2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Fant4stic

Skrevet: Maria HauerslevDato: 10.12.2015

Reed Richards er 12 år og allerede ved at udvikle sig til en stor opfinder. Han bruger timer i garagen på at lave forsøg og udvikle idéer, og han udvikler en unik ”transporterings”-maskine, som han på kløgtig vis har sat sammen af løsdele fra sin klassekammerat Ben Grimms skrotplads.

Fire år senere, ved sin skoles videnskabs-dag, fanger Reeds innovative opfindelse Dr. Franklin Storms interesse. Storm er dekan ved the Baxter Institute, hvis mål er at udklække de bedste idéer fra studerende landet over. Dr. Storm inviterer Reed til at blive en del af en elitegruppe af unge studerende, og Reed flytter til New York, hvor han hurtigt er med til at udvikle en transporter, der kører på den banebrydende teknologi, Reed har udviklet.

En nat beslutter Reed sig for at teste sin opfindelse, og sammen med barndomsvennen Ben, Dr. Storms søn Johnny og stedets andet geni Victor von Doom rejser han til en anden dimension, der minder om jorden, som den oprindeligt så ud – en hel planet fuld af naturlig energi og ressourcer, der har uendeligt potentiale – for dem, der kan finde ud at administrere ansvaret.

Desværre går deres amatør-astronaut-mission helt galt og fører til en eksplosion. Reed, Johnny og Ben er alvorligt kvæstede, ligeså er Sue Storm, Dr. Storms adopterede datter og Reeds klassekammerat, der gemte sig i laboratoriet under forsøget. Victor forsvandt i den alternative dimension…

I kølvandet på ulykken bliver de fire unge mennesker hurtigt ført til et tophemmeligt sted af den amerikanske regering, hvor de analyseres. Reed, Johnny, Sue og Ben viser tegn på evnen til at gå ind i unikke fysiske tilstande, der giver dem fantastiske egenskaber: Reed kan strække sin krop til ekstreme længder, Johnny kan sætte ild til sig selv, Sue kan gøre sig selv usynlig og skabe kraftfelter, og Ben er forvandlet til en enorm skabning af sten.

Mens Washingtons politiske og militære top forsøger at både vurdere og tøjle disse fantastiske kræfter, går de fire unge mennesker sammen. Ikke alene skal de forene sig med deres nye evner, som først virker som store handicap; de står også over for at skulle redde jorden fra en mystisk og mægtig kraft. Fantastic Four er en nutidig genfortælling af historien om Marvel Comics' originale og ældste superhelteteam, og fortæller historien om De Fantastiske Fire, før de blev et team, og før de havde accepteret deres nye fysiske evner som en del af dem selv. Snarere betragter de dem som kolossale, hvis ikke uoverkommelige udfordringer.

De Fantastiske Fire udgøres af fire af tidens mest lovende unge stjerner, Miles Teller (Whiplash), Michael B. Jordan (The Wire, Fruitvale Station), Kate Mara (House of Cards) og Jamie Bell (Billy Elliot, Turn), og filmen er instrueret af Josh Trank, der også står bag sci-fi-thrilleren Chronicle fra 2012.

1 DP70 maskiner ud af 6.

”Fantastic 4” er instrueret af Josh Trank med Miles Teller i den dominerende hovedrolle udgives på Blu-ray den 10.12.2015.

Reed Richards og Ben Grimm har siden barndommen arbejdet på en teleporter. Da Dr Franklin Storm spotter teleporteren på et science fair mener han at Reed omgående burde blive en del af Baxter Foundation for vidunderbørn, hvor de vil bygge Reeds teleporter i endnu større forhold. Da maskinen endelig står klar begiver Reed Richards, Ben Grimm, Johnny Storm og Victor Von Doom sig af sted for at opdage hvor teleporteren vil føre dem hen. De kommer ikke helskindet hjem.

De Fantastiske Fire er ikke så fantastiske som man lige skulle tro. Jeg føler hele castet er uheldigt miscasted fra start til slut. Miles Teller (Whiplash) er en af de skuespillere som kun passer til skræddersyet roller. Mr Fantastic – eller Reed Richards – er hurtigt konkluderet ikke en rolle som passer til ham, da han kun gør rollen alt for herteløs og kedelig. Det virker også lidt bizart at Kate Mara (House of Cards og American Horror Story), der spiller filmens Sue Storm, virker så meget ældre end hendes medskuespillere. Det er muligvis hendes erfaring, men selv hendes performance virker for det meste af tiden meget forhastet. Jaime Bell der tidligere spillede, en udmærket hovedrolle i Steven Spielbergs The Adventures of Tintin ser man næsten ikke i filmen, hvilket hurtigt viser hvem af de fire helte Josh Trank ville have allermest fokus på. Igen Tranks meget forhastet beslutninger kommer også udtryk i hans valg af skuespillere til Johnny Storm. Det virker som om at Tranks er gået i panik i håb om at skabe noget diversitet ved at caste Michael B. Jordan (Creed) som Hollywoods POC (People of Colour) enkelt repræsentation.

Jeg var ikke imponeret over filmens ufattelig mange CGI effekter. Egentlig var jeg mere forvirret igennem det meste af filmens plot, da dialogen bære hint af et forsøg på at være mere episk end fantastisk, hvilket bare gør filmen endnu mere forvirrende. Derudover bliver dialogen også meget kold, kedelig og aaaaaalt for dramatisk. Der går nemlig ikke meget lang tid før man sidder og føler sig tabt bag en vogn. Der er alt for mange detaljer som ikke engang bliver halvhjertet gennemført.

Som nævnt virker filmen meget halvhjertet. Den virker så halvhjertet at jeg ikke engang kan finde ud af om der er nogen sidehistorier med, da den konstant fokuserer på filmens fire hovedroller. Musikken virkede for det meste af tiden bare meget forstyrrende, taget i betragtning at musikken er skrevet af Phillip Glass (Illusionisten) og Marco Beltrami (Warm Bodies).

Billedet står skarpt, og detaljerne er meget klare. Hvis bare filmens handling, skuespil og ide havde været ligeså skarp som billedet, kunne det være Marvel ville acceptere filmen i Marvel Universet.

Fantastic 4 lægger op til høje standarder der blev sat i versionen af samme navn for 10 år siden, som ikke kommer til udtryk på noget tidspunkt. Det frustrerer mig, at screenwriterne er gået væk fra det originale plot med ældre karakterer, sikkert for at pifte filmens unge publikum op ved at caste Miles Teller og Kate Mara, desværre uden held. Instruktøren Josh Trank har skuffet noget så grusomt og det er mere end tydeligt, da hele filmen virker alt utålmodig og egentlig uden hoved og hale.

Fantastic 4 er uden tvivl den nye Luftens Sidste Mester der var så ringe at fansene ikke vil kendes ved den, og det siger lidt sig selv at genindspilningen af Fantastic 4 ikke engang ligger på Marvels egen officielle hjemmeside, så pinlig som den er, vil de tydeligvis heller ikke kendes ved den.

• Powering up: Superpowers of The Fantastic Four
• The Quantum Gates
• Planet Zero