2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Enough Said

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 23.11.2014

Julia Louis-Dreyfus spiller en fraskilt kvinde, der pludselig opdager, at hun bliver fodret med meget negative oplysninger om den mand, hun er ved at blive forelsket i i Nicole Holofceners veldrejede romantiske komedie ’Enough Said’. Massøren Eva (Julia Louis-Dreyfus) nærmer sig de 50 år, er relativt lykkeligt skilt og enlig mor til datteren Ellen, der er på vej til at flyve fra reden for at tage på college. Eva forsøger at komme overens med den forestående ensomhed med strikketøj, flade sandaler og gode råd fra sin psykiaterveninde, men da hun til en fest møder den bamserunde Albert (James Gandolfini) indser hun, at livet måske har endnu mere at byde på. Albert er også fraskilt og har en datter på Ellens alder, og de to kommer fantastisk ud af det med hinanden. Men Evas nye veninde og klient Marianne (Catherine Keener), der er en stilfuld, uforståelig digter, og hvis lækre bohemetilværelse, den lidt mere klodsede Eva nyder at spejle sig i, begynder intetanende at slå skår i lykken. Og pludselig er Eva, der er ude af stand til at stoppe informationsbombardementet, en kvinde, der ved for meget.

Enough Said web

camerafilm.dk

Wiki

"Enough Said"
er et lille mesterværk for den voksne biografgænger. I disse tider hvor de fleset film handler om superhelte er det rart at se en vedkommend eamerikansk film om voksne mennesker, der har mødt lidt modstand i livet, i form af skilsmisser og skuffelser. Jeg er sikker på, at en fransk film om samme emne ville have været med mørk. Men det er nu enghang den amerikanske måde at tackle problmer på - enten ved at skyde modtstanderen, eller også at snakke forsigtigt om de store problemer i livet, og så slutte filmen af med et smil.

James Gandolfini og Julia Louis-Dreyfus har de bærende roller som to fraskilte mennesker, der falder for hinanden midt i livet. Begge med store jævnalderne børn og forliste  ægteskaber og bag sig er de begge lidt ensomme og savner kærligheden. De kaster sig kun modvilligt ud i forelskelsen for at se om det kan bære. James Gandolfini - der døde i Rom i 2013 - spiller rollen som Albert særdeles overbevisende. Han ligner en, der spiller sig selv. Det er meget troværdigt.

Julia Louis-Dreyfus spiller ligeleds meget troværdigt rollensom Eva, der er massør. Eva møder Alert til en fest, og Marianna, der har været gift med Albert. Bilder sig selv ind, at hun egentlig ikke er på udkik efter en ny mand. Hun bliver alligevel tiltrukket af Alberts charme. Hun er tidligere gift fra Peter, og har været fraskilt i 10 år. Det piner hende, at Peter hurtigt blev gift igen, og at det går fint i hans nye ægteskab. Det antyder, at huni høj grad var medvirkende til at bruddet.

Ved et tilfælder danner Eva et nyt venskabmed Alberts tildligere kone Marianne, der brokker sig gevaldigt over hendes tidlige mand, som Eva nu dater. Det kommer der flere sjove og rørende scener ud af, hvor man sidder med et smil på læben. Det handler om at acceptere hinanden som vi er, og ikke prøve at lave om på partneren. Selv om man har hår i ørene og måske føler sig lidt halvgammel, kan man stadig være sexy, når man prøver sig forsigtigt frem med ny kærlighed. Det er en meget smukt fotograferet film (af mexikaneren
Xavier Grobet) i widescreen og flotte farver.

"Enough Said" er dedikeret til James Gandolfini og er supergod underholdning til den modne filmentusiast og kan varmt anbefales.

BD ekstra materiale