Ude på DVD & Blu-ray 24/10

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 22.10.2019
Udlånt af HBO

"Chernobyl" instrueret af Johan Renck udgives på Bluray den 24. oktober 2019.

Chernobyl

Ude på DVD & Blu-ray 24/10

Denne fængslende miniserie i fem afsnit med Jared Harris, Stellan Skarsgård og Emily Watson fortæller den rystende historie om den værste menneskeskabte ulykke i historien – den enorme eksplosion i Tjernobyl-atomkraftværket i Sovjetunionen i 1986.

"Chernobyl er mildest talt fantastisk!" Karina Adelgaard, Heaven of Horror.

Dommerne har talt ved Emmy Awards prisuddelingen og mini-serien Chernobyl oplevede en regn af statuetter.

Se blot her:

Outstanding Directing for a limited Series: Johan Renck
Outstanding Writing for a Limited Series
Outstanding Limited Series
Outstanding Cinematography for a Limited Series
Outstanding Sound Editing for a Limited Series
Outstanding Music Composition for a Limited Series
Outstanding Single-Camera Picture Editing
Outstanding Special Visual Effects in a Supporting Role
Outstanding Production Design
Outstanding Sound Mixing for a Limited Series

Ekstra Materiale DVD & Blu-ray:

• Behind-the-Curtain Featurette: Director Johan Renck talks about bringing the epic miniseries to life
• Meet the Key Players: Jared Harris, Stellan Skarsgård and Emily Watson discuss the characters they portray
• What Is Chernobyl?
• Cast and crew, including writer/executive producer Craig Mazin, discuss the real-life Chernobyl disaster
• Pivotal Moment – The Trial: The climactic scene is explored in this short special
• Script-to-Screen Featurette: Director Johan Renck describes the making of one of the most harrowing scenes in Chernobyl.

Stellan Skarsgård (Boris Shcherbina) og Jared Harris (Valery Legasov). Udlånt af HBO

"Chernobyl" er blandt de mest spændende film jeg har set i mange år. En dramatisk gengivelse af den værste atomulykke nogensinde, med afsæt i de faktuelle begivenheder, mennesker og steder. Sjældent har jeg set en film (TV mini serie i fem afsnit), der griber publikum så intenst med medrivende præstationer blandt skuespillerne, et flot intenst score, farverne og hele atmosfæren, der er grebet helt fantastisk af fotografen. Dette drama på 5 timer og 30 minutter er virkelig godt skruet sammen, selv om kan kender den overordnede historie, "Chernobyl" giver svaret på hvorfor reaktor 4 eksploderede.

Chernobyl atomkraftværkets blok 4 eksploderede den 26. april 1986, og TV serien beskriver et et højt tempo hvordan begivenhederne udvikler sig, i dagene, ugerne og månederne herefter. Eksplosionen ødelagde atomkraftværkets bygning og blotlagde RBMK reaktorkernen. Det var en meget alvorlig ulykke, som havde potentiale til at forurene det meste af Jorden med radioaktivitet. De Sovjetiske myndigheder trivialiserede i første omgang ulykken som en "hændelsen" over for befolkningen. Først efter nogle dage, blev de særdeles alvorlige konsekvenser af ulykken meldt ud. Udmeldingen skete som følge af, at Svenske og Danske myndigheder målte et forhøjet niveau af radioaktivitet i luften i Skandinavien og konkluderede, at de målbare radioaktive isotoper kun kunne komme fra et Sovjetisk atomkraftværk, og at en reaktorkærne måtte være blottet.

Serien beskriver historien set fra statens, brandmændenes, kraftværksteknikernes og ikke mindst fra videnskabens synspunkt. Der var ingen beredskabsplaner eller lignenden til at håndtere en katastrofe som det der skete i Chernobyl. I de bærende roller ses Jessie Buckley (Lyudmilla Ignatenko), Emily Watson (Ulana Khomyuk), Jared Harris (Valery Legasov) og Stellan Skarsgård (Boris Shcherbina). Skandinavien er repræsenteret i skikkelse af skuespillerne David Dencik og Fares Fares og instruktøren Johan Renck fra Sverige. Den islandske komponist Hildur Guðnadóttir har skrevet det intense musikscore, der lægger sig som et tykt tæppe under hele historien. Hendes intense strofer er i den grad med til at fremhæve spændingen og højdepunkterne i alle fem intense afsnit. Hildur Guðnadóttir er også aktuel i øjeblikket med et ligeledes fantastisk musikscore til "Joker", der kører for fulde huse i danske biografer.

Farvepaletten i alle seriens frem afsnit overordnet holdt i grå toner lagt oven på en trist leverpostegfarvet baggrund af trist Sovjetisk dagligdag. En gang imellem afbrydes tristheden med kraftige primære farver. F.eks. en knaldblå farve, i det øjeblik man ser den åbne reaktorkerne stråle radioaktivitet ud i atmosfæren som et blåt tårn af lys, der ioniserer atmosfæren.

"Chernobyl", en film om menneskelig arrogance, dårlig ledelse & løgne, blind tillid til Sovjetunionens Centralkomite, venskab og videnskab. Vi så TV serien over to dage, fordelt med tre afsnit den ene eftermiddag, og to afsnit den næste eftermiddag. Adskillige gange sad vi tavse og fulgte med i historien som igen og igen fastholdt os i åndeløs spænding. Vi kan begge to huske begivenhederne fra dengang, men vi havde ingen anelse om alle detaljerne, og hvor tæt hele kloden var på at blive forurenet som følge af denne katastrofe. Konsekvenserne havde været uoverskuelige, hvis ikke det havde været for de relativt få mennesker (Legasov og Shcherbina), der hurtigt fik en forståelse af ulykkens omfang og samtidigt havde mulighederne og midlerne til at få standset ulykken.

Ekstramaterialet er meget kortvarigt, og begrænset til nogle meget korte og glatte "made for TV" spots, der hurtigt fortæller lidt om Chernobyl, skuespillerne, forfatter og instruktør. Desværre er de alt for korte til at være af nogen som helst interesse. Det kunne være fint med nogle dybtgående interviews med dem, der var med dengang. Tre fire gange måtte vi dog genstarte et kapitel, da filmen blev asynkron. En test på en anden Bluray afspiller skal afsløre om det var Bluray skiven eller afspiller det var galt med.

Opdateret søndag, 03 januar 2021 08:47:33