlig også instrueret filmen. Kenneth Branagh har tidligere instrueret bl.a. Disneys Eventyret om Askepot (2015) og Marvels Thor (2011). Filmen er baseret på Agatha Christies roman af samme navn og er skrevet til film af Michael Green, som også har skrevet manuskriptet til den kommende Blade Runner 2049 (2017).

Filmen er produceret af 20th Century Fox Film Corporation i samarbejde med Genre Films, Kinberg Genre, The Mark Gordon Company, Scott Free Productions, Latina Pictures og The Estate of Agatha Christie.

Kenneth Branagh fortæller om "Mordet i Orientekspressen" og optagelserne i 65mm

Detaljeringniveauet er særligt vigtigt, da filmen er fotograferet på 65mm film, et filmformat, som fremhæver alle detaljerne i filmproduktionsprocessen.

"I vores digitale tidsalder er det i stigende grad sjældent, at film bliver fotograferet på celluloid, og for det meste, når det sker, foregår det på 35mm film," fortæller Kenneth Branagh. "Vi fotograferer på 65mm film. Groft fortalt, er 65mm film dobbelt så stort som 35mm negativer. Det giver et et helt særligt niveau af farver, farvepallet og kontrast i filmen, så hvis du kan lide at se film på rigtig film, så vil nogle argumentere, at 65mm film kommer tættere på det menneskelige øje's oplevelse af virkeligheden end noget andet system. I praksis betyder det, at 65mm/70mm ser skarpere ud, mere dynamisk, og har meget bedre farver. Det føles som om du er med i toget. Det er hvad 65mm gør for mig, og mit mål er at tage publikum med på toget. Derfor valgte vi det store format."

For Executive Producer Matt Jenkins var udfordringen med at fotografere på 65mm film endnu mere vidtrækkende. Han forklarer: "Idag er det er sjældent at film fotograferes på 35mm film, fordi næsten alle film laves digitalt. Vi tog skridtet videre og fandt istedet det største filmformat, vi kunne finde. Fra et produktionssynspunkt var det ekstremt udfordrende, fordi der ikke er noget britisk laboratorium til at behandle filmen. Det eneste laboratorium var i Los Angeles, og studiet var meget imod - med rette - at vi skulle sende vores negativ halvvejs rundt om i Jorden hver aften for at få det fremkaldt. Istedet besluttede jeg at åbne jeg et laboratorium i London sammen med Kodak. Det er det første 65mm laboratorium i Storbritannien i næsten 30 år. Dette burde være en stor fordel for branchen i fremtiden, og det fjerne byrden med at sende negativer rundt om kloden".

Jenkins fortsætter: "Vi håber at 65mm giver publikum en god fornemmelse af størrelseforhold, følelser og indlevelse. Jeg syntes vi har mistet en del af disse indtryk, efter at stort set alle nye film nu fotograferes digitalt. Med 65mm ser vi dobbelt så meget, så for Haris Zambarloukos, Alex Byrne og Jim Clay, havde de stort set dobbelt så meget arbejde, da vi bliver nødt til at bruge meget mere lys, end du normalt ville se på et filmset. Med mere lys fik vi også muligheden for ikke bare at opbygge sektioner af Stamboul Station, men at bygge hele Stamboul Stationen, fordi det nu var mulighed at se det hele med 65mm filmformatet. 65mm er så stort, at vi virkelig kunne fylde hver enkelt billede og gøre det så livagtigt som muligt."

Filmen har vist også en anden rekord på et par områder, forklarer Jenkins: "Haris og Kenneth forestillede sig denne lange Steadicam scene, der skulle være den sidste scene filmen. Jeg tror, ​​det er verdensrekord for det længste Steadicam-skud, der nogensinde er optaget på 65mm film. Vi repeterede og øvede scenen en hel dag imens vi forsøge at få skuddet i kassen, og det lykkedes os den sidste gang vi forsøgte."

5 DP70 maskiner ud af 6 for de fine billeder i 70mm, og den fede historie med jernbaner.

"Mordet i Orientexpressen" instrueret af Kenneth Branagh er udkomemt på BluRay den 12. april 2018.

Filmen have Danmarkspremiere den 23. november 2017 i Super Panavision 70 i Imperial Bio, og i digital version i det øvrige Danmark.

Oscar-nominerede Kenneth Branagh instruerer "Mordet i Orientekspressen", og han står samtidig i spidsen for det stjernespækkede cast i rollen som mesterdetektiven Hercule Poirot. I de øvrige roller møder man Johnny Depp som den mystiske forretningsmand Mr. Samuel Ratchett, Daisy Ridley som Mary Debenham, Michelle Pfeiffer som Mrs. Hubbard, Judi Dench som Princess Dragomiroff og Penélope Cruz som Pilar Estravados. Derudover medvirker bl.a. Josh Gad og Willem Dafoe.

Filmen fik blandede anmeldelser da den havde premiere, men jeg syntes den var ganske underholdende. Jeg har altid godt kunne li' Kenneth Brangh's stil, og især ""Hamlet", "Much ado about Nothing" og "Dead Again" er fantastiske at se og gense. "Mordet" lever helt sit eget liv, med den intense historie, der forgår ombord på det klaustofobiske miljø ombord på Orientexpressen.

Som togentusiast, trækker det også op, når der er tog og jernbaner i film, og "Mordet" leverer varen. Med undtagelse af få næroptagelser og lokomotivets gangtøj, er det hele bygget som en kulisse i studierne i London. Et stort lokomotiv med fem vogne, med egne hjul, og skinner langt ud af studiets hovedport var nødvendige for at optage filmen. Og miljøet i filmen, er virkeligt overbevisende. Det er den perfekte illusion af, at være ombord på toget.

BluRayen's billedkvalitet er overbevisende, og optagelserne på 65mm film skinner virkeligt igennem på den lille 40 tommer skærm. Detaljerne i billedet er fabelagtige, og super skarpe, uden at ligne "extra sharpness", som det kendes fra Photoshop. Der er det detaljerne, det gælder. Alt er synligt, og alle produktiones anstrengelser kan man glæde sig over på denne BluRay. Herligt at kunne gense filmen i dette format i legetøjsbiografen hjemme i stuen. Så er der rigtig lejlighed til at komme rundt med alle karaktererne og plottets udvikling.

• Agatha Christie: An Intimate Portrait
• Let’s Talk About Hercule Poirot
• Commentary by Director Kenneth Branagh and Screenwriter Michael Green
• And More!

Der er mange detaljer om produktionen af filmen, der gennemgåes i extramaterialet, og det er især spændende at se hvordan illusionen af et tog i bevægelse er foregået. De store passagervogne, bygget specielt til denne produktion, kunne bevæge sig, så skuespillerne havde en fornemmelse af, at toget kørte. Uden for vinduerne, kunne de se landskaberne suse forbi, på meget store LED TV skærme. Illusionen var så overbevisende, at flere skuespillere nærmest blev køresyge af oplevelsen. I extramaterialet er der nogle god optagelser af hvordan dette arbejde foregik.

"Mordet i Orientexpressen" er optaget i det klassiske store 65mm format, som det kendes fra "Dunkirk", "Lawrence af Arabien" og "Rumrejsen år 2OO1". Det store billede, er med til at give en illusion af virkelighed, der får biografgængeren til at føle, at de er med i filmen. "Mordet" er ingen undtagelse, og selv på den lille TV skærm fornemmer man klaustofobien i togvognenes snævre kupeer og gange, alt imens mysteriet løses langsomt, men sikkert, af den verdenskendte detektiv Hercule Poirot. Så er der afgang fra spor 13!