2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

The Justice League

Skrevet: Maria HauerslevDato: 31.03.2018
Udlånt af Warner Brothers

I Justice League, der er baseret på DC Comics' tegneserieforlæg, samles verdens største superhelte for at bekæmpe en ny og ukendt fjende. Filmen er nummer fem i den nye DC superhelte-serie, og foregår nogle måneder efter Batman V Superman: Dawn of Justice. Med sin genvundne tro på menneskeheden og inspireret af Supermans uselviske handling, søger Bruce Wayne hjælp fra sin nyfundne allierede, Wonder Woman, i kampen mod en endnu større fælles fjende. Sammen søger Batman og Wonder Woman nu intenst for at finde og rekruttere et hold af superhelte, så de sammen kan forsøge at bekæmpe den nye, skræmmende trussel mod hele menneskeheden. Men til trods for, at det lykkes dem at samle en fantastisk gruppe af superhelte – Batman, Wonder Woman, Aquaman, Cyborg og Flash – er det måske allerede for sent, at redde Jorden fra et angreb af apokalyptiske dimensioner.

Filmen er instrueret af Zack Snyder (Batman v Superman: Dawn of Justice, 300) efter manuskript af Chris Terrio (Batman v Superman: Dawn of Justice, Operation Argo), Joss Whedon (Avengers: Age of Ultron) og er produceret af bl.a. Charles Roven (Batman v Superman: Dawn of Justice) og Deborah Snyder (300: Rise of an Empire, Man of Steel).

På den imponerende rolleliste ses bl.a. Ben Affleck, Gal Gadot, Henry Cavill, Jason Momoa, Ray Fisher, Amy Adams, Amber Heard, Jeremy Irons, Connie Nielsen (Wonder Woman), Ezra Miller, Diane Lane og J.K. Simmons.

DC Comics (Detective Comics) blev grundlagt i efteråret 1934 under navnet National Allied Publications, der gennem årene siden udviklede sig til en lang række forskellige tegneserie publikationer. Den første store superhelt, ’Superman’, så dagens lys i 1938 og ’Batman’ fulgte i 1939. I kølvandet på de to fødtes en lang række superhelte med hver deres unikke superkræfter, der alle kæmpede for det gode mod intelligente, men ultimativt besejrede superskurke, der på den ene eller anden måde altid afspejlede den virkelige verdenssituation. Siden udviklede universet sig i halvtredserne og tresserne til TV-serier og i halvfjerdserne, de første spillefilm. Batman og Superman har optrådt i hver deres individuelle film, men i fyrrernes tegneserier, begyndte de at optræde i fælles film og nu gør mange af de andre originale superkarakterer dem endelig selskab i den første i rækken af store ensemble superheltefilm fra Warner/DC Comics. Sideløbende ses flere af karaktererne i deres egne film, herunder Wonder Woman (2017) og Aquaman (2018).

Wonder Woman

Udlånt af Warner Brothers

Justice League instrueret af Zack Snyder med Ben Affleck i den dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 22.03.2018.

Vi fortsætter fra hvor vi slap, med Batman vs. Superman. Batman kæmper mod dæmoner i Gotham City og får hint om noget større og mere farligt er på vej. Han beslutter sig for at danne et team af superhelte, der er villige til at hjælpe inden tiden løber ud.

Ben Affleck er tilbage som den lidt for monotone Bruce Wayne, der slår sig sammen med den karismatiske Amazone, Diana Prince (Gal Gadot), den lynhurtige Barry Allen (Ezra Miller), cyborgen Victor Stone (Ray Fisher) og sidst men i den grad ikke mindst, Aquaman (Jason Momoa). Sammen er deres mål at stoppe Steppenulven (Ciarán Hinds) i at overtage verdenen og forvandler alle sine fjender til sine dæmoniske håndlangere.

Som sagt er Ben Afflecks udgave af Batman meget monoton. Selvom Batman er en mystisk helt gør det hans optræden dog meget kedelig. Han er uinteressant i forhold til sine teammedlemmer. Diana Prince, der fik sin flotte og udsøgte introduktion sidste år er derimod herlig at se på, hun har en udstråling der gør hende interessant og man vil gerne se mere til hende end man gider se mere til Batman.
Derudover introducerer DC tre nye superhelte, Flash, Aquaman og Cyborg. Flash aka. Barry Allen er filmens comedy central, men han fremtræder også med en masse personlighed og realistiske problemer, som fx angst og hvordan han overkommer sin frygt, stor applaus for karakterfremskridt! Aquaman holder sig lidt i baggrunden, men ulmer dog med personlighed når han nu dukker op i filmen. Cyborg holder sig også lidt i baggrunden med sin nye krop, som hans far har skabt til ham for at holde ham i live. Vi ser hvordan Cyborg langsomt vænner sig til sin krop og tager kontrol over situationen.

Udlånt af Warner Brothers

Filmens styrke og svagheder, optrin og fotografering.

En af svaghederne til filmen er muligvis at den starter så abrupt. Der bliver ikke hintet til meget i dens forfølger om hvad der er sket og hvorfor der er dæmoner i byen eller andet end Superman er død. Så det er lidt svært at kunne følge med i filmens start, medmindre man har set Batman vs. Superman.

Selve fotograferingen er flot fremhævet og står superskarpt igennem hele filmen! Musikken er skrevet af Danny Elfman og han har ikke kun skrevet et godt score, men også sammensat et fedt soundtrack af sange der bare ulmer af hård rock og et sejt superhelte roadtrip!

Bonusmateriale
- Heart of Justice
- Technology of the Justice League
- Suit Up: The Look for the League
- Og meget mere

Der er masser af bonusmateriale som man kan fordybe sig i, da det er en skatkiste med trivia om DC comic. Der er introduktion af de nye superhelte i DC Cinematic universe, som Flash, Cyborg og Aquaman med ingen anden and Ray Fisher. Der er masser af interviews mellem comicbook tegnere og forfattere og skuespiller og hvem end der har en relation med DC

Justice League er igennem tiden blevet båret af forskellige superhelte indenfor teamet. Nogle gange er det Batman, andre gange er det Superman, men denne gang er det Wonder Woman der bærer de to ulmende monotone superhelte som vi har set alt for meget til, det er tid til noget frisk blod med en stærk karakter, som Wonder Woman. Hun er den der holder hele teamet sammen. Superman og Batman er for kedelige og bør træde en lille smule tilbage og lade nye ansigter tage styringen.

3 af 6

Opdateret søndag, 03 januar 2021 08:47:36