2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Jack Ryan: Shadow Recruit

Skrevet: Maria HauerslevDato: 28.06.2014

Chris Pine har overtaget rollen som Jack Ryan i det nyeste kapitel af den populære filmserie baseret på Tom Clancys lige så populære bøger. Alec Baldwin havde oprindeligt hovedrollen som Ryan i “Jagten på Røde Oktober”, hvorefter Harrison Ford tog over i “Partrioternes Spil” og “Dødens Karteller”...

jackryan.dk

Chris Pine (Star Trek) slår godt igennem i endnu en franchise, nemlig Tom Clancy’s Jack Ryan, instrueret af Kenneth Branagh (Thor og Hamlet). Branagh har ikke kun instrueret en ny moderne prequel til Jack Ryan filmene der tager plads i en nyere tid som vi som observatører kan genkende, men har også fundet sin skumle side frem til filmens russiske skurk, Viktor Cheverin.

Kevin Costner dukker op som CIA agent og sørger for at kaste Jack Ryan ud i et liv som analytiker på Wall Street, hvor han opdager noget mystisk. Selvfølgelig! Jack Ryan er ikke kun en thriller, der handler om en analytiker der læser Ruslands aktier dagen lang, men en lækker konstrueret spionfilm for den nyere generation. Filmen er så velkonstrueret, med flotte sammensatte scener og et fungerende plot, at man er nød til at se den mindst tre gange! Sammensætning af Rusland, aktier og spioner er fed mixtur hvis man leder efter en god spionthriller hvor man gerne vil holdes i spænding. Omkring en halv time inde i filmen er Jack Ryan kommet til Moskva, overlevet et halsbrækkende overfald og forklarer hvad der venter USA på grund af russernes aktiver i Wall Street. Og det går op for os at Jack Ryan ikke længere blot er en analytiker for CIA, men feltspion, før han faktisk selv opdager det. Og før han ved af det, dukker kæresten Cathy (Keira Knightley) op på hotellet, og der står pludselig noget mere større på spil for Jack da Cathy trækkes ind i et spind. Det er med til at gøre filmen nutidig fordi der bør være et personligt forhold for hovedpersonen og det dannes der mellem Jack og Cathy. Spændingskurven bliver ved med at stige på de rigtige tidspunkter. Tidspresset i filmen får en til at sidde på den yderste kant sædet, og op til flere gange fanger jeg mig selv i at holde vejret i håb om at missionen vil lykkes!

Det er fantastisk at se skuespillet og accenterne bliver taget seriøst, heriblandt Branagh’s engelsk-russiske accent, og Knightley’s (Pirates of the Caribbean og Anna Karenina) amerikanske fordi det gør spillet og filmen mere autentisk end hvis de ikke tog brug af accenter. Patrick Doyle (Harry Potter and the Goblet of Fire & Hamlet) har skabt et spændende soundtrack til filmen, der i sig selv udtrykker uvished og hjertebanken. Branagh har revet op i de gamle fjender, gjort dem farlige og leder dem som deres Tsar. Hans udgave af Jack Ryan er flot præsteret og anbefales som en god fredags krimi.

Special Features
•Deleted & Extended Scenes (with Optional Commentary by Kenneth Branagh and Lorenzo di Bonaventura)
•Jack Ryan: The Smartest Guy in the Room