2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Anchorman: Fortsat flimmer på Skærmen

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 22.06.2014

Jeg har lige overlevet knapt 2 timer i samværd med Ron Burgundy (Will Ferrell) i selskab med min datter. Det var en l-a-n-g omgang at komme igennem. Jeg havde læst om "The Anchorman" fra 2003, og havde det indtryk at det var en morsom satirefilm om omskiftelige tider på en TV kanal. Den original film var vist også en success i sin tid, og har et vist følge af fans den dag idag. Opfølgeren "Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen" viste sig at være en slem skuffelse. Da der var gået en times tid af filmen spurgte jeg min datter om hun syntes det var sjovt, og det syntes hun ikke. På intet tidspunkt grinede vi at vittighederne. Vittighederne i sig selv var gennemgående platte og for en dansker er det ikke synderligt morsomt når der bliver sagt pik, kusse og patter, men for et amerikansk publikum, er det sikkert topmålet af humor i en film.

Will Farrel spiller rollen som "Ron Burgundy", som er en has-been TV nyhedsstjerne på en unavngiven TV kanal. Han mener selv at han står foran en forfremmelse og skal til møde med chefen i skikkelse af Harison Ford. Imidlertid går mødet temmeligt skævt for ham, han bliver fyret, og hans hustru får jobbet for næsen af ham. Han går i hundene, mister sine jobs og vil hænge sig selv. End ikke det kan han finde ud af, og derfor beslutter han sig for at samle sit gamle nyhedstem, da han bliver tilbudt jobbet som nat-nyhedsvært på en nystartet 24-timers kanal. Sådan starter historien - men man er egentlig ligeglad fordi manuskrptet er så elendigt og usammenhængende at det grænser til det episke. Ingen i hans gl. team er på nogen måde tiltalende karakterer, som man kan sympatisere med - så hvorfor så se filmen overhovedet?

2 DP70 maskiner ud af 6.

Will Ferrell og Christina Applegate. Udlånt af Paramount Pictures

Den eneste formidlende omstændighed er, at jeg blev positivt overrasket over at se Harrison Ford tone frem i starten af filmen. Han har så meget screen precence at han stjæler billedet fuldstændigt.

Will Ferrel så jeg vist første gang i Woody Allen's "Melinda og Melinda" for mange år siden, og syntes egentlig at han er god skuespiller med fin komisk timing (Se også hans Franz Liebkind i "The Producers"). Men han spilder sit talent på en omgang skrald som "Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen". I de øvrige roller ses Steve Carrell i en besynderlig rolle, hans kvindelige modpart Kristen Wiig spiller med overbevisning en mindst lige så besynderlig rolle. Filmen slutter med en komplet uforståelig slåskamp i en park, men det overraskende element er en stribe kendte skuespillere i cameo roller: Tina Fey, Jim Carrey, Marion Cotillard, Kirsten Dunst og Sacha Baron Cohen og Liam Neeson. Hvad de laver der, har jeg ingen anelse om, og bortset fra, at det er morsom at se dem, så gør deres tilstedeværelse kun "Anchorman 2" til en endnu mere bizar oplevelse.

Will Ferrell, Steve Carell, Paul Rudd og David Koechner. Udlånt af Paramount Pictures

Det eneste morsomme om "Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen" er fra extramaterialet, hvor der bl.a. er et indslag om når skuespillerene kommer til at grine under optagelsen. Det er altid sjovt at se, og det smitter så man selv griner. "Anchorman: Fortsat flimmer på skærmen" er den usleste form for plat amerikansk skrigehumor jeg længe har set, og i bedste fald er det spild af tid at se filmen. Dem der har lavet filmen har sikkert haft det rigtigt sjovt på settet, men det kommer desværre ikke frem i filmen. Den kan ikke anbefales.

Henrivende, sexede og talentfulde Meagan Good. Udlånt af Paramount Pictures

BluRay leveres med 2 disk, der er ikke noget papirindlæg. Der er følgende bonusmateriale:

• Filmen