2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

American Horror Story - Cult

Skrevet: Maria HauerslevDato: 13.10.2018
Udlånt af 20th Century Fox Home Entertainment

American Horror Story: Cult skabt af Brad Falchuk og Ryan Murphy med Sarah Paulson og Evan Peters i den dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 4. oktober 2018.

2016. Frygt spreder sig i nabolaget i Michigan hos Ally (Sarah Paulson) og Ivy (Allison Pill) og deres søn Oz, da Trump bliver valgt som den nye præsident i USA. Allys angst træder i kraft og forfølger hende hvor end hun går hen.
Et mord bliver begået på den anden side af gaden og Allison og Ivy får nye naboer. Kai (Evan Peters) er derimod lykkelig over Trump er blevet den nye præsident. Hans reign of terror begynder stille og roligt, og bliver taget til ekstremer i form af få episoder. Kai og hans søster Winter begynder langsomt at infiltrere sig i Ally og Ivys liv, som deres rådmand og babysitter for Oz og lidt efter lidt vænner byen sig imod Ally og hendes familie.

Kais indflydelse på byen bliver stærkere og stærkere, og begynder at finde medlemmer til hans kult samtidig med hans indflydelse bliver større. Da familieforholdet mellem Ally og Ivy begynder at falde fra hinanden, og Ivy flytter ud og tager Oz med sig, begynder Ally at mærke angsten drive hende til vanvid og hun tvinges ud i ubehagelig situationer hvor hun ikke ved hvad hun skal tro på. Hun finder pludselig ud af at Ivy er med i Kais kult, og de har været ansvarlige for de mange mord der er blevet begået.

Der bliver sat fokus på nogle samfundsrelevante emner i højere grad end hvad de forrige sæsoner har gjort. Tidligere har American Horror Story haft LGBT karakterer med, men mest i form af mindre karakterer. I Cult lever Ally og Ivy lever sammen som et lesbisk par og har sammen en søn. Sammen har de også en restaurant sammen, hvor Ivy, en lesbisk femme butch i en mandsdomineret verden, og viser hvor sej hun er som chef for sine ansatte, at hun som kvinde sagtens kan håndtere en mandsdomineret branche.

Ally lider af en række fobier, som huller, klovne og blod. Som serien udvikler sig ser vi en masse situationer hvor disse fobier udfolder sig, både i privaten og i offentligheden. Efter Ally mødte Ivy begyndte hun at håndtere sin angst meget bedre, men da forholdet knaser mellem de to kvinder begynder angsten at få tøjlerne over Ally. Det gør det endnu mere troværdigt at se Allys reaktioner, da hendes angst er basseret på Sarah Paulsons egne fobier. Der bliver vist en realistisk håndtering af hvordan angst påvirker en generelt.

Kai og Winters forhold som søskende er også virkelig godt fremført. Kai, en Trump supporter, og Winter, en Hillary Clinton supporter, viser stadig et forhold hvordan man trods politik stadig kan holde af hinanden, selvom deres forhold er meget manipulerende, i form af overlevelse i samfundet.

American Horror Story er kendt for at bruge deres horror i form af samfundsrealistiske emner, og derefter forvrænge dem til noget uhyggeligt. Som fx Murder House (første sæson) der fortællr historien om en familie der bor i et spøgelseshus. Asylum (anden sæson) fokuserer på hvordan man i 60’erne blev håndteret på et psykiatrisk hospital. Roanoake (sjette sæson) hvor de lavede en dokumentar-lignende serie om den amerikanske koloni der forsvandt og hjemsøger, endnu, et hus. Cult (syvende sæson) bruger igen en samfundsrealistisk grund af Trumps præsidents periode, og de skræmmende rammer af hvordan det er at være i en kult.

Mac Quayle leverer som sædvanlig sand horror musik, som får nakkehårene til at stå lodret. Musikken er nok til at få dig til at sidde på kanten af spænding, men samtidig giver dig lyst til at gemme dig under dynen. Der er suspens, spænding, uhygge, alt hvad et horror show har brug for.

Serien er gammeldags DVD og ikke Blu-ray, men det forhindre ikke serien i at stå skarpt når man ser serien udvikle sig. Farverne er klare, men ikke så klare som de kunne have været på Blu-ray.

Bonus Materiale
- TV Spots

Der findes kun en extra feature under bonus materiale, i form af TV spots. Taget i betragtning at American Horror Story har været i showbusiness siden 2011 skulle man tro at der ville være en smule mere behind the scenes action, men det er der desværre ikke. Det kunne være fedt at høre om Brad Falchuk og Ryan Murphy synspunkter, og hvordan de kom op med deres ideer til serien. Til gengæld er de få TV spots der er blevet lavet horrific og uhyggeligt forstyrrende på den fede måde, der giver kuldegysninger og lyst til at følge med i den her serie, uden at spotsne afslører hvad den sæson 7 handler om.

American Horror Story: Cult tager et nyt level i hvad horror er. Det er ikke spøgelser. Det er ikke freaks fra et cirkus. Det er ikke hekse. Det er realismen, det er frygten for hvad en kult kan få dig til at gøre og bilde dig ind. Det er manipulerende. Det er spændende og skræmmende at se hvad Brad Falchuk og Ryan Murphy har tankerne til at kunne skabe sammen med deres hold af skuespillere fra de tidligere sæsoner og jeg glæder mig til sæson 8, når vi endelig ser Apocalypse.

Opdateret søndag, 03 januar 2021 08:47:32