2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Bohemian Rhapsody

Skrevet: Maria HauerslevDato: 28.03.2019

”…one of the most straightforwardly human, uplifting and heartfelt biopics ever made.” – Forbes – ”He [Malek] taps into Mercury's ferocious energy, particularly in the concert sequences, all of which give you the electric sense of what it might have been like to be there in person.” – RogerEbert.com – Bohemian Rhapsody er en hyldest til Queen, musikken og deres unikke forsanger Freddie Mercury, der gjorde op med konventionerne og blev en af de mest elskede entertainere gennem tiden. Oplev den fantastiske musik – blandt andet ”Bohemian Rhapsody” som er den mest streamede sang nogensinde – Og filmen er blevet set af over 2 million biografgængere i Norden.

Vandt Golden Globe for Best Motion Picture – Drama samt Rami Malek fik en Golden Globe statuette for Best Actor – Motion Picture – Drama og en BAFTA for Best Actor in a Leading Role for sit skuespil som Freddy Mercury. Søndag den 24. februar (natten til mandag dansk tid) kan den 91ende Oscar uddeling ses. BOHEMIAN RHAPSODY er nomineret i hele fem kategorier, blandt andet Best Motion Picture of the Year samt Best Performance by an Actor in a Leading Role. Oplev: Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee, Ben Hardy, Joe Mazzello, Aidan Gillen, Allen Leech, Tom Hollander, Mike Myers m fl.

Bohemian Rhapsody instrueret af Bryan Singer med Rami Malek i den dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 18. marts 2019. Ude som digitalt køb fra 4/3, streaming fra 18/3 og som køb på DVD, Blu-ray & 4K UHD fra 18/3.

Bohemian Rhapsody er historien rock bandet Queen og deres forsanger Freddie Mercury (Rami Malek). Filmen tager udgangspunkt i Freddie Mercurys liv, hvordan han var før Queen og hvem han udviklede sig til. Allerede fra starten er Freddie Mercury en flamboyant mand der ved lige præcis hvad han vil og holdt sig ikke tilbage da han mødte Bryan (Gwilym Lee) og Roger (Ben Hardy). Efter et par koncerter på pubs leder Mercury bandet videre med at lave et album og ikke lang tid efter er de i kikkerten hos deres kommende producent.

Rami Malek er helt fantastisk i rollen som Freddie Mercury. Med Maleks tydelige egyptiske herkomst er der tydeligt blevet ramt plet med den rette casting og fejre at Queens forsanger ikke var kaukasid, men fra Zanzibar. Malek bringer en formidabel flamboyant personlighed til Mercury som Brian May og Roger Taylor selv anderkender og roser til skyerne. Bohemian Rhapsody er fremragende sat op. Der er masser af følelser i forskellige størrelser, man bliver rørt, og der er kuldegysninger der løber op og ned ad kroppen når man hører de velkendte toner. Der er en god hastighed i filmen. Der er ikke en følelse af at filmen haster sig igennem scenerne, eller bruger for lang tid på at komme med en diskussion. Man er interesseret i hvad der foregår igennem hele filmen.

Udover Mercurys rolle i Queen bliver der også diskuteret og stillet spørgsmål om hans realisation om at være tiltrukket af både mænd og kvinder. Hurtigt bliver Mercury kaldt homoseksuel i stedet for biseksuel, hvilket er mangel på anderkendelse af hans seksuelle identitet. Selvom det er en lille scene der ikke varer længere end 5 minutter, kommer det til at spille en større rolle at Freddie Mercury også var interesseret i mænd, da det leder op til hans seksuelle oplevelser med andre mænd og han hen mod filmens slutning får AIDS, som i sig selv var en stor personlighed i 80’erne.

Billedet står knivskarpt. Der er fede montager af Queens sange hitte på playlisterne og samt turnéerne de er på. Billederne er levende når man ser filmene og det virker super autentisk med alle de skarpe detaljer der er blevet lavet af set designere, kostumedesignere, make-upafdelingen, osv.

John Ottoman har skrevet scoren til Bohemian Rhapsody. Scoren i sig selv er ikke det mest mindeværdige, men det er også svært når Ottoman skriver musik til en film som Bohemian Rhapsody hvor den musik der popper allermest af musikken af Queen selv.

Bonus materiale
- The Complete Live Aid Movie Performane (not seen in theatres)
- Rami Malek: Becoming Freddie
- The Look and Sound of Queen
- Recreating Live Aid

Der er ikke timevis af bonus materiale, men det der er til gængelig er derimod godt skruet sammen. Der er stort fokus på at Bohemian Rhapsody er - og skal være – en hyldest til Freddie Mercury og Queen. Der er masser af citater af Brian May og Roger Taylor, som har været med til at hjælpe produktionen af Bohemian Rhapsody og man kan se på dem at de er stolte over resultatet.

6 DP70 maskiner ud af 6.

Rami Malek, bedre kendt fra sine roller fra hitserien Mr. Robot og gyserspillet Until Dawn, viser endnu en gang at han er en helt formidabel skuespiller der er klar til enhver rolle der bliver ham tilbudt. Bohemian Rhapsody er et frisk pust i bandet man aldrig vil glemme. Trods der er nogle små detaljer i filmen der ikke er helt korrekte, gør i helheden ikke så meget da det giver filmen lidt et godt billede af rollernes forhold til hinanden.
Ufattelig flot film, med masser liv og hyldest til musikken fra en gruppe af ”nobodies” som bare gerne ville lave musik. Formidabelt!