2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Hugo

Skrevet: Maria HauerslevDato: 22.07.2012

Velkommen til en magisk verden og et spændende eventyr! Da den snu og opfindsomme Hugo opdager en hemmelighed, som hans far har efterladt sig, finder han nøglen til et mysterium og drager ud på en rejse, der transformerer alle omkring ham og fører til et sikkert og kærligt sted, han kan kalde sit hjem. Den Oscar-belønnede filmmager Martin Scorsese inviterer her på en spændende rejse, der af anmelderne er blevet kaldt ”det materiale, drømme er lavet af.” (Peter Travers, Rolling Stone).

Den navnkundige instruktør Martin Scorseses banebrydende og originale eventyr HUGO udkommer nu endelig på Blu-ray 3D, Blu-ray og Dvd den 17. juli 2012 fra Paramount Home Media Distribution. HUGO blev nomineret til flere Oscars end nogen anden film — hele 11 — herunder for bedste film og bedste instruktør. Desuden indbragte filmen Martin Scorsese en Golden Globe som bedste instruktør og blev udråbt til bedste film i 2011 af National Board of Review. Ydermere har flere end 150 filmanmeldere stemt filmen ind på top 10-listen over årets bedste film, herunder blandt andre filmanmelderne for Associated Press, New York Times, Rolling Stone, Time, Entertainment Weekly, New Yorker, New York Daily News og The Hollywood Reporter.

HUGO er blevet kaldt ”magisk og fortryllende” (Roger Ebert, Chicago Sun Times) samt ”et af verdens vidundere, der bare må ses” (David Edelstein, New York Magazine) og er ved at sprænges af dynamisk action, et overdådigt billedsprog og en magisk og hjertevarm handling, der tryllebinder publikum i alle aldre.

HUGO fås som dobbelt-disk på Blu-ray 3D og som combo-pack på Blu-ray/Dvd samt på Dvd. Både Dvd- og Blu-ray-udgaven har næsten en times ekstramateriale med et kig bag kulisserne på tilblivelsen af filmen, et tilbageblik på filmmager Georges Méliès’ fantastiske præstationer samt et kig på den mekaniske mand, der befinder sig inden i HUGO.

Georges Méliès

Hugo Movie

Maria's Anmeldelse

Ben Kingsley som Georges Méliès. Udlånt af Paramount Pictures

Hugo, en film fyldt med barnlig kærlighed, til børn eller ældre med et barnligt hjerte og til folk med en passion for den første filmstribes historie. Hugo handler ikke kun om den forældreløse dreng: Hugo Cabret (Asa Butterfield), der stiller urene på banegården i Paris, men også om den tidligere franske filmpioner og illusionist: Georges Méliès (Sir Ben Kingsley) der i denne faktions film, opdages bag disken i en legetøjsbutik. Hver gang jeg ser filmen er det en film for mennesker med et stadig barnligt hjerte, samt har alder ingen betydning. Selve historien lever godt op til bogen: Opfindelsen af Hugo Cabret af Brian Selznick, med dens utallige billeder.

“Machines always come with the exact amount they need. So I thought: if the world was one big machine I couldn’t be an extra part. I had to be here, for some reason.” – Hugo Cabret (Asa Butterfield)

Hugos far (Jude Law) finder en ødelagt mekanisk mand (en automaton) der nu også spiller en rolle. Den har brug for at blive repareret, hvilket far og søn Cabret har i sinde at gøre, men da Hugos far omkommer i en brand på sin arbejdsplads må Hugo reparere den selv med sin fars notesbog. Efterfølgende får Hugo (Asa Butterfield) konfiskeret sin uvurderlige notesbog af den ældre mand fra Legetøjsboden, møder han Isabelle (Chloë Grace Moretz) som ligesom os finder Hugo: mystisk og spændende, Hvorfor skal han bruge notesbog så meget? Og hvorfor har han stjålet småting fra legetøjsboden? Hvem er ham, den forældreløse dreng der løber rundt på stationen? Endelig får vi lov til at forstå hvorfor han stjæler reservedele fra legetøjsboden. Men efter han får muligheden for at få sin notesbog tilbage i legetøjsboden, viser det sig at Hugo ikke er den eneste med en hemmelighed og mystik i sjælen. Men som historien skrider frem finder Hugo ud af at man ikke altid har brug for en manual til at reparere noget.
”Monsieur Labisse has a good purpose. He gives books a good home.” – Isabelle (Chloë Grace Moretz)

“Everyone has a purpose.” – Hugo Cabret (Asa Butterfield)

“Are your purpose to fix things?” – Isabelle (Chloë Grace Moretz)

- De to børn i filmen giver det budskab om at alle er her af en grund, og alle er ligeværdige og lige så vigtig som en anden.

Sir Christopher Lee. Udlånt af Paramount Pictures

Georges Méliès (Sir Ben Kingsley) har til sidst ikke mulighed for at gemme sig mere fra sin fortid, når både Hugo og Isabelle finder ud af hvem han er og var, nemlig den første mand der nogensinde der forvandlede film til fremvisningen af fantasi og historier. For mig er der ikke et øje tørt da ”les Voyagers dans la lune”/”Turen til Månen” bliver vist sammen med de mange andre historier af Georges Méliès. Manden der gjorde det klart for de efterfølgende filmfolk at man kunne fortælle historie, ved at klippe film sammen, som vi kender i dag. Er man en tilhænger eller fan af Georges Méliès er dette en faktion film man bør se!

”This might be a great adventure, and I haven’t got one” siger Isabelle inden deres eventyr går i gang, en helt normal hverdag på Banegården. Et godt citat om at hverdag kan være begyndelsen til noget nyt og eventyr-værdigt! Venskab, kærlighed og på flugt fra Stationsforstanderen (Sacha Baron Cohen) og hans Dubberman, Maximillian, er nogle af de ingredienser der skal bruges til et eventyr. Når jeg ser filmen, ser jer to eventyr; et eventyr der tager plads i en helt normalt hverdag i Paris og et storslået eventyr om en dreng og en pige der helt tilfældigt gør en stor opdagelse vedrørende Georges Méliès og hans fortid.

Skuespillerne er et fantastisk godt valg for denne film, om rollen så er lille eller stor er det herligt at se de mange kendte ansigter, som Christopher Lee (Lord of the Rings), Richard Griffiths (Harry Potter), Frances de la Tour (Harry Potter and the Goblet of Fire), Sacha Baron Cohen (Brüno & Borat) og Jude Law (Sherlock Holmes og Sherlock Holmes: A Game of Shadows) sammen arbejder de godt med Asa Butterfield (Drengen i den Stribede Pyjamas, Merlin) Chloë Grace Moretz (Dark Shadows) og Sir Ben Kingsley (Gandhi, Prince of Persia) der sammen skaber den gode samt smukke stemning i filmen, hvor alle karaktere fortæller en lille historie om hver deres kærlighed til nogen eller noget.

Bonusmateriale

Filmens instruktør, Martin Scorsese i en cameorolle som filmfotograf. Udlånt af Paramount Pictures

Det er noget lækkert bonus materiale der med I pakken, omkring Geroges Méliès, Bag-om-film, special-effekterne og meget mere. Er man til historie omkring slutningen af 1880 og starten af det 1900, hvor illusioner, hvor Mekaniske figurer var det store hit er der også lidt om dette. Skabelsen af Hugo, hvordan bog og film blev til.

Materialet bør udforskes ikke én men flere gange pga. de mange oplysninger man kan få om denne flotte film fra forfatter og filmhold.

Dansk titel: Hugo
Hugo