2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

The Maze Runner

Skrevet: Maria HauerslevDato: 26.01.2015

Thomas vågner i en elevator, der kører op. Da den stopper, og dørene åbner, befinder han sig i en koloni med kun drenge, og de byder ham velkommen til Lysningen; en stor eng omringet af enorme betonvægge. Thomas kan intet huske – ikke engang sit eget navn. Ingen blandt lysboerne kan fortælle ham, hvordan og hvorfor de er havnet i Lysningen, de ved kun at portene til labyrinten, der omringer dem, åbner hver morgen og lukker igen hver aften.

I Lysningen har alle en rolle, og drengene har lavet simple leveregler, der gør deres hverdag lettere og hjælper dem til at overleve. Thomas fascineres hurtigt af løberne – en gruppe af lysboerne, der om morgenen løber ud i labyrinten og kortlægger væggene, som hver nat skifter position. Det gælder om ikke at blive fanget i labyrinten om natten, hvor de dødbringende, biomekaniske monstre, Strafferne, bevæger sig rundt i labyrinten. Thomas’ ankomst var ventet i Lysningen, men derefter begynder tingene hurtigt at forandre sig, og kort efter dukker pigen Teresa op. Hun er den første pige, der nogensinde er kommet op med elevatoren, og hendes tilstedeværelse skaber forvirring blandt lysboerne, og det bliver begyndelsen på interne konflikter, hvor særligt den stærke Gally ikke er glad for Thomas’ nye tiltag.

Til trods for at Thomas er ny blandt drengene, virker Lysningen og labyrinten nemlig bekendte for ham, og han finder hurtigt ud af, at han er anderledes end de andre lysboere. Der er noget gemt i hans erindringer, som kan være nøglen til mysteriet om den evigt forandrende labyrint og den verden, der formodes at ligge på den anden side.

BAGGRUND

THE MAZE RUNNER er baseret på den første bog i James Dashners trilogi om Thomas og resten af lysboerne. Bogen blev ved udgivelsen i USA i 2009 hurtigt en bestseller, og i forbindelse med filmens premiere udkommer den første bog i serien på dansk. THE MAZE RUNNER er blevet sammenlignet med Fluernes Herre, The Hunger Games og tv-serien Lost. Forfatteren forstår sagtens sammenligningerne – særligt med Fluernes Herre, men understreger, at THE MAZE RUNNER er en meget anderledes historie. “Jeg tror ikke, at mennesker ville reagere, som de gør i Fluernes Herre,” forklarer Dashner. ”Jeg tror, at de er mere civiliserede, ordentlige og fastsatte på at overleve og undslippe. THE MAZE RUNNER er en adventure historie, som også handler om håb og menneskets potentiale.”

Den debuterende instruktør Wes Ball blev valgt som manden, der skulle indfri forventningerne fra de mange Maze Runner-fans. Balls eneste erfaring i instruktørstolen er arbejdet med kortfilmen Ruin, en 7-minutters CGI animeret film, som blev et online fænomen.

Instruktøren fortæller: “Jeg havde et mindre visual effects-firma, og jeg bestemte mig efter et par år med andres arbejde for at lave noget for mig selv. Jeg lukkede biksen og lavede Ruin. Jeg lagde den online, og så eksploderede den bare via Twitter.” Filmen er en visuel action historie, der finder sted i en futuristisk by, der er overbegroet med slyngplanter, og Ruin var tænkt som åbningsscenen til en spillefilm, som Ball håbede at kunne lave. Det var denne kortfilm, der overbeviste Fox om, at Ball var den rette til at overføre THE MAZE RUNNER til det store lærred.

Ball var meget fascineret af fortællingens hovedperson, Thomas. “Thomas er typen, der træder frem i det ukendte, mens alle andre tager et skridt tilbage,” siger instruktøren. “Det er idéen om, at du skal være modig og turde bevæge dig ud i det uvisse for at finde dig selv. Thomas er nysgerrig, og nogle af de andre lysboere ser det som en trussel. Det er dog sandsynligvis den egenskab, der får ham ud derfra.”

Lysningen og labyrinten i THE MAZE RUNNER blev skabt som en virkelig location – og derefter udbygget via visuelle effekter. De massive vægge, der omringer Lysningen, er både moderne og forhistoriske af udseende. Wes Ball fortæller: ”Vi byggede væggene knap 5 meter høje, da vi ikke kunne lave dem højere og samtidig have tilstrækkeligt med lys på settet. Via visuelle effekter udvidede vi dem til at være 30 meter høje i filmen.” Forfatter James Dashner var meget tilfreds med filmens visuelle udtryk. ”Wes og jeg kommunikerede fra starten, og han fangede min vision for historien med det samme. Jeg stolede fuldstændigt på ham.”

The Maze Runner er et must for Hunger Games fans! The Maze Runner trækker dig med ind i et ukendt univers. Har man ikke læst bogen, af samme navn, er man lige så forvirret som hovedrollen Thomas (Dylan O’Brien) der snubler ind i et samfund, der er bygget på tillid til hinanden. Det er et samfund der fungere, som et kæmpe kollektiv der hver har deres arbejde der bidrager til sammenholdet. Har man nu læst bogen så er man beredt på de 117 spørgsmål som Thomas har med fra starten, og man bliver nok lidt forundret over karakterenes personlighedsændringer da mange har fået erstattet sin personlighed, af enten en mere venlig leder, Alby (Aml Ameen) eller en ti gange mere fjendtlig Gally (Will Poulter), men ændringer som disse er kun blevet ændret for filmens handling, og jeg synes det er ret okay.

Stedet er helt idyllisk at kigge på og man sidder og tænker, hmm der kan da ikke være nogle fare på færre gad vide hvad den her film går ud på, og som filmen skrider frem og med Thomas’ tilbagevende mareridt om noget så mystisk som det gentagne W.C.K.D., bliver man fanget af hans spørgsmål, bl.a. hvorfor er så mange drenge blevet sendt til hjertet af en labyrint? De ubesvarede spørgsmål holder en til sædet og man bliver sammen med karakteren Thomas, helt nysgerrig på hvad der mon er udenfor lysningen, som han er blevet sendt til i starten af filmen. Trods det idylliske drenge kollektiv så er der regler. Regel nr. 1 forlad ikke lysningen. Hvorfor? Hvad er der udenfor lysningen bortset fra labyrinten? Hvorfor har de lysningens beboer ikke fundet en vej ud? Man bliver nysgerrig på en helt ny fornemmelse, og det er en ny fornemmelse at have med en uvidende hovedrolle at gøre i en film, man bliver nysgerrig sammen med karaktererne. Det der så før virkede som et idyllisk samfund forvandles langsomt til noget a-la dystopisk og der tilføjes et godt lag action til filmen!

Thomas møder ikke bare nye venner og fjender i lysningen, han møder også farer som de hæslige Grievers der render rundt i labyrinten om natten, og pigen Teressa (Kaya Scodelario) der dukker op i lysningen, som den første pige! Det der trækker filmen op, er det faktum at der ikke er et massivt fokus på romance, som i så mange andre film og det er super forfriskende. I stedet er det en film om teamwork og overlevelse med de givne omstændigheder. Personligt synes jeg, at filmen er blevet mere spændende efter instruktøren Wes Ball, har valgt at fokusere på hvordan filmen kan gøres mere medrivende ved at placere karaktererne i nogle omstændigheder der er anderledes end i bogen og de må tænke sig frem til hvordan de overlever, i forhold til bogen, hvor de fx allerede har den behøvede medicin for at kurerer hinanden. Historien er godt skruet sammen, fyldt med spørgsmål som man mere eller mindre får svar på, masser af teamwork og initiativ. Filmens plot fylder en med undring og forbavselse lige inden filmen slutter, og jeg må ærligt indrømme at det virkede underligt at ende filmen på den måde, for med så mange franchises der er udkommet de sidste 10 år vil det være okay ikke at skulle lede en film op til en fortsættelse. Indtil videre er filmatiseret franchises, som Hunger Games, Harry Potter, Twilight og Hobbitten, blevet splittet op i flere film til en part 1 og part 2, og en part 3 (med Hobitten), selvom det har været ganske unødvendigt. Men filmen følger bogen fint, måske ikke på alle detaljer, men nok til at jeg skal se den næste Maze Runner film: The Scorch Trials der får premiere i danske biografer i september 2015. Derudover kan billede og musikken komplimenteres højt og sammen sørger begge enheder for en spændene og flot oplevelse.

• Navigating the Maze: The Making of Maze Runner
• Deleted Scenes
• Gag Reel
• Visual Effects Reel
• The ’Chuck’ Diaries
• ’Ruin’ Short film

Bonus materialet er fedt og der vises en god stemning på settet til optagelserne. En detalje der specielt kommer til udtryk er hvor fantastiske skuespillerne er, for i filmen taler alle, bortset fra én, amerikansk engelsk, men faktisk er størstedelen af skuespiller ikke-amerikanere. Bonus materialet er helt klart værd et kik eller to.

Dansk titel: The Maze Runner
The Maze Runner
 18.09.2014