2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Joy

Skrevet: Maria HauerslevDato: 22.05.2016
Udlånt af Twentieth Century Fox Home Entertainment

Anmelderoste Joy er historien om en familie og et virksomhedsdynasti. Forræderi og tab af uskyld er omdrejningspunktet i denne intense følelsesladede komedie. Joy handler om familie, loyalitet og kærlighed.

Et fantastisk eventyr, en film rost for at være ekstremt flot fortalt af instruktør David O. Russell. Sammen med skuespillere som Jennifer Lawrence, Robert De Niro, Virginia Madsen, Edgar Ramírez og Bradley Cooper tager han os med ud på en unik og intens rejse. Jennifer Lawrence spiller Joy, den unge kvinde der kommer fra problematiske vilkår. Alligevel formår hun at bryde mønsteret og starte et dynasti fra næsten ingenting. Det har dog sin pris, da hun kommer til at opleve løgn og bedrag fra dem der er aller tættest på hende.

Som barn er Joy fuld af gode idéer, men livet kommer i løbet af årene i vejen. Hun dropper at læse på universitetet for i stedet at passe på sin mor og får to børn med musikeren Tony, som hun senere bliver skilt fra, og som nu bor i hendes kælder, I øvrigt sammen med Joys far. Altimens Joy passer på hele familien, spørger hun sig selv, hvad der egentlig blev af hendes drømme, og hun går i gang med at opfinde en moppe, ”The Miracle Mop”. Nu begynder en rejse mod realiseringen af Joys drøm. Hun møder forretningsverdenens brutalitet, økonomiske op- og nedture og sin families skepsis, men insisterer på ikke at give op. Og mens Joy kæmper for at ændre sit liv til det bedre, udvikler hun sig til at være sin families matriark og en leder i sin egen ret.

Joy, spilet af den unge Jennifer Lawrence (The Hunger Games), er en kvinde fyldt med ideer der venter på at blive sat i værk. Hun bor sammen med sin fraskilte mand, to børn, mor, bedstemor og engang imellem også hendes gamle ungkarl far der spilles af Robert Di Niro (Godfather). Joy lever et presset liv med så mange mennesker under det samme tag, der alle kræver hendes tid, men som tiden udfolder sig får hun ny idé der ville kunne drage sig nyttig blandt mange husmødre i USA i slutningen af 80’erne og hende selv finansielt. Joy sætter sig for at skabe en ny og mere praktisk moppe, men det viser sig at være lidt mere problematisk end man lige skulle tro.

Jennifer Lawrence kanaliserer virkelig sin retfærdighedssans ind i karakteren Joy – baseret på innovations matriarkat Joy Mangano – der kæmper for at få sine opfindelser på markedet, og hun giver ikke op uden kamp mod patentsvindleren Bartholomew, der bliver ved med at sende regninger, eller Neil Walker (Bradley Cooper) der lover hende at hendes ny-innoverede moppe vil blive solgt i massevis efter første reklame på QVC – en TV station bestyret af Neil Walker. Efter Joysoplevelse af bedrag og modgang fra verden selv rejser hun sig fra asken og sætter foden i gulvet, for nu skal hun nok selv vise hvordan man sælger en ny-innoveret moppe på tv.

Man kan ikke holde op med at holde med Joy, der kæmper for at få patent på sin moppe, samt sørge for hele sin familie har det godt, og selv det bliver svært når der ikke er penge til regninger og forretningspartneren konstant sender sine regninger videre. Modstanden der bliver portrætteret er i den grad sin helt egen karakter i filmen om Joy, når den Amerikanske drøm handler om at man kan følge sine drømme, men det er svært for dem der ikke har penge nok, og for kvinder.

Som instruktøren David O. Russel (American Hustle og Silver Linings Playbook) selv siger, kan han lide at lave film der handler om mennesker. Joy er, udover en film der handler om en kvinde der forsøger at sælge sin moppe, også en film der handler om mennesker. Filmens karaktere indeholder så mange personligheder der påvirker hinanden på alle mulige forskellige måder. Der er Joys far, Rudy (Robert Di Niro), som er fraskilt og gentagende gange flytter tilbage til Joys kælder, hvor hendes egen fraskilte mand Tony (Edgar Ramírez) også bor, og for at tilføje mere modstand, så kan de to fraskilte mænd jo ikke fordrage hinanden, og det mærkes tydeligt. Der er Mimi (Diane Ladd), Joys bedstemor der muligvis er den der stoler allermest på Joy og hendes ideer, og derfor gør det så forfærdelig ondt i alles hjerter når Mimi dør af alderdom. Men hende der muligvis har en af de mest afgørende roller er Rudys nye italienske kæreste, Trudy (Isabella Rosselini), der modvilligt bliver Joys næsten hjælpende modstander som hjælper hende finansielt.

Visuelt kan man ikke sige det er oscarværdigt. Det er ikke det der vægter heller ikke ligeså meget som selve historien og billedet er skarpt hele vejen igennem filmen. Lydmæssigt er det heller ikke det helt vilde, da det bare er en helt stille og rolig film uden store gunfights og eksplosioner og det skal der også være plads til.

BluRay leveres med 1 disk, der er ikke noget papirindlæg.

Ekstra materiale

Der er ikke meget ekstra materiale med på disken. Der er en-time-langt interview med Jennifer Lawrence og David O. Russell, men det er ikke det helt vilde ping pong samtaler og man falder lidt i staver allerede 10 minutter inde i interviewet.

• Joy, Strength and Perseverance
• Times talk with Jennifer Lawrence and David O. Russell and Maureen Dowd
• Gallery

Selvom dette er historien om en kvinde der arbejder sig selv mod sin egen succes er det ikke en decideret biografi af Joy Mangano, er det stadig en fantastisk rørende historie om innovatoren Joy og hendes mange kampe mod succes. Filmen Joy rammer en på så mange niveauer og får alle til at heppe på the underdog.
Joy er en rigtig fin film med et rigtig stærk skuespiller hold, men den virker en lille smule lang på de to timer den varer.

Dansk titel: Joy
Joy