2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

The Favourite

Skrevet: Maria HauerslevDato: 25.06.2019

The Favourite instrueret af Yorgos Lanthimos med Olivia Coleman i den dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 10. juli 2019

Lady Sarah lever det søde liv som Dronning Annes rådgiver. Her har hun adgang til den største magt i hele England og hvordan landet skal føres. Men denne luksus er ved at komme i fare da hendes kusine Abigail kommer til slottet i håb om arbejde. Dronning Anne får øjnene op for Abigail og en kamp om dronningens gunst er nu i gang.

Olivia Coleman bringer en skrøbelig dronning Anne til livs på en fascinerende måde. Hun viser dronningen som en magtfuld, men også som en naiv karakter, der er let påvirkelig. Dette udnytter den charmerende Abigail (Emma Stone) i fulde drag da hendes mål er at stige i graderne som hun tidligere er sunket fra, om det så skal ende i at smide hendes kusine Lady Sarah på porten.

I The Favourite har vi hele tre meget stærke kvinder i hovedrollen. Ikke nok med de er stærke som karaktere, så er de også alle sammen på hver deres måde magtfulde. Vi har dronning Anne, den mægtigste kvinde i England, som har gået igennem mange sorger i sin tid, men stadig holder hovedet højt, til trods for at hun bruger meget af sin tid på krykker eller i kørestol. Lady Sarah har med dronningens gunst magten over hvordan landet skal styres, og derfor magten over beslutningerne vedrørende ressourcerne der skal bruges i krigen mod Frankrig. Abigail derimod er pga. hendes far faldet i graderne og må kæmpe sig tilbage til de høje ranker vil hjælp af hendes list og intelligens. Langsomt går hun fra køkkenpige til Lady Sarahs tjenestepige til dronning Annes tjenestepige. Hun er en kvinde der ved hvad hun vil og i sidste ende også får det.

Der er flere gange i The Favourtie hvor man godt kan være i tvivl om hvem man skal heppe på eller vide hvem det er der er skurken i dette lille trekantsdrama. Er kvinden der misbruger dronningens tilstand og overtager beslutningerne over landets ressourcer og dominans i verdenen? Eller er det kvinden der charmerer sig ind på alle og enhver så hun kan nå sit eget mål i blandt de fornemme?

Robbie Ryan har stået for den ufattelig flotte belysning. Som der kan høres i bonusmaterialet, er der ikke blevet brugt kunstig belysning, men naturlig belysning, som stearinlys og dagslys. Dette har skabt nogle helt fantastiske billeder i denne film som han skal have stor ros for. Derudover har Ryan heller ikke benyttet den helt simple måde at fotografere på, da mange af scenerne i de små kamre er blevet fotograferet med en bredere linse, som får kamrene til at se enorme ud! Men den brede linse giver også en form for lækker dynamik man normalt ikke ser i periode dramaer.

Man kan godt høre, at dialogen i denne film er blevet moderniseret en lille smule. Det er en flydende dialog der fortsætter igennem hele filmen, men med en vis form for intensitet for perioden den foregår i.

Musikken er skrevet af en række musikere som sætter stor fokus på den dystre tone inden for denne historie. Musikken lyder som den tone der kunne være blevet spillet i løbet af dronning Annes regeringstid, men det er som om den tager en al for dyster tone, og faktisk virker lidt for malplaceret igennem denne film. Dette er ikke en komedie, men det er heller ikke en thriller eller gyser. Det er et drama, og der virker musikken al for forkert.

Bonus materiale

- Deleted Scenes
- The Favourite: Unstitching the Costume Drama
- Trailer

Bonus materialet har ikke det største udvalg af bag om filmen, men der er derimod en god variation af interviewsne i The Favourite: Unstitching the Costume Drama. Her bliver der fokuseret på kostumer, på iscenesættelse, skuespillerne og hvordan scenerne er blevet til.

The Favourite har meget at byde på, men det er ikke årets film. Når man ser filmens trailer, får man en lettere fornemmelse af at man skal til at se noget der kunne minde om en komedie, hvilket slet ikke er det man får. Man får i stedet et lettere tungt drama mellem tre kvinder og hvem der skal have dronningens gunst og det er svært at forberede sig på hvis man sætter ned med et andet mindset som er påvirket af traileren.

Derudover er det til gengæld en flot film der er blevet lavet. Der er blevet eksperimenteret på hvordan man skal benytte sig med de brede linser, som ved hver sin scene giver en spændende dynamik.

De tre hovedpersoner skal have stor applaus for hvordan de har bragt deres karaktere til live i dette trekantsdrama.