2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

The Dictator

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 30.09.2012

Brillante Sacha Baron Cohen ("Borat"). Han spiller hovedrollen som overadmiral Aladeen i den ustyrligt morsomme komedie Diktatoren, der udkommer på Blu-ray, dvd, on demand og til digital download fra Paramount Home Media Distribution den 18. september 2012.

På den kejtede tyrans første rejse til USA, fratages han magten over Wadiya og tvinges pludselig til at udleve det ultimative mareridt … den amerikanske drøm. Diktatoren har en lang række fantastiske komikere på rollelisten, eksempelvis Anna Faris, Ben Kingsley, Jason Mantzoukas, Chris Parnell, Bobby Lee og Jessica St. Clair.

”Min film er sjovere end ligeret for kvinder, lige så ophidsende som en FN-resolution og morsommere end at se en studerende stikke ild til sig selv. Køb et eksemplar af min fantastiske, prisbelønnede** film, så vil en ballemassage med mandelolie udført af Halle Berry, mens du stimulerer hendes bint al-sahn med din mashloof, føles som det rene vand ... og desuden er prisen mere overkommelig,” siger overadmiral Aladeen.

The Dictator (PDF)

CBS News

”Filmen blev selvfølgelig udsat for Vestens autoritære censur, men takket være formaterne Blu-ray og dvd kan du nu også se alle de frække scener. Jeg ved, hvor du bor, så tro mig … du vil ELSKE den!”

Diktatoren bandlyst* og ucensureret udkommer på Blu-ray og indeholder mere end 30 minutters hylende morsomme slettede og udvidede scener, et interview med overadmiral Aladeen udført af Larry King og meget mere. Enkelt-dvd’en indeholder udvalgte slettede scener m.m.

Det er en meget morsom film, med masser af politisk satire,

Den nyeste film fra Sacha Baron Cohen's hånd, nemlig "The Dictator", der netop er udkommet på Blu-ray. Cohen spiller rollen som den brutale og ikke mindst imbicile Admiral General Haffaz Aladeen, fra det nordafrikanske land Wadia. Aladeen's forenemmeste opgave er at holde demokrati for døren, og samtidig skaffe sig atomvåben, til at bombe et naboland.

Det er en meget morsom film, med masser af politisk satire, og hvor Cohen får spiddet Mellemøstlige diktatores livstil og moral - eller mangel på samme. Jeg har set både "Ali G", "Borat" og "Brüno", og kan godt li' den form for grotest humor som Sacha Baron Cohen står for. "The Dictator" er forskellig fra de øvrige film han har lavet med Larry Charles, idet det er en "normal" fiktiv historie, der ikke er kamulfleret som en slags dokumentarfilm. Instruktør Larry Charles ("Borat", "Religulous" og "Brüno") instruerer løjerne på herlig vis, så Cohen kan få sagt nogle vittigheder.

Den første del af filmen foregår i Wadia, hvor liv og henrettelser hører til dagens orden. Det beskrives og når den elskede undertrykker, sender folk i graven med en glad lille jingle. Den elskede undertrykker har ændret mange ord i Wadia's sprog til aladin (opkaldt efter sig selv, selvfølgelig). Det viser sig en gang imellem at være et problem, når ordene positiv og negativ, er udskiftet med "aladin". Den elskede undertrykker er en anelse imbicil, hvilket er en fordel når han f.eks spørger en rådgiver hvad menneskerettigheder betyder ("What is civil rights? It is hilaroius, will tell you later.")

Da omverdenens pres bliver for hård og truslen om invasion bliver for meget for den elskede undertrykker, tager han til New York for at tale i FN. Hvad han ikke har opdaget er at at hans bror er ved at tage magten fra ham for at sælge Wadia's oliereserver til kineserne. Ben Kinsley spiller rollen som broderen, og i en anden ukrediteret roller ses John C Reilly, der spiller Aladin's livvagt. Donald Trump og Edward Norton ses begge i cameo roller. Den elskede undertrykkers liv bliver voldsomt forandret i New York da han møder - eller rettere blover reddet af Anna Fari's "Zoey", der bestyrer en økologosk butik, med respekt for dyr og mennesker - noget der jo er lidt fremmed for den elskede undertrykker.

Yakka Men Den!, filmen er fotograferet i Spanien og i New York i flotte CinemaScope billeder og kan anbefales til enhver, der gerne vil grine af platte vittigeheder og spidende politiske kommentarer. Nogler kalder vittighederne for tå-krummenede, men jeg syntes det er sjovt at der en gang imellem kommer en film, der er rigtig politisk ukkorekt, og leverer noget man kan grine af. Det er en af årets sjoveste film.

Thomas' Anmeldelse

8 DP70 maskiner ud af 6, som følge af direkte ordre fra den elskede undertrykker

Opdateret søndag, 03 januar 2021 08:47:33