2015 | 2014 | 2013 |
1900-1989

Absolutely Fabulous: The Movie

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 02.01.2017
Udlånt af 20th Century Fox Home Entertainment

Patsys og Edinas hverdag bliver vendt på hovedet, da Edina bliver anklaget for at have dræbt Kate Moss - En flugt til Frankrig uden kreditkort, Lacroix og champagne!

Helvede vil ingen ende tage, når man bliver anklaget for at at have forårsaget en populær, smuk og folkekær models død. Det må Edina og Patsy sande, da Edina ved et uheld kommer til at skubbe supermodellen Kate Moss i Londons beskidte Themsen. Faktisk bliver stemningen på de hjemlige Britiske øer så harsk, at vores to heltinder må finde et kreditkort (kidnapper deres barnebarn) og drager mod Europas glimmerparadis, Cannes i Frankrig.

Jennifer Saunders og Joanna Lumley rammer igen plet med denne pan-atlantisk producerede kult komedie Absolutely Fabulous: The Movie. Selvom man snart fylder 60 år, skal der stadig shopping, champagne og nu også en smule botox til, for at hverdagen hænger luksuriøst sammen for Edina og Patsy. Tonen er som altid … udfordrende. Festlige kostumer med designer navne påklistret og sandt farverige personligheder. Altsammen næring til lattermusklerne!

Oplev også Edinas datter, Saffy, som er flyttet hjemmefra og har fået barn. Den ubrugelige assistent Bubble, Miss M, eksmanden Marshall, og hans kone Bo, Magda mf.l. Masser af kendte og kære ansigter fra den oprindelige TV serie optræder i denne hylende morsomme brit-komedie.

"Absolutely Fabulous: The Movie" instrueret af Mandie Fletcher med Jennifer Saunders og Joanna Lumley i de dominerende hovedrolle udgives på Bluray den 5. januar 2017. Filmen er baseret på en Engelsk TV serie, der har kørt i 20 år, og handler om Patsys og Edinas tåbelige eventyr i den engelske modebranche. Filmselskabet lægger op til halvanden times komedie og en kultoplevelse om shopping og botox. Det lyder også interesant, men jeg syntes ikke det kan bære en film på 90 minutter.

I korthed handler filmen om Patsys og Edinas forsøg på at gøre sig gældende i modebranchen ved at repræsentere Kate Moss, som de desværre kommer til at skubbe i Themsen under en reception. Af frygt for at blive fanget, fordi de tror hun er druknet, flygter de til Revieraen for at komme på afstand af begivenhederne i London. De omgives af alle mulige kendte, der er med i løjerne som sig selv.

Jeg kender ikke TV serien, men var interesseret i at se den sidste nye film med Joanna Lumley, som jeg syntes er sjov og selvironisk. Imidlertid virker filmen som en slags TV serie med indlagte vittigheder, der kalder på dåselatter hvert femte minut. Den hænger desværre ikke helt sammen som film, og vi måtte tage filmen af efter 20 minutter, og i stedet se "Captain Philips". Et par dage senere tog jeg filmen frem igen, for at se den færdigt, og med håbet om af den i det mindste blev en lille smule seværdig.

Jeg må indrømme at vittighedhederne i filmen ind i mellem er meget sjove, og den er grænseløst vulgær her og der - og det synts jeg er sjovt. En af de sjoveste var "Hold dig fra jaquzzien. Det er en smoothie af gammel sæd", eller når de ældre damer med selvironi snakker om leopardprikker og leverpletter. Når man skriver det her, er det ikke specielt morsomt, men som film, fungerer det fint. Undervejs fyres der utallige hurtig jokes af og viser kvinder, der opfører sig tåbeligt. Det er normalt sjovt, bare tænk på Kongeriget eller Krysters Kartel.

Bluray kvalitet er meget fin. Meget stemningsfulde og flotte farver i fuld CinemaScope. Det står knivskarpt på TV skærmen. Det er et perfekt billede og lydsiden er også meget fin. De fine billeder og lyd, utallige cameoroller og selvironisk kvindehumor kan desværre ikke give mere end 3 DP70 Maskiner, heraf er den ene maskine for ekstramaterialet, der slet ikke er nævnt på coveret.

• Promotional Featurettes
• Trailer
• On set with Dame Edna