Filmanmeldelser

2013 | Arkiv

YouTube

Extracts and longer parts of hauerslev.com may be reprinted with the written permission from the editor.

Ready Player One

Skrevet: Thomas HauerslevDato: 22.08.2018
Udlånt af Warner Brothers Home Entertainment

I 2045 har den virkelige verden udviklet sig til et beskidt, farligt og forurenet sted at være, så det eneste tidspunkt, hvor Wade Watts (Sheridan) virkelig føler sig i live, er, når han begiver sig ind i OASIS; et uendeligt, eskapistisk, virtuelt univers, hvor det meste af menneskeheden tilbringer størstedelen af deres liv. I OASIS kan man rejse og være, hvor man vil, gøre hvad man vil, være hvem som helst og det eneste, der sætter grænser for oplevelsen, er ens egen fantasi og kreativitet. OASIS blev i sin tid skabt af den geniale og excentriske James Halliday (Rylance), der efter sin død efterlod hele sin gigantiske formue – og fulde kontrol over OASIS – til vinderen af en tredelt konkurrence, som han har skabt for at finde en værdig arving. Da Wade løser den første udfordring, kastes han og hans nærmeste venner, også kendt som the High Five, ud i en livsfarlig og stadig mere udfordrende skattejagt. Men undervejs går det op for dem, at det nu ikke bare er deres skæbne, men hele OASIS overlevelse der er på spil; så de har ikke andet valg end at spille og vinde, eller gå til grunde i forsøget…

E.T. The Extra-Terrestrial

Indiana Jones. The Complete Adventures

To DP70 maskiner ud af seks.

"Ready Player One" instrueret af Steven Spielberg med Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Lena Waithe, T.J. Miller, Simon Pegg og Mark Rylance i hovedrollerne udgives på Bluray den 9. august 2018.

Jeg har altid været glad for Steven Spielbergs film. Lige siden jeg så hans "Nærkontakt" som 15-årig i 1978, har jeg set de fleste af Spielberg's film. Derfor var jeg også interesseret i "RP1", der netop er udkommet på BluRay. Jeg have læst at der var masser af referancer til film fra '80erne. Det syntes jeg lød ret sjovt, og da jeg selv har vist mange af dem som filmoperatør i Cinema 1-8 på Rådhuspladsen, tænkte jeg, "RP1" - den skal jeg da se.

Jeg nåede ikke at se den i biografen, så jeg ventede pænt til Bluray versionen. Desværre kunne jeg godt have sparet mig selv for den fornøjelse. Filmen varer 2 timer og 20 minutter, og det er alt for langt til. Det er alt for meget sort snak, sludder og pop og fis i den film. Der er ikke nogen bærende karakter man gider at interessere sig for, og i virkeligheden skulle jeg have stoppet efter 20 minutter, og fundet en rigtig film i stedet.

Steven Spielberg har aldrig lagt skjul på, at han elsker spil og at spille på maskiner og computerspil af enhver art. Jeg har oven i købet set hans spillerum på Amblin hvor han har et hav af maskiner stående. Det gør det desværre ikke interessant for tilskueren. Hovedparten af filmen er computergenerede billeder - der ser fine ud, det er da ikke nær det, men hvorfor skal man sidde og kikke på et computerspil i 2 timer - det forstår jeg ikke. Jeg vil hellere se rigtige mennesker. Hvis så bare "RP1" var en sjov film, eller rigtigt uhyggelig - den vil ingen af delene, og bliver i stedet et udstilingsvindue for special effects. Desværre må jeg sige. Jeg ville jo gerne have, at hans film er gode. Jeg tror Steven har glemt hvordan man involvere tilskuerne i dette forsøg. "RP1" ligger langt fra hans mesterværk "E.T. The Extra-Terrestrial" og lignende film som Indiana Jones.

Eller osse er jeg blevet for gammel til den slags film? Måske er den rigtigt god, hvis man er "gamer" og kender universet? Men for mig? Nix, den er ikke god. Desværre.

BluRay kvaliteten er fantastisk. Billedet står knivskarpt, og farverne nærmest vælter ud af skærmen. Det er rigtigt god.

• Journey alongside Steven Spielberg and the cast for over 90 minutes of bonus content loaded with Easter eggs, '80s nostalgia and how they achieved the impossible. Plus more!