2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Love, Simon

Skrevet: Maria HauerslevDato: 02.12.2018

Love, Simon er en banebrydende coming-of-age LGBTQ film der tager udgangspunkt i Simons liv som en stadig-i-skabet-homoseksuel. Han har et godt liv sammen med sin familie, har dejlige venner, men der er ingen der ved han er homoseksuel.

Det hele starter med et anonymt post på Simons (Nick Robinson) skoles webside. Simons veninde Leah (Katherine Langford) gør ham opmærksom på at dette post er slået op på websiden, og ingen ved hvem Blue, som har lagt postet op, er. Simon tager med det samme kontakt til Blue og fortæller at han er heller ikke kommet ud af skabet endnu. Sammen begynder de to at skrive sammen under pseudonymer og uden at kende hinandens ansigter eller rigtige navne begynder de to langsomt at falde for hinanden.

Ved et uheld finder Martin (Logan Miller) Simons samtale med Blue og begynder at afpresse Simon, ved at få Simons veninde Abby Susso (Alexandra Shipp) til at kunne lide Martin. Simon er nu ude i et dilemma, og man sidder med en uro i maven og man mere eller mindre godt ved hvad dette vil blive til henimod slutningen af filmen. Simon vælger at gå med på ideen i frygt for at blive outed af Martin.

Love, Simon viser en fin fremstilling af hvordan det er, at stadig at være i skabet, hvordan det er at være sammen med familien og hvordan man må modtage heteroseksuelle jokes fra ens spøgende far. Det er en normalt triviel ting at have med i spil, men meget tydeligt kan man se akavetheden i Simons person. I samme forstand viser filmen en rigtig fine holdninger, som hvorfor defaulten indenfor seksualitet skal være heteroseksualitet, og hvorfor det kun er medlemmer i LGBTQ-fællesskabet der skal komme ud af skabet og der er mange flere lignende situationer i filmen der kommer frem i lyset med denne slags tanker.

At være en del af LGBTQ-fællesskabet indeholder også en masse angst for hvad ens venner og familie vil sige og hvordan de vil reagere, når man kommer ud af skabet, hvilket Love, Simon fremviser på en virkelig flot måde. Ikke nok med at dette er en LGBTQ-film, så er den også instrueret af en åben homoseksuel mand, hvilket giver det en følelsen af, at filmen er håndtereret med af en mand med erfaring på dette emne. Det er svært at beskrive hvor forfriskende det er at se en film om en LGBTQ-dreng uden at han oplever en trope der blandt LGBTQ-fællesskabet er blev kendt som bury-you-gays da LGBTQ-karakterer alt for ofte ikke overlever filmen eller tv-serien, og det sker oftere og oftere at det bliver trættende at se på. Love, Simon er et frisk pust der viser at LGBTQ mennesker også kan bære en film på sine skuldre.

Love, Simon er meget flot filmet. Det er en film om high school elever og derfor er det ikke noget der er skal filmes som et mesterværk, med sære vinkler eller vilde overgange. Det er helt nede på jorden, og hjælper filmen med at holde almindeligheden nede på jorden. Kamera mæssigt er det ikke et kunstværk, men det er skarpt og man kan se hvad der foregår selv i de scener der er relativt lys-mæssige mørke.

Bonus Materiale:
- Deleted Scenes
- The Squad
- #FirstLoveStoryContest Winner
- Dear Georgia
- Dear Atlanta
- Audio Commentary by Director Greg Berlanti, Producer Isaac Klausner and Co-Screenwriter Isaac Aptaker
- Gallery

Der er ikke meget bonusmateriale, det er kort og præcist, men det der bliver sagt er primært fokuseret på hvor vigtigt det er at der nu findes en faktisk homoseksuel hovedperson kan bære denne fortælling, fordi det er vigtigt med repræsentation. Det er vigtigt for LGBTQ-fællesskabet har rollemodeller de kan se op til og spejle sig selv i og føle en form for genkendelse, at man ikke er alene med de samme problemer.

6 DP70 maskiner ud af 6.

Vi har brug for flere film som Love, Simon så flere mennesker inden for LGBTQ spektret føler sig velkomne i den defaulte heteroseksuelle verden. Selvom verden selv har rykket sig gevaldigt inden for de sidste 20 år, så er der stadig mange der ikke føler sig klar til at komme ud af skabet pga. frygt hvad deres familie eller venner vil sige og gør efterfølgende. Vi skal have film som Love, Simon der kan fortælle ikke kun teenagere, men også ældre LGBTQ at det er okay at være LGBTQ. Vi skal have mere repræsentation som Love, Simon.

6 ud af 6

Opdateret søndag, 03 januar 2021 08:47:36