Filmanmeldelser

Arkiv 1900 - 2013

YouTube

Extracts and longer parts of hauerslev.com may be reprinted with the written permission from the editor.

Brave for PS3

Skrevet: Maria Hauerslev Dato: 11.09.2012
Udlånt af Disney

Selve spillet er det typiske Disney og ideelle spil jeg har set længe (der snakkes pænt, ingen bandeord – det er jo disney-verden og dér kan ikke bandes!). Jeg sagde ja til at prøve det af, eftersom jeg syntes at filmen så ret så nice ud, det må jeg da bare prøve, men eftersom jeg ikke rigtig tænker over at det her måske ligner alle deres andre spil lige så meget, blev jeg ret negativt overrasket over spillet.

Man springer ret hurtigt ind i selve handlingen, man følger efter en bjørn, uden rigtig at vide hvorfor, indtil selve banen er overstået og SÅ kommer forklaringen på hvorfor man har jagtet den her bjørn. Mens man sidder og spiller kommer der flere notitser om at det er Merida’s mor, som uheldigvis er blevet forvandlet til en bjørn – ligesom hendes små brødre, der ved et uheld også har spist af den samme forheksede kage, som deres mor.

Udlånt af Disney

Merida får hjælp af historiens heks, nærmere sagt fortalt hvordan hun kan redde sin mor (og brødre). Som spiller skal vi føre Merida igennem 8 forskellige forbandet verdener, forbandet af den endnu større bjørn: Mor’du! Og i løbet af de 4 første verdener skal du samle de 4 elementers amuletter amuletter (jord, ild, luft, vand), så du kan forhindre dine fjender i at afskære dig vejen for at triumfere. Man bliver mødt af forbandede ulve, sten-vildsvin, træmænd, og bizarre flagermus-væsner der hver i sær har én svaghed for at af de fire elementer.

Efter de 4 første baner bliver det alt for hurtigt ensformigt, og man gider ikke rigtig spille videre.

Spillet er blevet vurderet til 12 år og opefter (i Danmark), men som 12 årig mister man hurtigt interessen for det samme mønster, af spillet 8 baner igennem. Det er vurderet for højt, selv en 7 årig ville kunne underholde sig selv, og man kan justere sværhedsgraden fra Let til Modig.

Udlånt af Disney

Mens man spiller spillet mindes man (måske) hvordan det var at spille "Bjørne Brødre", "Ratatouille" og "Toy Story", for meget af spillet minder utroligt meget om hinanden, selvom i spillet "Modig" ("Brave"), har man ikke den egen frihed til at justere på kameravinklen, og der er optil flere gange, hvor man næsten ikke kan se Merida fordi kameraet zoomer alt for meget ud, hvilket er ret så synd.

Man kan heller ikke ændre sproget, selvom der står med flere forskellige sprog uden på coveret, er dette også en lidt sørgelig ting, som ikke kan ændres.

Genre: Action, eventyr

Maria's Anmeldelse