2021 | 2020 | 2019
2018 | 2017 | 2016 |
2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Allied

Skrevet: Maria HauerslevDato: 19.04.2017

Under 2. verdenskrigs første år skal Max Vatan hjælpe efterretningstjenesten med en hemmelig operation i Marokko. Her møder han Marianne, en fransk agent, der skal agere som hans kone. Missionen fuldføres perfekt og de to agenter ender med at blive dybt forelsket i hinanden. Tilbage i England laver Max og Marianne deres lille rede, med et hus, barn, samt masser af venner og bekendte.

Alt er idyl indtil Max en dag bliver kaldt ned i ‘kontraspionage-kælderen’, hvor han får den værste mission i sit liv. Hans kone kan være en hemmelig tysk agent. Han skal lade nogle umiddelbart sensitive informationer ligge fremme for Marianne at kunne se. Hvis kontraspionage-enheden inden weekenden er omme har opsnappet en videresendelse af informationerne, ved de at hans højt elskede kone er en spion.

Max har 72 timer til at bevise hendes uskyld.

"Allied" instrueret af Robert Zemeckis med Brad Pitt og Marion Cotillard i den dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 06.04.2017.

Under anden verdenskrig sendes Max Vatan (Brad Pitt) på en hemmelig mission sammen med spionen Marianne (Marion Cotillard) i Casablanca. De ved begge, at chancen for deres overlevelse er smal, men da de begge overlever deres planlagte attentat, mod en tysk kommandant, flygter de begge til London. Det der i Casablanca har udviklet sig til en blomstrende forelskelse føre dem sammen i et ægteskab, men det beroliger ikke alle. Der går rygter om at Marianne er tysk spion og Max får til ordre at likvidere sin hustru.

Brad Pitt (Inglorious Bastards) spiller den amerikanske spion, der træder i karakter som en chik og fremragende agent. Han fremstår med det samme som en vi kan stole på i denne fortælling i modsætning til sin kollega Marion Cotillard (Inception) som vi ikke helt kender baghistorien på. Det er næsten som om hun gemmer på en dyb hemmelighed. Man drages af hende, hun er en spændende karakter der ikke afslører for meget og da vi primært kun følger Max og hans dagligdag, bliver hun kun endnu mere spændende!

To spioner forelsker sig og stikker af sammen. Efterretningstjenesten har mistanke om, at den ene er spion arbejder for fjenden og ønsker, at manden likviderer hende. Bare at opremse selve resumeet for sig selv lyder som den mest spændende spionfortælling!

Der er en rigtig god hastighed igennem filmen, det giver en god spændende autentisk atmosfære at der ikke er eksplosioner efter hver scene eller ekstreme biljagter efter biljagt. Kostumedesign er skabt af Joanna Johnston der virkelig har flair for underbevidst fortælling og hints hun gemmer i sit kostumedesgin. Allerede fra filmens begyndelse, når Max åbner kufferten med sin ’nye’ identitet, til det engelske look senere i filmen.

Pitt og Cotillard passer helt fantastisk sammen. De har begge en udstråling der på en eller anden måde transporterer os tilbage til Hollywoods gamle kærlighedsfilm fra 40’erne. Pitt har en helt speciel udstråling man ofte så i film som "Borte med Blæsten" eller "Casablanca", hvor de mandlige skuespillere ofte havde en selvsikkerhed på størrelse med deres karakters ego. Dengang ville Pitt have været det helt hotte, men i dag må jeg indrømme at han kun virker lidt humørforladt sammenlignet med Cotillard. Cotillard virker derimod meget mere levende end sin kollega og fremviser en helt anden form for tilstedeværelse i filmen, og man ved bare hun er fyldt med hemmeligheder.

Filmen står knivskarp når det gælder fotograferingen. Fotografering er i den grad også med til at fortælle historien, sammen med skuespillerne og manuskriptet. Robert Zemeckis nævner selv i et interview – der kan ses i bonusmaterialet – hvordan kameraet er med til få historiens atmosfære til at føle klaustrofobisk eller luftigt og holde os fanget i spændingen, og det lykkes virkelig godt!

Derudover er der også andre variabler, der hjælper med at bære filmen. Udover kostumerne, som fortæller os hvilken tidsperiode vi er i, så kan vi også høre det på den skønne musik af Alan Silvestri (The Avengers, Forrest Gump) der indeholder masser af swing fra 40’erne og spænding. Meget flot musik der virkelig hjælper med at markerer filmens stemning.

• From Stages to the Sahara: Production Design
• Through the Lens: Directing with Robert Zemeckis
• A Stitch in Time: The Costumes of Allied
• Lights, Pixels, ACTION! The Visual Effects of Allied
• That Swinging Sound: The Music of Allied

Bonusmaterialet er meget varieret, af interviews og bag-kameraet, og er simpelthen en skattekiste for folk der elsker filmtrivia.

Marion Cotillard og Brad Pitt fremstår som de helt perfekte partners in crime i denne fortælling, om to spioner under anden verdenskrig. Cotillard er som sædvanlig fremragende og charmerende og bærer filmen meget mere end sin medskuespiller Pitt. Det er nemlig først til sidst i filmen, hvor Pitt giver allermest intensitet, helt ærligt Brad giv lidt mere liv fra dig. Men det der gjorde filmen mere attraktiv var ikke den helt rene afslutning, som man fik. Man sidder lidt allerede og ved at Cotillard er undercover spion, men filmen viser flere gange at hun bare er en almindelig husmor, men er hun også det? Filmen holder i hvert fald tankerne i gang efter rulleteksterne er færdige, hvilket ikke ses ligeså meget som alle de reboots eller sequels Hollywood i øjeblikket masseproducerer.

Dansk titel: Allied
Allied
 24.11.2016