2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Birds of Prey

Skrevet: Maria HauerslevDato: 07.07.2020
"Birds of Prey" Udgives på DVD, Blu-ray & 4K UHD 15/6. Harley Quinn fortæller den snoede historie om Gothams narcissistiske superskurk Roman Sionis (Sorte Maske) og hans fanatiske hjælper Zsasz, der sætter en pris på den unge pige Cass’ hoved. I søgen efter pigen slutter Harley sig til The Birds of Prey. Udlånt af Warner Brothers

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn af Cathy Yan, med Margot Robbie i den dominerende hovedrolle kommer på blu-ray d. 15. juni 2020

Her kommer film nummer to med vores alle sammens Harley Quinn! Efter succesen med Suicide Squad tilbage i 2016, får Harley Quinn (Margot Robbie) nu sin egen film, med introduktioner til andre DC-karakterer vi ikke har hørt så meget om. Margot Robbie har været bag ideen til Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn og har fået den bedste form for opbakning af instruktør Cathy Yan og fofratter Christina Hodson til at rulle en girlpower film glat ind i vores filmkartotek.
Harley Quinn og Jokeren har endelig slået op, og Harley skal nu finde sig selv, men det er svært når man er på alles hitliste. Hun indgår derfor en aftale med Roman Sionis (Ewan McGregor) om at finde en diamant han har mistet, men må samtidig kæmpe mod tiden da Sionis selvfølgelig ikke gør det let for Harley Quinn. Hele Gothams skurke kartel er nu efter diamanten, men da det viser sig at lommetyven Cassandra Cain (Ella Jay Basco) har slugt den bliver det lige pludseligt meget farligt. For at beskytte Cassandra mod Sionis onde og grusomme klør, teamer Harley Quinn op med Black Canary, Huntress og Renee Montoya for at stoppe ham.

Birds of Prey er nok DC-Comics første farverige film. Det er et tivoli at se på, med alle mulige farver og glitter bomber der lander rundt omkring i filmen. Det er et frisk pust af hvem DCs karakterer er, i forhold til de dunkle karakterer som Superman og Batman vi blandt andet kender fra Christopher Nolans univers. Nu er det tid til at vi ser en af de kvindelige skurke være helt, i en film der er instrueret, skrevet og designet af kvinder. Vi ser for eksempel en Harley Quinn som endelig går i noget tøj hun selv føler sig tilpas i, i stedet for verdens korteste shorts og tyndeste stiletter som vi så i Suicide Squad. I stedet er der pailletter, frynser og glimtende detaljer i hendes outfit og hun kan endelig føle sig tilpas. Man kan tydeligt mærke at det er kvinder der står bag denne DC-produktion, da ingen af de kvindelige hovedroller som Birds of Prey består af, bliver seksuelt udstillet for det mandlige publikum. Det her er en film der er rettet mod den kvindelige fanbase, både i design, i humor, og motivation.

Alt for ofte bliver film med kvinder i hovedrollen ofte gjort til en chick-flick, til trods for om det er en actionfilm. Birds of Prey er ikke hvad kan kaldes en chick-flick. Chick-flick film er normalt rettet mod det yngre kvindelige publikum under 15år, men Birds of Prey arbejder hårdt på at vise at det her er primært en film til de voksne kvinder der mangler noget repræsentation i action genren og kræver derfor en aldersgrænse på over 15 år. Birds of Prey har vist at der er eftertragtelse for actionfilm med kvinder i hovedrollen, og helst med kvinder der er så varieret og ikke er en kopi af hinanden. Alle kvinder er forskellige og har hver deres motivation, der ikke kommer fra en mand.

Filmens introduktion til de forskellige karakterer kan dog ved første øjekast virke lidt forvirrende, og man skal have tungen lige i munden for at kunne forstå, hvor skal det her plot hen. Men efter introduktionen og forklaring om Harley Quinns situation, så bliver filmens hastighed og fortælling meget lettere at gennemskue.

Musikken er skrevet af Daniel Pemberton (Spider-Man into the Spiderverse og King Arthur), dog er scoren ikke gennemskærende. Musikken man primært bemærker, er de sange der er blevet tilføjet til filmens højdepunkter, og har fået tilføjet nye aspekter, som Hit me with your best shot, Diamonds (are a girls best friend) og Sway with me, har hver især fået et højere beat, der sætter filmens tempo.

Bonus materiale

- Birds Eye View Mode
- Birds of Prey: Birds of a Feather
- Romanesque
- A Love, Skate Relationship
- Sanity Is So Last Year
- Wild Nerds
- Gag Reel

Der bliver lagt et stort tryk på at Birds of Prey er et projekt der er skabt af kvinder til kvinder. Bonus materialet lægger også vægt på hvordan Brids of Prey er Margot Robbies hjertebarn og at vi kan takke hende for at sørge for at Harley Quinn fik sin anden film.

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn bringer en helt ny type girl-gang film som der burde være flere af. Margot Robbies Harley Quinn er endnu engang et fantastisk godt cast, og harmonere kaotisk godt med hendes medskuespillere, der rotter sig sammen mod en ond mand, som de alle sammen er trætte af. Det kan godt være flere ikke gider at se Birds of Prey fordi det er en kvindelig hovedrolle, men det er også på tide der kommer flere af dem, og færre film med mandlige helte, der er blevet så kedelige at se på. Verden behøver ikke flere Batman eller Fast and Furious film hvor kvinden bare er et trofæ eller et vedhæng. Der er behov for flere film med kvinder der siger nej til den rolle og finder deres egen værdi der ikke bliver baseret på en mand.

5 ud af 6