2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

IT 2-film collection

Skrevet: Maria HauerslevDato: 28.01.2020
IT (2017): In Derry, Maine, seven young friends unite against a terrifying supernatural creature that has been haunting their small town for centuries. Calling itself Pennywise the Dancing Clown, IT is a monster of unspeakable power that takes the form of everyone’s most horrific fears. Threatened by their worst nightmares, the only way these kids can survive IT is together.

Hvert 27. år begynder folk at forsvinde fra Derry. Udefra ser Derry helt normal ud, men kigger man nærmere er det en dyster by Det Ondes går i hvile efter dets ofre er blevet taget. En gruppe venner, kendt som Taberne, opdager at Det Onde er klovnen Pennywise der tager alle børnene. Sammen må de stå sammen med kraften af venskab for at stoppe Pennywise.

Dem af Taberne som vi fokuserer allermest på, er Bill og Beverly. Bill der mistede sin lillebror, ser vi ham spille på at han så gerne vil finde sin lillebror. Når Georgie så et par gange dukker op som en mere dæmonisk afspejling af den rigtige Georgie, er der ægte frygt i Bills krop. Han er tydeligt gruppens leder og det virker troværdigt.

Beverly bor sammen med sin grove far der er meget striks over for hende. Der gøres meget tydeligt klart at der ligger nogle emotionelle og endda seksuelle overgreb i farens attitude overfor Beverly. Derudover flyver der også rygter om Beverlys sexliv og det er tydeligt hun ikke har nogle venner før Taberne. Man kan tydeligt se forskellen på Beverly når hun er et mål for mobning og når hun er sammen med Taberne, og især Bill og Ben, som begge har et yderste tydeligt crush på den rødhåret pige.

Derefter er Bill Skarsgaards rolle som Pennywise meget imponerende. Der er en masse method acting indblandet og det er tydeligt at Bill giver hele armen når han er på som Pennywise. Han er uhyggelig og er en hvers mareridt om man frygter klovne eller ej.

Filmens manuskript er fuldt pakket med masser af personlighed, spænding, og gys. Der er spænding i fortællingen om Taberne, der består af Bill, Eddie, Richie, Stanley, Mike, Ben og Beverly, der skal vinde over Pennywise. Sammen har de et godt venskab der binder dem sammen på det punkt hvor de kun har hinanden. Der er god kemi mellem de unge karaktere hvilket løfter filmens stemning og troen på at denne film godt kan ende godt, trods de morbide scener der dukker op fra tid til anden.

Som en side historie begynder flere og flere børn at forsvinde fra gaderne i Derry. Georgie, Bills lillebror heriblandt, er en af dem. Georgies forsvinden påvirker Bill igennem hele filmen til at danne forståelse af hvor Georgie kunne være blevet af undersøger han hele Derrys kloaksystem for at finde ud af hvor hans bror måske kunne være endt. Kloakken er senere det område der føre dem til Pennywises territorium under byen.

Der er mange scener med en undertone af humor. Det hjælper filmen til at gøre filmen lettere at fordøje og forstå kemien der er mellem Taberne. Derudover er fotograferingen også god til hurtigt at få historiens stemning til at vende på en tallerken. Da handlingens tidsperiode foregår i 80’erne er der også en fin detalje af denne periode, men uden at være knap så støvet at se på. Filmen er skarp og farverne er klare og vibrere godt med filmen, om det så er i sommerens smukke udendørsarealer, eller den røde ballon i de mørke kloakker under byen.

Bonus Materiale
- Pennywise Lives
- The Loser’s Club
- Author of Fears
- Deleted Scenes

Der er en lettere portion af bonusmateriale på disken, der går lidt i dybden med de unge skuespillere og deres karaktere. Det er tydeligt at se at de unge skuespillere sammen har dannet sig et nært venskab og har det sjovt på settet. Det er også tydeligt at dette venskab er det som de alle sammen spiller på når de er samlet i scenerne. Bill Skarsgaard har også et interviews der er klippet ind i montage om hans oplevelser på settet og hvordan han har igennem method acting bygget karakteren Pennywise op. Det er også muligt at se lidt kommentarer fra forfatteren selv og hans holdning til ”It”.

IT CHAPTER TWO (2019): Twenty-seven years after the Losers’ Club defeated Pennywise, IT has returned. Now adults, the Losers have long since gone their separate ways, but with people disappearing again in Derry, Mike calls the others back home. Damaged by their past experiences, they must each conquer their deepest fears to destroy Pennywise – who has become deadlier than ever – once and for all.

Derry, 27 år senere. Folk i Derry begynder at forsvinde. De ikoniske røde balloner er i gaderne. Pennywise er tilbage. Som den eneste der er blevet i Derry, opdager Mike alle tegnene på at Derry ikke længere er trygt og sikkert længere. Han samler alle Taberne som nu er blevet voksne så de kan overvinde Pennywise en gang for alle. Men af en sær årsag kan Taberne ikke huske hvem Mike er, eller deres liv i Derry. De må derfor stå ansigt til ansigt med deres tidligere liv i Derry og deres største frygt.

IT: del 2 har et godt cast, der inkluderer de unge Tabere fra første film, men introudcere også James McAvoy, Jessica Chastain, Bill Hader, Isaiah Mustafa, Jay Ryan og James Ransome. Sammenhar de en virkelig god kemi, hvilket helt klart hjælper deres arbejde med at virke troværdigt. Man kan tydeligt se lighederne mellem filmens karakterer fra første film og deres ikke kun visuelle, men deres karikerede ligheder.
Når de nu 27 år ældre karakterer giver de alle en meget overbevisning performance om den fælles traume de var igennem som børn da de midlertidigt besejrede Pennywise, når de endnu engang står overfor Det Onde.

Checco Varese har i den grad udforsket filmens fortælling igennem flotte billeder og fotografering. Varese sætter i den grad forskellige stemninger igennem hele filmen, fra den hyggelige genforening på restauranten i starten af filmen og Bills syn af Chud Ritualet, der fortæller Taberne hvordan de skal besejre Pennywise. Stemningerne varierer igennem hele filmen med flotte billeder der viser uhyggen i Derry.

Igennem dialogen bliver der leveret overraskende meget humor i forhold til den første film som meget tydeligt fortalte igennem sin stemning at det her er en uhyggelig gyser. Allerede fra når Taberne mødes tilbage i Derry begynder man at føle at IT: Del 2 kommer til at virke som en overdrevet gyser som er fjollet med skøre elementer, men stadig holder den uhyggelige tone. Selv blandt flashbacks er der mere humor mellem Taberne end der var i den første film, især mellem Eddie (Jack Dylan Grazer) og Richie (Finn Wolfhard), hvilket i den grad bygger op til noget vi desværre ikke kommer til at se udfolde sig når de er voksne.
Derudover er der nogle af de flashbacks som kan være lidt forvirrende, eller måske bare ikke godt nok forklaret. Når Taberne som voksne skal finde de tokens de skal bruge til at fuldføre Chud Ritualet, bliver der vist hvad deres token er i form af hvad deres traume (udover Pennywise) er. For Beverly er det hendes far der har mishandlet hende emotionelt og seksuelt, for Richie er det hans seksualitet, for Bill er det hans lillebror der blev taget af Pennywise. Der er tidspunkter i disse flashbacks hvor man kan blive i tvivl om, hvorvidt disse flashback er helt reelle. De virker dramatiske, som de skal i en gyserfilm, men plotmæssigt virker de lidt for malplaceret, fordi man har ikke en følelse af hvornår flashbacksne er sket i forhold til Taberne har besejret Pennywise. Det virker nemlig som om man ser en scene der ikke er blevet inkorporeret ordentligt i historien.

Benjamin Wallfisch har igen skrevet musikken til IT. Musikken fungere som en fin undertone og hjælper med at sætte stemningen til historien. Den er ikke ufattelig mindeværdig.

I gyserfilm er det vigtigt at farverne og passer og er med til at give den rette stemning. IT: Del 2 står skarpt. Trods for at vi ser scener der er nærmest komplet indhyllet i sorte omgivelser, så fremtræder den ikoniske røde ballon farve og krakeleringen i Pennywises ansigtssminke. IT: Del 2 er en meget ren film at se på, hvilket gør den rar at se på, til trods for den body horror der til tider dukker op.

Bonusmateriale